Kolejny samochód elektryczny, Tesla model S, zapalił się po uderzeniu w drzewo palmowe. Na skutek wypadku zapaliła się bateria litowo – jonowa. Kierowca spłonął żywcem. Nie mógł wydostać się z auta – i nikt z osób postronnych nie mógł mu pomóc.

Tragiczne zdarzenie miało miejsce na południu Florydy. Według polskich mediów – zawiniły nowoczesne klamki. W Tesli S, jak przystało na nowoczesną, elegancką limuzynę, są one chowane i wysuwają się dopiero wtedy, gdy system wykryje bliskość breloczka z kluczami. Zatem przechodnie nie byli w stanie otworzyć drzwi. Dlaczego nie mogli wybić okna? Nie nam to niestety oceniać. W tragicznym wypadku zginął Omar Awan.

Według mediów zawiniły klamki. Jest to bzdura. Zawiniła bateria litowo – jonowa, która zapaliła się po uderzeniu. Zawiniła cała technologia bezpieczeństwa, zastosowana w aucie. I równocześnie, cała elektromobilność, bo współczesne auta elektryczne mają bardzo podobną budowę.

Dla nas to tragiczne wydarzenie nie jest jakimkolwiek zaskoczeniem. Wielokrotnie o tym pisaliśmy na łamach Motorewii – wystarczy prześledzić nasze wcześniejsze artykuły. Kilkusetkilogramowa bateria litowo – jonowa, zamontowana pod kabiną pasażerską, zamienia samochód elektryczny w jeżdżącą bombę. Wystarczy uszkodzić jedno ogniwo, aby nastąpiła reakcja łańcuchowa. Najpierw pojawia się gryzący, toksyczny dym w bardzo dużych ilościach. Potem – ogień.
Jak na razie, auta elektryczne są bardzo młode. I jest ich (na szczęście) mało. Ale elektrogłupota będzie się rozmnażać. Będzie więcej wypadków – i niestety, więcej ofiar, które będą ginąć w męczarniach, w płonącym elektrowynalazku.
Czy tylko wypadek jest w stanie zaszkodzić baterii litowo – jonowej? Naszym zdaniem, po kilku latach eksploatacji wybuch będą mogły spowodować silne drgania, uderzenie podwoziem auta o coś twardego (na przykład fatalnie wyprofilowany próg zwalniający), albo wjechanie kołem w potężną dziurę. Nie wspominając o kolizji.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wybucha bateria litowo – jonowa. Wie to tylko ktoś, komu wybuchła bateria w telefonie.
Na szczęście, bez trudu można znaleźć filmy, które pozwolą sprawdzić, jak bateria litowo – jonowa zachowuje się po uszkodzeniu.

Ile wazy bateria, która zapaliła się na filmie? Kilkadziesiąt gramów? A teraz proszę sobie wyobrazić, że bateria litowo – jonowa, zastosowana w samochodzie elektrycznym, waży 300 – 400 kilogramów.

Omar Awan miał 48 lat i był anestezjologiem. Mężczyzna kupił Teslę S w 2016 roku. Sekcja zwłok wskazała, że ŚP Omar Awan zmarł ze względu na wdychanie produktów spalania, a także w wyniku urazów termicznych.

Rzeczniczka firmy Tesla skomentowała sprawę następująco:
„Jesteśmy głęboko zasmuceni tym wypadkiem”.
„Pojazdy Tesli zostały zaprojektowane tak, aby były najbezpieczniejszymi samochodami na świecie, a kierowcy Tesli przejechali do tej pory ponad 10 miliardów mil”.

Zwolennicy aut elektrycznych zapewne powiedzą – ale przecież luksusowy samochód z silnikiem benzynowym, albo diesla, również wozi pod kabiną bombę! 50 albo 70 litrów łatwopalnego paliwa, które może zmienić pasażerów w popiół.

To prawda. A teraz poszukajmy informacji o luksusowych Mercedesach, Lexusach, BMW i Infiniti, które zapaliły się po wypadku i znajdujący się w ich wnętrzu kierowca spłonął żywcem.
Są? Powinny być ich setki, bo luksusowych aut z silnikami spalinowymi jest mnóstwo i pewien procent ulega wypadkom.

Źródło: https://www.businessinsider.my/tesla-sued-by-family-of-man-died-model-s-fire-2019-10/

MENU

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się