Wsiadasz do samochodu, naciskasz przycisk START albo przekręcasz kluczyk w stacyjce, słyszysz dźwięk pracującego rozrusznika – i nic. Auto jest martwe. Samochód nie chce zapalić. Co może być powodem? Awaria pompy paliwa. Jakie są najczęstsze przyczyny zepsucia pompy paliwa? Jakie są objawy awarii pompy paliwa?

Pompa paliwa to element wyposażenia każdego współczesnego samochodu z silnikiem benzynowym albo diesla.
W zdecydowanej większości samochodów stosuje się pompy zanurzeniowe. Pompa wewnątrzzbiornikowa pływa w paliwie i jest przez paliwo chłodzona. Pompa paliwa jest zasilana przez układ elektryczny auta.

Awaria pompy paliwa może być bardzo droga

Awaria pompy paliwa może być naprawdę, bardzo dotkliwa dla kieszeni kierowcy. Po pierwsze, unieruchomione auto trzeba transportować na lawecie do warsztatu. Nie każdy kierowca ma wykupione holowanie w ubezpieczeniu OC.
Po drugie, niektóre pompy paliwa są bardzo drogie. Pompa może kosztować od 1700 do 2000 złotych.
Przykładem może być silnik 1,8 MPI, stosowany masowo w Oplach i Alfie Romeo 159. Za pompę paliwa trzeba zapłacić prawie 1800 złotych, plus wymiana.

Sutanandika, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Jaką rolę pełni pompa paliwa?

Zadaniem pompy paliwa jest dostarczanie paliwa do silnika samochodu. W popularnych silnikach w wtryskiem pośrednim wielopunktowym MPI, paliwo dostarczane jest pod niskim ciśnieniem do listwy wtryskowej, a potem dalej do wtryskiwaczy, które dawkują paliwo na zawory dolotowe. Niespalone paliwo trafia z powrotem do baku przewodem powrotnym.
W silnikach diesla z listwą wtryskową Common Rail, a także w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pompa paliwa dostarcza paliwo pod niskim ciśnieniem do pompy wtryskowej. Następnie paliwo pod wysokim ciśnieniem jest kierowane do listwy wtryskowej i wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego.

Jak zbudowana jest pompa paliwa w samochodzie?

Typowa pompa paliwa składa się z takich elementów, jak:
• Wirnik – jak w silniku elektrycznym. Kiedy dociera do niego zasilanie, obraca się. Na wirniku zamontowana jest łopatka, która się obraca wraz z wirnikiem. Powstaje ruch wirowy, który powoduje zasysanie paliwa i kierowanie go do przewodu paliwowego.
Paliwo przepływając wokół wirnika, chłodzi go.
• Elementy utrzymujące wirnik w odpowiednim miejscu – łożyska, wyważenie.
• Szczotki – doprowadzające prąd do wirnika.
• Cewki dławikowe – chronią przed zakłóceniami elektrycznymi i magnetycznymi.
• Zawór zwrotny – do utrzymania odpowiedniego ciśnienia.
• Zawór nadmiarowy – do ochrony układu przed wzrostem ciśnienia paliwa.
• Obudowa.
• Podłącza przewodów elektrycznych z izolacją.

Siła pracy pompy paliwa musi być dostosowana do aktualnego obciążenia jednostki napędowej. Zatem pompa paliwa nigdy nie pracuje jednostajnie. Jeśli silnik jest bardziej obciążony (pracuje z większą prędkością obrotową), to pompa paliwa również musi tłoczyć więcej paliwa.

Typowe objawy awarii pompy paliwa w samochodzie

Trudny rozruch silnika – silnik uruchamia się z trudem
Niemożność uruchomienia silnika – akumulator jest naładowany, rozrusznik pracuje, a silnik nie chce się uruchomić
Gaśnięcie silnika podczas jazdy i zaraz po uruchomieniu
Niska moc silnika, utraca mocy, szarpanie podczas jazdy, szarpanie podczas dodawania gazu, niska reakcja na pedał gazu. Dzieje się tak dlatego, że uszkodzona pompa paliwa nie jest w stanie zapewnić odpowiednich ilości benzyny albo oleju napędowego do aktualnego obciążenia silnika.

Warto pamiętać, że nie zawsze pompa paliwa jest winna.
Pierwszym podzespołem, który należy sprawdzić, jest przekaźnik pompy paliwa.
Awaria przekaźnika pompy paliwa ( <- kliknij link) uniemożliwia uruchomienie silnika samochodu.

Drugi podzespół, który należy sprawdzić, to filtr paliwa. Zapchany filtr paliwa również może być przyczyną powyższych problemów.
– > Przeczytaj: Objawy uszkodzonego filtra paliwa

Przyczyny uszkodzenia pompy paliwa

Pompa paliwa zużywa się przede wszystkim w starszych autach, na skutek zużycia eksploatacyjnego. Przyjmuje się, że pompa paliwa może się zepsuć po przejechaniu 250 – 400 tys. km, w zależności od auta.
Jedną z przyczyn, która przyspiesza zużycie pompy paliwa, jest ciągła jazda na rezerwie. Mała ilość paliwa w baku powoduje, że pompa nie jest odpowiednio chłodzona. Dodatkowo w baku może powstawać korozja.
Typowe przyczyny awarii pompy paliwa to uszkodzone połączenia elektryczne (problemy z uziemnieniem, zbyt niskie napięcie, przegrzane styki, uszkodzenia mechaniczne przewodów elektrycznych), zużycie mechaniczne albo zanieczyszczenie pompy korozją i brudem z wnętrza zbiornika paliwa.

Przed montażem zbiornika paliwa warto zawsze dokładnie wyczyścić bak.
Jak dbać o pompę paliwa? Warto regularnie stosować specjalne środki do czyszczenia układu paliwowego (usuwające wodę z baku) i czyszczące układ paliwowy. Poza tym warto tankować większe ilości paliwa.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.