Chiński Mercedes? Tania chińska podróbka samochodu, niezgrabna i paskudna? Tak zaczynała chińska motoryzacja. Dziś największe chińskie firmy zatrudniają znanych projektantów, żeby nie produkować takich potworów jak bohater naszego artykułu – chińska podróbka Mercedesa.

MerSedes. Chińska podróbka samochodu, która powstała jak sałatka w podrzędnym barze. Wymieszano to, co było dostępne na rynku. Złożono w całość. Zespawano. Działa? No to do salonów!
Historia powstania tego samochodu jest bardzo prosta. Nie ma tu żadnej filozofii. Nie ma żadnej pięknej historii. Jest za to praktyka. Jak przeciętny kucharz z podrzędnego baru przyrządza sałatkę? Bierze co ma pod ręką, dopasowuje do siebie, całość skleja majonezem i mamy danie. Każdy budowlaniec zalewa swoje pomyłki betonem. A kucharz? Majonezem.
Kiedy do baru przychodzą lepsi goście, do dania dołożyć jakiś wyszukany składnik. Na przykład krewetkę. To brzmi dumnie – sałatka z krewetkami, nawet, jak w dwustu gramach sałatki przewija się zaledwie jedna, biedna kreweteczka, utłuczona przez niedowidzącego rybaka drewnianym wiosłem.
Podobnie było z naszym samochodem. Żeby zaliczyć go do elitarnego grona, skopiowano przedni i tylny pas z Mercedesa.

mer1

Geely Meerie – chińska podróbka Mercedesa


Jak to się mogło stać? Otwarcie wielkiego, komunistycznego kraju na kapitalizm otworzyło wiele możliwości przed przedsiębiorczymi ludźmi. Znaczy, takimi, którzy wiedzieli do kogo się uśmiechnąć, albo któremu partyjniakowi dać odpowiedni prezent. Ktoś kto parę lat zarządzał państwową hodowlą świń, mógł zostać prezesem zakładu produkcyjnego.
Przypuśćmy, że mały człowiek z małej wioski osiągnął awans społeczny. Przez lata przyrządzał sałatki w barze. Były ładne, tanie i smaczne. I elitarne, bo zawsze znalazł się w nich tajemniczy składnik, dodający im luksusu.
Nasz mały człowiek z małej wioski osiągnął awans społeczny. Porzucił bar, wyjechał do dużego ośrodka, dał w łapę komu trzeba i znalazł pracę w chińskiej fabryce samochodów. Z racji tego, że był zdolny i wiedział, jak się sprawy mają, szybko awansował na Głównego Stylistę. Sałatki umiał komponować, zatem i inne rzeczy też.
Szef fabryki postawił przed nim zadanie, które opracował wraz z szefem lokalnych struktur partii.
– Słuchaj no, Fung Hui! Potrzebujemy wygodnego, nowoczesnego, elitarnego samochodu dla naszych rodzących się elit! Ma być piękny, ale równocześnie tani jak chińskie skarpetki! Ma to być limuzyna, która będzie zaliczona do klasy średniej wyższej i będzie się ludziom kojarzyć z najlepszymi, luksusowymi samochodami na świecie!
Główny Stylista Fung Hui ma rozwiązanie. Takie, jakie stosował przez całe życie. Przegląda foldery. Kopiuje. Składa. Wkleja. Maluje. Zadanie wykonane!

merrie2

 

mer10

Jak zaprojektować samochód? Główny stylista wie, jak to zrobić!

Główny wypełniacz w sałatce to ryż, ziemniaki, kukurydza… W tym przypadku Główny Stylista zwrócił uwagę na jakiegoś nieszczęśnika, coś w rodzaju Hyundaia Pony. Musi być konkretna podstawa! Kręgosłup auta! I jest! Nasz Główny stylista wybrał znaną, cenioną i sprawdzoną płytę podłogową Daihatsu Charade.
A potem przyszedł czas na składniki elitarne. Upiększające. Jak krewetka w sałatce. Morda od Mercedesa C W203. Tył od BMW 316. Zespawać. Zeszlifować. Połączyć. Jak majonezem w sałatce. I jest git!
A co z wnętrzem? Brać co pod ręką i pakować!

merwne

Chińska podróbka Mercedesa, BMW i Bóg wie czego jeszcze, czyli Geely Meerie (Geely MR) wyjechała z taśm produkcyjnych w 2000 roku. W początkowej wersji auto przypominało dziwaczną hybrydę Skody Favorit z grillem od Mercedesa.

