Amortyzatory to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Amortyzatory mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy i na komfort.

Amortyzatory to tłumiki drgań, generowanych przez koła pojazdu. Żadna nawierzchnia nie jest idealna. Na każdej są mniejsze lub większe nierówności.


Amortyzatory samochodowe pełnią dwie role:
* Zmniejszają drgania nadwozia, spowodowane nierównościami jezdni. Chronią przed kiwaniem się nadwozia (drganiem wzdłuż osi poprzecznej) i kołysaniem się nadwozia (draniem wzdłuż osi wzdłużnej). Mają dzięki temu ogromny wpływ na komfort jazdy.
* Amortyzatory tłumią drgania kół i osi, zapewniając jak najlepszy kontakt kół z nawierzchnią. Można powiedzieć w przybliżeniu, że amortyzator „dopycha” koło do nawierzchni drogi. 
Na co to ma wpływ? Na drogę hamowania. Na sprawne przenoszenie mocy z silnika na kola. Na szybką reakcję kół na ruchy kierownicą. Na odpowiednie działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa, jak chociażby ABS, ASR czy ESP.

Warto pamiętać o tym, że powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi jest bardzo mała. Przyjmuje się średnio, że jest to 0,1 m2. Jeśli amortyzatory są w złym stanie, powierzchnia styku opony z nawierzchnią znaczącą się zmniejsza. Jest to bardzo niebezpieczne.

Amortyzatory samochodowe – czas eksploatacji

Amortyzatory samochodowe zużywają się w trakcie eksploatacji auta. Amortyzatory, zamontowane na pierwszy montaż, mogą służyć nawet 150 – 170 tys. kilometrów, przy zachowaniu odpowiednich warunków. To przede wszystkim jazda po drogach dobrej jakości i unikanie przeciążania pojazdu. Najczęściej jednak amortyzatory, zastosowane na pierwszy montaż, wymagają wymiany po 100 – 150 tys. kilometrów przebiegu. Następne, zastosowane w ich miejsce, wytrzymują zazwyczaj maksymalnie 80 tys. kilometrów i to tylko pod warunkiem, że są to amortyzatory dobrej jakości.

Dlaczego kolejne amortyzatory służą coraz krócej? Zawieszenie auta jest już mocno zużyte i nie ma fabrycznej geometrii.

By None given - http://www.hyperracing.com/pages/home/tech_department/chassis_setup/shock_tech.aspx#, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30428887

By None given – http://www.hyperracing.com/pages/home/tech_department/chassis_setup/shock_tech.aspx#, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30428887

Praca amortyzatora samochodowego

Jak wygląda praca amortyzatora w trakcie 1 kilometra drogi, pokonanej przez samochód?

Podczas jednego kilometra amortyzator wykonuje minimum 5000 cykli ściskania (np. podczas najazdu na wypukłą nierówność drogi) i odbijania (np. podczas wjechania we wklęsłą nierówność drogi).

Zużyte amortyzatory – jak wpływają na bezpieczeństwo i komfort?

Zużyte amortyzatory samochodowe powodują zmniejszenie powierzchni styku opony z nawierzchnią drogi. Powoduje to na przykład wydłużenie drogi hamowania. Jeden z czołowych producentów amortyzatorów wyliczył, że w trakcie jazdy z prędkością do 50 km/h po nierównej drodze, droga hamowania w aucie z systemem ABS, mającym amortyzatory zużyte w 50 %, wydłuży się aż o 5,8 metra. System ABS ma praktycznie każdy samochód poruszający się po polskich drogach, z wyjątkiem aut naprawdę starych.

W samochodach z zużytymi amortyzatorami, ABS włącza się przy każdym, nawet bardzo lekkim hamowaniu.

Zużyte amortyzatory mogą przyczynić się również do utraty stabilności podczas jazdy po zakrętach. Auto z amortyzatorami, zużytymi w 50%, jadące z prędkością 60 km/h po zakręcie o promieniu 40 metrów, traci stabilność przy prędkości o 7km/h niższej, niż pojazd z nowymi amortyzatorami.

Zużyte amortyzatory powodują także mniejszą odporność na poślizg na wodzie (aquaplaning). Przy 6mm wody na drodze, auto z nowymi amortyzatorami wpadnie w aquaplaning przy prędkości 125km/h. Auto z amortyzatorami zużytymi w 50%, wpadnie w poślizg przy prędkości 109km/h. To dane producenta amortyzatorów. Mamy nadzieję, że nikt normalny nie wpada na pomysł jazdy z prędkością 109km/h podczas deszczu.

Zużyte amortyzatory (w 50%) zwiększają zmęczenie kierowcy, na skutek niższego komfortu jazdy. Zużyte amortyzatory powodują także podskakiwanie nadwozie, które ma wpływ na zmianę wysokości świateł. Jest to powodem gorszej widoczności dla kierowcy, a także powód denerwującego i niebezpiecznego oślepiania kierowców, jadących z naprzeciwka.

Zużyte amortyzatory powodują także silne kołysanie (auto zachowuje się jak statek na morzu), oraz podatność na boczne porywy wiatru. To też jest bardzo niebezpieczne.

Amortyzator https://www.motorewia.pl Michał Lisiak

Amortyzator https://www.motorewia.pl Michał Lisiak

 

Jak sprawdzić amortyzatory w samochodzie?

Stan amortyzatorów jest sprawdzany w trakcie corocznego przeglądu technicznego, na stacji diagnostycznej. W razie wykrycia poważnych nieprawidłowości, wskazujących na zużycie amortyzatorów, warto odwiedzić stację diagnostyczną, w celu zbadania stanu amortyzatorów.

W tekście wykorzystano kilka informacji ze strony producenta amortyzatorów, firmy Monroe.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się