Dlaczego przy niemal każdym, mocniejszym hamowaniu, czujemy pulsowanie pedału hamulca i słyszymy charakterystyczne terkotanie? Czy faktycznie tak powinno być, czy też jest to oznaką problemów technicznych z samochodem?

ABS (układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) obchodził niedawno 40 urodziny. Został wynaleziony przez inżynierów firmy Bosch. Na początku był bardzo drogi i ciężki. Dlatego stosowano go tylko na pokładzie Mercedesów klasy S. Z czasem coraz bardziej chudł i taniał, a jego produkcją zajmowało się coraz więcej firm. Obecnie ABS znaleźć można w niemal każdym aucie, jakie można spotkać na polskich drogach. Także w nastolatkach i tych, mających prawie dwadzieścia lat. Jeśli nie wiemy, czy nasz krążownik szos posiada ABS, wystarczy zajrzeć pod maskę. Jeśli znajduje się tam skrzyneczka, do której doprowadzonych jest kilka cienkich, sztywnych przewodów z płynem hamulcowym, to już wiemy, że mamy ABS.
ABS posiada swój własny sterownik i czerpie informacje z czterech czujników prędkości obrotowej, zamontowanych na kołach. W razie wykrycia poślizgu przy hamowaniu, układ ABS modyfikuje działanie standardowego układu hamulcowego. Dokładnie, modyfikuje ciśnienie płynu hamulcowego, dostarczanego do koła, w którym został wykryty poślizg, wywołując hamowanie pulsacyjne.

W nowszych autach ABS wchodzi w skład tzw. świętej trójcy bezpieczeństwa, w której poza nim są jeszcze system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych oraz ESP, chroniący przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny. W takim wypadku, ESP jest systemem nadrzędnym i to on rządzi płynem hamulcowym i jego odpowiednim ciśnieniem.

absorber1

ABS włącza się przy każdym, silniejszym hamowaniu – co się dzieje?

Jeśli przy każdym, nieco silniejszym hamowaniu, czujemy pulsowanie pedału hamulca i słyszymy terkotanie systemu, to powodem tego najczęściej są… zużyte amortyzatory.

Podstawowym zadaniem amortyzatorów jest dociskanie koła do nawierzchni drogi. Słaby amortyzator nie robi tego z właściwą siłą. Koło co jakiś czas odrywa się od nawierzchni, a przyczepność spada. W czasie hamowania ABS odczytuje takie odrywanie się kola jako poślizg.

Amortyzatory są częścią eksploatacyjną i podlegają okresowemu zużyciu.
Wymienia się je parami, na jednej osi, a specjaliści zalecają wymianę całej czwórki.

Dobry, markowy amortyzator kosztuje ok. 150 – 200 zł. Jeśli w naszym aucie mamy amortyzatory o regulowanej charakterystyce tłumienia, to musimy liczyć się z wydatkiem nawet 1000 zł za sztukę. A jak charakterystyka jest regulowana przez strumień magnetyczny i mikro kawałeczki żelaza, zanurzone w oleju, to lepiej o cenie amortyzatora nie wspominać. Bo po co się denerwować, c’nie?

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się