Od tego się zaczęło:

mer2

Teraz widok z tyłu…

mr3

W tą stronę ewoluowało…

Geely MR, autor Jakub Montrasio

Tył od BMW 316…

mer4

Aby finalnie przepoczwarzyć się w to!

mer5

W 2003 pojawiła się wersja Merrie MR303, której produkcja trwała kilka lat. Auto trafiało na rynek chiński, można było spotkać je w Rosji i tych krajach, które chętnie importują produkty motoryzacyjne made in China.
W wersji, produkowanej od 2008 roku, zmienił się kształt przednich reflektorów oraz zmieniono nieco wygląd tyłu.

Geely Merrie, portal motoryzacyjny

Geely Merrie 300 z 2008 roku – zdjęcie AvtoRussia

Wnętrze przypomina o chińskich podróbkach Iphone. Niby z zewnątrz wygląd ten sam, co w oryginale, ale wnętrze z zupełnie innej epoki. To samo dotyczy silnika, który w zupełności w żaden sposób produktów Mercedesa nie przypomina. Pierwsza wersja była pięciodrzwiowym hatchbackiem, od 2003 roku auto było klasyfikowane jako czterodrzwiowy sedan.
Auto w początkowym okresie produkcji napędzane było silnikiem benzynowym o pojemności 1.3 l i mocy 86KM. Była też wersja z mocniejszym silnikiem benzynowym o pojemności 1.5l . Obydwa silniki współpracowały z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów. Samochód posiadał zbiornik paliwa o pojemności 37l, a prędkość maksymalna wersji z silnikiem 1.3 to 160km/h. Auto miało napęd przedni.
Wymiary: długość 3825 mm, szerokości, 1670 mm, wysokość 1386 mm. Coś mały ten samochód luksusowy…
Wyposażenie obejmowało między innymi ABS z EBD, poduszki powietrzne, elektrycznie otwierane szyby, centralny zamek, radio z mp3 i usb.

Dziś w Chinach działa ponad 100 znanych oraz dziesiątki nieznanych producentów samochodów. Kto wie, czy gdzieś w małym zakładzie produkcyjnym nasz Mersedes nie jest dalej produkowany. Z wyglądu zapewne się nie zmienił. Ale można być pewnym, że teraz ma LEDowe żarówki i obowiązkowo, ekran dotykowy, wkomponowany (przykręcony śrubami) w środkową konsolę.

Kto wie. Może nawet nasz Mercedes ma teraz postępowy, nowoczesny napęd elektryczny? to byłby dopiero postęp! A ten, związany z elektromobilnością, jest nieunikniony! 

merriie3

Zdjęcia w artykule: Wikipedia Commons, Mbworld.org, ajovalo.net.

MENU

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Chińskie podróbki samochodów to humor motoryzacyjny najwyższych lotów. Chińska podróbka Mercedesa (nie ssangyong chairman, daewoo chairman czy typowe chińskie samochody) to szczególny przypadek. To niesamowity suchar motoryzacyjny, zaprojektowany przez wyjątkowego projektanta. Żarty o Mercedesie i żarty o kierowcach Mercedesów są tutaj w stu procentach na miejscu. Ten samochód to humor motoryzacyjny sam w sobie. Chińska podróbka samochodu jest brzydka, niekształtna, niezgrabna, a do tego wyjątkowo przestarzała. Dowcipy o jeździe samochodem w tym modelu auta przestały mieć jakiekolwiek znaczenie. Ten samochód sam w sobie jest dowcipem.
Nasz portal motoryzacyjny przygotował artykuł o chińskiej podróbce MErcesesa. To Geely Merrie, czyli nawet nazwa auta nawiązuje do luksusowego samochodu niemieckiego producenta. Artykuł o chińskiej podróbce samochodu przygotował dziennikarz motoryzacyjny Michał Lisiak.

Podziel się