Awaria klap wirowych (zablokowanie klap wirowych, zerwanie klap wirowych) może doprowadzić do niezwykle kosztownego uszkodzenia tłoków w silniku. Na rynku funkcjonuje rozwiązanie – to zaślepki klap wirowych? Czy warto je stosować?

Klapy wirowe to rozwiązanie, które miało na celu poprawę działania układu dolotowego. W efekcie miało dochodzić do lepszego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej na wolnych obrotach. To miało z kolei wpływać na niższe zużycie paliwa i na mniejszą emisję spalin. Teoretycznie, to się udało. Dlaczego tylko teoretycznie?
Dlatego, że nikt nie poinformował kierowców o tym, że klapy wirowe powinno się serwisować. Czyli w praktyce, regularnie czyścić z osadzającego się na nich nagaru, a także szlamów. Skąd one biorą się w układzie dolotowym?
Najczęściej na skutek działania zaworu recyrkulacji spalin EGR.
Przeczytaj -> Co to jest zawór recyrkulacji spalin EGR?

Osady powodują blokowanie klap wirowych. W konsekwencji może to doprowadzić do urwania klapki wirowej i zassania jej przez silnik. Do czego do prowadzi? Klapka wpada do komory spalania i niszczy tłok. Objawem awarii jest utrata kompresji przez silnik, stukanie i utrata mocy. Ile kosztuje naprawa uszkodzonego tłoka? Koszty idą w tysiące złotych. A przecież mogą urwać się dwie albo trzy klapki…
Pojawiają się też inne awarie. Na przykład uszkodzenia dźwigienek, pośredniczących pomiędzy silnikiem (elektrycznym lub pneumatycznym), uszkodzenia samych silników elektrycznych (uniwersalny kosztuje ponad 500 złotych) czy pneumatycznych, uszkodzenia całego modułu klap wirowych (gdzie trzeba zapłacić nawet ponad 1200 złotych)…
</big

Awaria klap wirowych – urwanie klap wirowych – dźwigienka klap wirowych https://www.motorewia.pl

Jak wyglądają i jak działają klapy wirowe?

Klapy wirowe to rozwiązanie, stosowane w układzie dolotowym jednostki napędowej.
Są montowane w kolektorze dolotowym (kolektorze ssącym).
W kolektorze dolotowym znajdują się po dwa kanały dolotowe na jeden cylinder.
Głównym elementem układu klap wirowych jest nastawnik. Na metalowej osi znajdują się klapki wirowe, które są sterowane przez silnik elektryczny krokowy albo pneumatyczny, za pośrednictwem małej dźwigienki. Działanie silnika elektrycznego albo pneumatycznego, sterowanego przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej powoduje przymykanie albo całkowite zamykanie jednego z kanałów dolotowych, prowadzących do danego cylindra. Jakie to ma znaczenie? Powoduje to lepsze zawirowania powietrza, dzięki czemu powietrze lepiej miesza się z paliwem, a uzyskana mieszanka paliwowo-powietrzna lepiej się spala. Ma to oczywiście, wpływ na moc silnika.
Poza tym, jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna spala się w lepszy sposób, powstaje mniej ubocznych produktów spalania, czyli zanieczyszczeń emitowanych przez układ wydechowy (np. sadzy i popiołów w dieslach).

Zaślepki do klap wirowych

Akcja rodzi reakcję. W odpowiedzi na coraz częstsze, poważne awarie klap wirowych, kończące się poważnym remontem silnika albo koniecznością wymiany silnika na inny (używany), na rynku pojawiło się rozwiązanie.
To zaślepki klap wirowych.

Na czym polega to rozwiązanie? Na usunięciu nastawnika klap wirowych i zaślepieniu na stałe dodatkowych kanałów dolotowych.
Dodatkowo niezbędna jest jeszcze ingerencja w oprogramowanie silnika. W tym przypadku specjalista musi usunąć oprogramowanie sterujące klapami wirowymi z oprogramowania komputera, sterującego pracą jednostki napędowej.

Zaślepki klap wirowych

Czy warto?
Cóż, moim zdaniem kierowca ma dwie opcje. Pierwsza, to jak wspomniałem na początku, regularne serwisowanie klap wirowych. Czyli w praktyce, ich regularne czyszczenie specjalnym środkiem, żeby usunąć z nich nagar, szlam i inne brudy, które powoduje zawracanie spalin przez zawór EGR.
To nie jedyna część auta, którą warto traktować w ten sposób. Czyścić należy i zawór EGR i przepustnicę i przepływomierz powietrza…
Przeczytaj -> Preparaty chemiczne, które pozwolą utrzymać samochód w dobrym stanie

Druga opcja to usunięcie problemu raz na zawsze, czyli zlecenie zamontowania zaślepek klap wirowych.
Wybór należy do Ciebie.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się