Czy poziom oleju silnikowego wpływa na zużycie turbosprężarki? Czy jakość oleju silnikowego wpływa na awarie turbosprężarki? Czy filtr oleju wpływa na stan turbosprężarki? Czy stan układu smarowania wpływa na awarie turbosprężarki?

Turbosprężarki to podzespół, który jest obecnie montowany w każdym nowym silniku diesla i w prawie każdym nowym silniku benzynowym. Praktycznie tylko silniki, stosowane w niektórych napędach hybrydowych, są pozbawione turbodoładowania. Turbosprężarki są drogie i w interesie kierowcy leży to, żeby służyły jak najdłużej.

Czy olej silnikowy wpływa na awarie turbosprężarki?

Tak, olej silnikowy ma kluczowy wpływ na stan turbosprężarki.
-> Zbyt niski poziom oleju silnikowego sprawia, że turbina jest niewłaściwie smarowana. Zbyt mała ilość oleju silnikowego w układzie sprawia, że turbina nie może być we właściwy sposób smarowana i chłodzona.
-> Olej silnikowy niskiej jakości (o niewłaściwej specyfikacji) nie jest odporny na wysokie temperatury i nie jest w stanie odpowiednio nasmarować turbosprężarki.
-> Zła kondycja oleju silnikowego, spowodowana długimi okresami pomiędzy wymianą oleju (zaniedbanie wymian albo stosowanie serwisów long-life) sprawia, że olej nie jest w stanie odpowiednio chronić turbosprężarki (a także silnika) ze względu na silne zużycie, rozcieńczenie paliwem, zanieczyszczenie itd.
Aby uniknąć awarii turbosprężarki, należy stosować olej o właściwej specyfikacji, podanej przez producenta samochodu. Należy często sprawdzać poziom oleju silnikowego i uzupełniać go w razie potrzeby. Warto jak najczęściej wymieniać olej silnikowy – na przykład co rok lub co 15 tys. km przebiegu.

turbo2

Czy filtr oleju ma wpływ na awarie turbosprężarki?

Tak, filtr oleju ma wpływ na awarie turbosprężarki.
-> Zanieczyszczony filtr oleju albo filtr niskiej jakości nie jest w stanie odbierać zanieczyszczeń z oleju silnikowego. W związku z tym olej silnikowy jest w złej kondycji i traci swoje właściwości smarne i ochronne. Wraz z olejem w układzie krążą zanieczyszczenia, które są w stanie uszkodzić turbosprężarkę.
-> Filtr oleju jest w stanie najczęściej odbierać zanieczyszczenia do 17 tys. kilometrów przebiegu. Później przestaje. Zatem jeśli ktoś stosuje serwis long – life i wymienia olej co 30 tys. kilometrów przebiegu, łatwo sobie wyobrazić konsekwencje.
Należy stosować filtr dobrej jakości i serwis olejowy (wymiana filtra oleju wraz z olejem silnikowym) co 15 tys. kilometrów przebiegu.

Czy kondycja układu smarowania ma wpływ na awarie turbosprężarki?

Tak, stan układu smarowania wpływa na awarie turbosprężarki.
-> Częściowo zablokowany (skarbonizowany) przewód olejowy, doprowadzający olej silnikowy do turbiny zapobiega jej właściwemu smarowaniu.
-> Zanieczyszczony smok olejowy (jeśli w danym modelu silnika występuje) utrudnia lub uniemożliwia dotarcie oleju do turbosprężarki.
-> Zanieczyszczony smok pompy olejowej sprawia, że ciśnienie oleju silnikowego jest zbyt niskie. Przez to do turbosprężarki mogą nie trafiać wystarczające ilości oleju silnikowego.
-> Niska wydajność pompy oleju (spowodowana między innymi zapchanym smokiem olejowym) także powoduje, że do turbosprężarki nie trafią wystarczające ilości oleju silnikowego.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się