Elastyczne końcówki przewodów hamulcowych to, niestety, kolejny element eksploatacyjny, który trzeba wymieniać. Elastyczne końcówki przewodów hamulcowych mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Elastyczne, gumowe przewody hamulcowe montuje się przy każdym kole samochodu. Ich zadaniem jest połączenie sztywnych (metalowych) przewodów hamulcowych (biegnących pod autem) z zaciskami hamulcowymi albo bębnami hamulcowymi. Elastyczne przewody hamulcowe są częścią instalacji, przez którą przepływa nieściśliwy płyn hamulcowy do zacisków, albo do bębnów.
Pompa hamulcowa (i dodatkowe urządzenie, zwiększające ciśnienie płynu hamulcowego) ma na celu zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego. Płyn pod ciśnieniem trafia do zacisków hamulcowych i tam powoduje wysunięcie tłoczków hamulcowych. Ich ruch pozwala na dociśnięcie powierzchni roboczych klocków hamulcowych do powierzchni roboczych tarczy hamulcowej. Z kolei, w bębnach hamulcowych płyn hamulcowy powoduje dociskanie okładzin szczęk hamulcowych do wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego.

Po co stosuje się elastyczne końcówki przewodów hamulcowych?

Koła w samochodzie nie są zamontowane sztywno. Przednie koła muszą skręcać. Przednie i tylne koła poruszają się w górę i w dół na skutek nierówności drogi. Dlatego niezbędne jest zastosowanie pomiędzy podwoziem auta a zaciskami/bębnami elastycznych przewodów, doprowadzających płyn hamulcowy.

Elastyczne przewody hamulcowe stosuje się w każdym współczesnym samochodzie, niezależnie od napędu. Są one stosowane (i trzeba je wymieniać) w autach z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi, w hybrydach i w wynalazkach z napędem elektrycznym.

Zużyte elastyczne przewody hamulcowe powodują degradację płynu hamulcowego

Guma, z której wykonane są elastyczne przewody hamulcowe, starzeje się. Powstają w niej mikrootworki, przez które przenika woda. Płyn hamulcowy jest higroskopijny i chłonie wodę. Zawartość 2% wody w płynie to sygnał ostrzegawczy. 3-procentowa zawartość sprawia, że płyn nadaje się do natychmiastowej wymiany.

Elastyczne przewody hamulcowe są często niszczone w trakcie demontażu zacisków hamulcowych. W jaki sposób? Po zdjęciu zacisku amator (mechanicy raczej takich błędów nie popełniają, chociaż…) odkręca zacisk i… wiesza go na przewodzie hamulcowym. Tak nie wolno robić. Zacisk trzeba powiesić np. na uszku, zrobionym z drutu.

hose2

Mechaniczne uszkodzenia przewodów hamulcowych

Poważne uszkodzenia przewodów hamulcowych albo jazda z bardzo starymi przewodami hamulcowymi może doprowadzić do ich pęknięcia w trakcie jazdy. A to z kolei doprowadzi do poważnego wycieku płynu hamulcowego. Może się to skończyć częściową, albo całkowitą utratą działania układu hamulcowego. Zostanie tylko hamulec awaryjny.

Jak poznać, że elastyczne przewody hamulcowe nadają się do wymiany?

Należy co pewien czas kontrolować ich stan wizualnie, po zdjęciu kół. Przewody są obowiązkowo kontrolowane w trakcie corocznych badań technicznych. Pęknięcia i zgrubienia (spęcznienia) powinny zostać zauważone przez diagnostę. Obawy może wzbudzić także obniżający się poziom płynu hamulcowego (sprawdza się go w zbiorniczku) albo szybko zwiększająca się ilość wody w płynie hamulcowym (stopień zawodnienia płynu hamulcowego bada się specjalnym czujnikiem, który zanurza się w zbiorniczku płynu).
Wiele zależy od jakości przewodów, zastosowanych przez producenta, w trakcie pierwszego montażu.

Nie można jednoznacznie ocenić średniej żywotności przewodów hamulcowych. W wielu autach są one w stanie wytrzymać nawet 300 i więcej tys. kilometrów przebiegu. A w innych mogą wymagać wymiany po 100 tys. kilometrach przebiegu.

Na szybkość zużywania się elastycznych przewodów hamulcowych ma wpływ szybka, agresywna jazda. Nagłe, silne hamowanie powoduje silne przeciążenie przewodów. Przewody mogą być uszkodzone przez ostre kamienie, druty, albo złośliwą kunę, która zawędruje na nasz parking i sobie trochę pogryzie.

Wymiana elastycznych końcówek przewodów hamulcowych to czynność prosta i można ją wykonać w każdym warsztacie. Przewody odkręca się za pomocą specjalnego klucza. Wymiana elastycznych końcówek przewodów hamulcowych wymaga zastosowania nowego płynu hamulcowego i oczywiście, odpowietrzenia układu.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się