Diagnostyka samochodu po kolorze spalin. Co oznacza biały dym z rury wydechowej? Co oznacza niebieski dym z rury wydechowej? Co oznacza czarny dym z rury wydechowej?

Sprawny samochód emituje bezbarwny dym z rury wydechowej. Wyjątkiem są dni chłodne i wilgotne. Wówczas dym może mieć białe zabarwienie – i nie jest to objawem awarii samochodu.
Co może oznaczać intensywne zabarwienie dymu samochodowego? Co może oznaczać intensywny kolor spalin?

Bialy dym z rury wydechowej auto dymi na biało Emmanuelkwizera, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Biały dym z rury wydechowej – spaliny w kolorze białym – co to znaczy?

Jak wspomnieliśmy na początku, w wilgotne dni i w chłodne dni auto emituje dym w kolorze białym. Jest to związane z wilgocią. Jeśli jednak biały dym z rury wydechowej emitowany jest przez cały czas, najczęściej może to oznaczać przedostawanie się płynu chłodzącego do komór spalania.
W jaki sposób biały dym może przedostawać się do cylindrów silnika, gdzie jest spalany?
Powodem może być:
– uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika
– pęknięty blok silnika

Przeczytaj również: Jak zapobiec awarii uszczelki pod głowicą?

Co należy zrobić? Sprawdzić poziom płynu chłodniczego – czy ulega obniżeniu.
Przeprowadzić test szczelności uszczelki pod głowicą – można to zrobić samemu ( <- kliknij link).

Niebieski dym z rury wydechowej – spaliny w kolorze niebieskim – niebieskie spaliny

Najczęściej dym o niebieskim zabarwieniu, emitowany w rury wydechowej auta oznacza przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania. Niewielkie ilości oleju silnikowego zawsze ulegają spaleniu albo utlenieniu. To właśnie dlatego należy stale kontrolować poziom oleju silnikowego. Jednak w sprawnym silniku zużycie oleju silnikowego z tego powodu nie powinno przekroczyć 1 litra na 10 000 kilometrów przebiegu.
Są jednak auta, gdzie zużycie oleju silnikowego przekracza 1 litr na 1000 kilometrów.
Powodem mogą być nieszczelności w układzie smarowania (np. nieszczelny korek miski olejowej, stara uszczelka korka oleju, nieszczelna uszczelka miski olejowej, nieszczelna turbosprężarka, nieszczelna uszczelka pod pokrywą zaworów.
Powodem obniżania się poziomu oleju silnikowego może być też bardzo silne zużycie silnika, polegające na uszkodzeniu pierścieni tłokowych albo uszczelnień zaworów. Wówczas olej w większych ilościach przedostaje się do komór spalania. Po spaleniu jest przyczyną emitowania niebieskawego dymu. Może być też wyczuwalna kwaśna woń oleju w powietrzu.

Przeczytaj również: stara uszczelka korka oleju silnikowego – jeden z powodów wycieków oleju silnikowego

Co zrobić w takiej sytuacji?
Jedynym rozwiązaniem jest kompleksowy remont jednostki napędowej, który jest niestety bardzo drogi. Same pierścienie nie są drogie, ale koszt ich wymiany, ze względu na mnóstwo pracy, jest drogi.
Aby dotrwać do naprawy (kierowca może nie dysponować odpowiednimi środkami finansowymi) można zastosować w starszych autach środek do oleju silnikowego, tak zwany moto doktor. Jego zadaniem jest między innymi uszczelnienie komór spalania i zmniejszenie spalania oleju.
Warto pamiętać, że moto doktor to środek do doraźnej naprawy, która pozwoli doczekać do właściwej, mechanicznej naprawy silnika. Sam moto doktor silnika nie naprawia.

czarny dym z rury wydechowej auto dymi na czarno Bibiire1, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Czarny dym z rury wydechowej – spaliny o czarnym zabarwieniu – czarne spaliny

Co oznacza intensywne dymienie na czarno? Dawniej słynęły z niego stare diesle. Po naciśnięciu pedału gazu za samochodem zostawała chmura czarnego dymu. Problem zakończył się, gdy zaczęto stosować masowo filtry cząstek stałych, wyłapujące sadzę i popioły.
Skąd bierze się intensywne dymienie na czarno?
– Auto ma uszkodzone wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego – najczęściej dzieje się to w dieslach z układem Common Rail. Wtryskiwacze przelewają paliwo. Kierowca czuje, że auto jeździ żwawiej i lepiej, jednak znacząco bardziej dymi.
W tym przypadku rozwiązaniem jest regeneracja wtryskiwaczy albo montaż nowych wtryskiwaczy.
Problem może też pojawić się w autach z silnikami benzynowymi, z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
– Auto jeździ cały czas na bogatej mieszance paliwa. W sprawnym silniku bogata mieszanka używana jest tylko zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej, dopóki się ona nie rozgrzeje. Następnie każdy silnik pracuje na mieszance ubogiej (z wyjątkiem momentów, kiedy wskazane jest stosowanie mieszanki bogatej ze względu na silne obciążenie jednostki napędowej).
Powodem tego, że auto jeździ stale na bogatej mieszance może być:
uszkodzenie jednego z czujników, odpowiedzialnych za dobieranie składu mieszanki paliwowo – powietrznej (na przykład sondy lambda albo przepływomierza powietrza)
zapchanie filtra powietrza – niedrożny filtr powietrza uniemożliwia właściwe zasysanie powietrza przez auto
uszkodzenie innych części układu dolotowego, jak np. turbosprężarki czy zapchanie kolektora dolotowego (może być on zapchany szlamem, który odkłada się na skutek działania zaworu recyrkulacji spalin EGR).
Ingerencję w mapę wtrysku w komputerze sterującym pracą silnika – chipowanie i wgrywanie nowych map może spowodować takie problemy.

W tym przypadku należy skontrolować stan filtra powietrza (sprawdzić, czy jest zabrudzony), przeprowadzić diagnostykę komputerową (aby wykryć uszkodzenia czujników lub wtryskiwaczy), przeprowadzić test przelewowy wtryskiwaczy (aby potwierdzić ich uszkodzenie).

Fanom samochodów elektrycznych, walczących bohatersko z globalnym ociepleniem przypominamy, że samochody elektryczne co prawda nie emitują dymu z rury wydechowej, jednak emitują spaliny o intensywnym zabarwieniu, kiedy ulegną samozapłonowi.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.