Nie można w ogóle uruchomić silnika? Silnik uruchamia się z trudem? Silnik pracuje w trybie awaryjnym a na desce rozdzielczej zapaliła się kontrolka check engine? Źródłem problemu może być czujnik położenia wału korbowego. Objawy awarii nie są jednoznaczne i można je rozpoznać dopiero po podłączeniu diagnostyki. Zazwyczaj awaria czujnika prędkości obrotowej silnika sygnowana jest kodem PO335.

We współczesnych silnikach samochodowych stosuje się dwa czujniki położenia wałów. Pierwszy, bohater dzisiejszego artykułu, to czujnik położenia wału korbowego. Kolejny czujnik to czujnik położenia wałka rozrządu.

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor,  Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor, Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

Czujnik położenia wału korbowego – podstawowe informacje

Czujnik położenia wału korbowego to niewielki podzespół. Wyraźnym elementem jest ferromagnetyczna głowica (srebrna). Poza tym czujnik składa się z niewielkiego korpusu, miejsca do montażu i wtyczki na złącze. Przewód prowadzi do komputera, sterującego pracą silnika.
Czujnik położenia wału korbowego jest zamontowany przy kole zamachowym silnika (w pobliżu sprzęgła). Czujnik współpracuje z kołem sygnałowym (impulsatorem). To koło zębate, albo metalowe koło ze specjalnymi wycięciami w kształcie prostokątów albo z wycięciami w kształcie okręgów. W przypadku zastosowania wycięć, jeden jest dłuższy i to on oznacza położenie wału korbowego. W przypadku otworów, stosuje się dodatkowy otwór, o mniejszej średnicy od pozostałych. Koło sygnałowe jest zamontowane bezpośrednio na wale korbowym, albo na kole zamachowym.

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor,  Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor, Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,


Jak działa czujnik położenia wału korbowego? Kiedy metalowe koło sygnałowe się obraca, występują zmiany pola magnetycznego. Zmiany pola magnetycznego powodują, że w rdzeniu czujnika położenia walu korbowego powstają sygnały napięciowe. Są one przesyłane za pomocą przewodu do komputera, sterującego pracą silnika. Tam są odpowiednio odczytywane.
Specjalne wycięcie w kształcie prostokąta, albo dodatkowy okrąg na kole sygnałowym sprawiają, że pole magnetyczne ma inną wartość. Tak czujnik odczytuje położenie wału korbowego.

koło sygnałowe, impulsator, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego

koło sygnałowe, impulsator, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego

Dane z czujnika położenia wału korbowego są niezbędne do odpowiedniego dobrania momentu wtrysku, czasu otwarcia wtryskiwaczy a także odpowiedniego sterowania fazami rozrządu. Dane z czujnika są także wykorzystywane do aktywacji układu odprowadzania oparów paliwa.
Czujniki produkowane są w dwóch technologiach: hallotronowej i indukcyjnej.

koło sygnałowe, impulsator, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego

koło sygnałowe, impulsator, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego

Awaria czujnika położenia wału korbowego: objawy typowe i nietypowe

Standardowe objawy to: problemy z uruchamianiem silnika, niemożność uruchomienia silnika, praca silnika w trybie awaryjnym, problemy z właściwą pracą układu zmiennych faz rozrządu (przygasanie przy dojeżdżaniu do świateł), wyższe zużycie paliwa, zapisanie kodu błędu w pamięci sterownika.

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor,  Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor, Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

Co może kierowca zrobić sam? Przede wszystkim odczytać kod błędu za pomocą prostego urządzenia diagnostycznego.
Odczyt błędu PO335 niejednoznacznie wskazuje na awarię czujnika położenia wału korbowego. Powodem awarii może być np. zerwany pasek rozrządu/łańcuch rozrządu (gdy w ogóle nie można uruchomić silnika) albo przeskok paska rozrządu / łańcucha rozrządu (gdy silnik pracuje nierówno, przygasa). Do przeskoku dochodzi, gdy łańcuch albo pasek jest wyciągnięty na skutek awarii napinacza, zablokowania kół pasowych, awarii łożyska pompy cieczy chłodzącej, albo problemów z olejem silnikowym (w przypadku łańcucha, który jest napinany przez napinacz hydrauliczny, zależny od ciśnienia oleju silnikowego).

Czy od razu wymieniać czujnik położenia walu korbowego?

Nie, najpierw trzeba sprawdzić, czy rdzeń ferromagnetyczny czujnika nie uległ zabrudzeniu opiłkami metalu, albo olejem czy innym płynem, wylewającym się z silnika.

Powodem awarii czujnika może być obluzowanie śruby, która go trzyma i złe umiejscowienie czujnika. Obluzowanie może doprowadzić do mechanicznego zniszczenia silnika, na skutek uderzania o niego przez koło sygnałowe.
Powodem awarii może być też przewód sygnałowy, w którym mogło dojść do przerwania, uszkodzenia izolacji i zwarcia. W czujniku mogło też dojść do zwarć wewnętrznych. Czujników się nie naprawia, tylko wymienia na nowe.

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor,  Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

czujnik prędkości obrotowej wału korbowego, czujnik położenia wału korbowego, czujnik położenia wału, czujnik położenia walu objawy, uszkodzone koło sygnałowe, koło sygnałowe czujnika położenia walu korbowego, PO335, co to znaczy PO335, błąd PO335, CKP Sensor, Crankshaft Position Sensor, Crankshaft Position Sensor failed,

Ile kosztuje czujnik położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego kosztuje od 40 do 100 zł, w przypadku popularnych modeli. Zatem nie ma co kombinować i płakać przy jego uszkodzeniu.
Większe koszty trzeba będzie ponieść wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia koła sygnałowego.

Wymiana czujnika położenia wału korbowego

Wymiana czujnika położenia wału korbowego i (jeśli wymagane) koła sygnałowego powinna być wykonana w warsztacie.
Wymagana jest bardzo duża precyzja. Amatorski montaż może spowodować, że samochodu w ogóle nie będzie można uruchomić.
Mechanik musi utorować drogę do czujnika, zdemontować go, oczyścić miejsce montażu, zamontować czujnik we właściwym położeniu, dokręcić śrubę z właściwym momentem i skasować błąd z pamięci komputera.

Przeczytaj również: Awaria czujnika otwierania drzwi

Przeczytaj również: Inne artykuły z działu Czujniki i Elektronika

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się