Układ chłodzenia zapewnia właściwą pracę silnika oraz niektórych elementów osprzętu (np. EGR). Układ chłodzenia utrzymuje właściwą temperaturę silnika (temperaturę roboczą) i zapobiega przegrzaniu jednostki napędowej, co mogłoby się skończyć jej zatarciem i całkowitym zniszczeniem. Jak sprawdzić stan układu chłodzenia?

Układ chłodzenia utrzymuje właściwą temperaturę pracy silnika (temperaturę roboczą), może chłodzić dodatkowe podzespoły (np. zawór recyrkulacji spalin EGR, poprzez chłodnicę spalin EGR), jego stan ma również ogromny wpływ na właściwe działanie ogrzewania kabiny samochodu.

Ciekawostka: układ chłodzenia jest obecny także w wynalazkach, zwanych samochodami elektrycznymi. Po co? Po pierwsze chłodzi silnik elektryczny, a także jego główny element towarzyszący (falownik) przed przegrzaniem. Po drugie, układ chłodzenia chłodzi i podgrzewa baterie litowo – jonowe. Stosuje się specjalny płyn, który też jest oparty o glikol, ale musi być dodatkowo dielektryczny.

Wróćmy do normalnych samochodów. Układ chłodzenia składa się z pompy (napędzanej przez pasek rozrządu, łańcuch rozrządu, albo dodatkowy napęd), kanałów chłodniczych w silniku, przewodów chłodniczych, chłodnicy z wentylatorem (chłodzonej strumieniem powietrza, a w razie potrzeby dochładzanej wentylatorem napędzanym elektrycznie albo przez sprzęgło wiskotyczne). Układ chłodzenia zawiera także czujnik temperatury (przekazuje informacje do komputera, sterującego pracą silnika) i termostat. Dawniej termostat działał jedynie na dwóch ustawieniach: zamknięty (płyn chłodniczy krążył po małym układzie, z ominięciem chłodnicy, aby przyspieszyć nagrzewanie silnika) i otwarty (płyn chłodniczy krążył po całym układzie). Obecnie stosuje się termostaty, sterowane elektronicznie. Mogą być one otwierane zgodnie z „zaleceniami” komputera sterującego pracą silnika, aby móc płynnie regulować temperaturę płynu chłodzącego. To oczywiste, że taki termostat jest kilkanaście razy droższy, niż stary model, ale zapewnia też o wiele większe możliwości.
Płyn chłodniczy przepływa także przez nagrzewnicę, w której oddaje swoje ciepło. Jest ono wdmuchiwane do wnętrza kabiny, aby mogło działać ogrzewanie. 

Poniżej czujnik temperatury płynu chłodzącego.

czujnik temperatury

 

Skutki awarii układu chłodzenia

Awarie układu chłodzenia, albo zaniedbania, związane z tym układem, mają szereg nieprzyjemnych skutków.
• W najgorszym przypadku może dojść do „zagotowania się” silnika. Na skutek przegrzania olej silnikowy traci swoje właściwości ochronne i silnik ulega zatarciu.
• W nieco mniej tragicznym scenariuszu, dochodzi do wypalenia uszczelki pod głowicą, na skutek pracy silnika w zbyt wysokiej temperaturze.
• Na skutek przegrzania dochodzi do przyspieszonego zużycia jednostki napędowej.
• Na skutek awarii termostatu silnik jest stale przegrzany (ryzyko zatarcia) albo stale niedogrzany (termostat trwale otwarty) co zwiększa zużycie paliwa.
• Układ może cierpieć także na wycieki, zabrudzenie kamieniem kotłowym (stosowanie wody zamiast płynu), może zostać rozsadzony w trakcie zimy, kiedy zamarznie w nim woda (stosowana zamiast płynu). Kamień kotłowy może też zablokować nagrzewnicę, przez co ogrzewanie kabiny nie będzie działać

Poniżej na zdjęciu – prosty termostat układu chłodzenia (bez sterowania elektronicznego).

termostat

 

Jak sprawdzić szybko stan układu chłodzenia?


• Skontrolować poziom płynu chłodniczego – w zbiorniczku albo po odkręceniu korka chłodnicy (przy zimnym silniku! – otwieranie korka przy gorącym silniku grozi silnym poparzeniem)
• Sprawdzić stan płynu chłodniczego – na początek jego wygląd. Płyn powinien mieć jednolity, określony kolor (niebieski, różowy, zielony), inaczej oznacza to, żeby zmieszano kilka płynów ze sobą.
• Sprawdzić czystość płynu chłodniczego – czy nie ma w nim śladów oleju silnikowego. Czy nie ma w nim widocznych zanieczyszczeń.
• Powąchać płyn chłodniczy. Powodem do niepokoju jest woń spalin.
• Obserwować zbiorniczek płynu chłodniczego podczas pracy silnika. Czy nie pojawiają się w nim bąbelki?
• Sprawdzić za pomocą testera – densytometru (kosztuje kilkanaście złotych) temperaturę zamarzania i temperaturę, w której płyn się zagotuje. To najwięcej mówi nam o stanie płynu. W razie potrzeby można odlać nieco wody, a dodać nieco koncentratu.
• Sprawdzić, czy nie ma wycieków. Najlepiej po zakończonej jeździe. Skontrolować dół chłodnicy.
• Sprawdzić stan chłodnicy. Czy nie jest zardzewiała? Czy nie doszło Do wysypania się elementów metalowych, znajdujących się od frontu?
• Sprawdzić stan przewodów gumowych. Nie powinny być popękane, załamane, ani twarde. Nie może być na nich wybrzuszeń.
• Zwrócić uwagę na wszystkie miejsca podłączenia węży i przewodów (króćce). Skontrolować, czy nie ma wycieków. Zwrócić szczególną uwagę na miejsca mocowania węży za pomocą metalowych obejm.
• Obserwować wskaźnik temperatury płynu chłodniczego w trakcie jazdy. Czy utrzymuje się na właściwym poziomie? Czy silnik rozgrzewa się po kilku kilometrach do temperatury roboczej? Czy silnik rozgrzewa się zbyt szybko? Czy po przejechaniu kilku kilometrów (za wyjątkiem dni, w których panuje bardzo silny mróz) silnik jest dalej nierozgrzany?
• Czy ogrzewanie działa we właściwy sposób? Czy po osiągnięciu temperatury roboczej przez silnik, ogrzewanie działa z pełną mocą?
• Pozostawić silnik na biegu jałowym przez kilka minut. Sprawdzić, czy uruchamia się wentylator chłodnicy

 

Poniżej na zdjęciu – prosty przyrząd (densytometr) do sprawdzania temperatury wrzenia oraz temperatury zamarzania płynu chłodniczego.

tester

 

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

.

Podziel się