Na desce rozdzielczej świeci się kontrolka zamykania drzwi – a drzwi samochodu są zamknięte. Co jest powodem takiej awarii?
Czasami awaria czujnika zamykania drzwi powoduje dodatkowe problemy. Jakie? Np. nie chce zgasnąć wewnętrzne oświetlenie, co może powodować rozładowywanie akumulatora. Jednak zazwyczaj automatyczne włączanie się światła wewnętrznego można po prostu wyłączyć (za pomocą wyłącznika przy lampce, ewentualnie zmieniając ustawienia komputera pokładowego).
Powody awarii są zazwyczaj następujące:
-> Uszkodzony czujnik otwarcia drzwi.
Trzeba go wymienić na nowy, mógł zostać uszkodzony mechanicznie albo doszło do zwarcia wewnętrznego. Tego się nie naprawia.
Nowy czujnik do popularnego samochodu można kupić w cenie od 20 do 50 zł.
Można oczywiście, zastosować czujnik z demontażu, jeśli jest w dobrym stanie i uda się go kupić w dobrej cenie.
-> Uszkodzona wiązka przewodów, która jest doprowadzona do czujnika.
Wiązka może być przerwana albo przetarta. Problem może pojawić się wtedy, gdy wiązka przewodów jest zamontowana luźno (nie jest np. przyklejona w jednym miejscu), w trakcie jazdy porusza się, przez co trze o metal i może dochodzić do przetarcia delikatnych przewodów.
Wiązka przewodów może też być uszkodzona pod gumową osłoną, gdy wiązka opuszcza drzwi auta. Trzeba sprawdzić, czy gumowa osłona nie jest popękana, wykruszona itd.
Można zastosować zestaw naprawczy do wiązek elektrycznych albo zastosować całą nową wiązkę elektryczną.
-> Skorodowane złącze wielostykowe, do którego doprowadzona jest wiązka przewodów. Powód? Do złącza może dostawać się woda. Mogą być uszkodzone uszczelki (przepuszczają wodę), albo niedrożna rynienka odpływowa wody, zamontowana na szynie, która prowadzi szybę drzwi.
W tym przypadku problemy z działaniem czujnika mogą pojawiać się wtedy, gdy wzrasta wilgotność powietrza.
Podstawowa naprawa to oczyszczenie złączy za pomocą preparatu chemicznego typu contact cleaner i znalezienie miejsca, gdzie do środka przedostaje się woda.
-> Rozłączona wtyczka złącza wielostykowego – typowy powód, dla którego doszło do rozłączenia, to drgania w trakcie jazdy.