Chevrolet Lacetti zadebiutował w 2003 roku, w bardzo trudnym momencie. Daewoo dogorywało. W Polsce rządził Leszek Miller, którego łączyła szorstka przyjaźń z Aleksandrem Kwaśniewskim. Media węszyły za aferą Rywina, polscy żołnierze pojechali do Iraku w nieopancerzonych Honkerach. Młodzi panowie podrywali panny, zapraszając je na projekcje „Kill Billa”i szpanując Nokiami 3100 z fluorescencyjnymi obudowami.

Ten, kto kupił fabrycznie nowego Chevroleta Lacetti w 2003 roku, musiał obowiązkowo odtwarzać skomplikowane tekstowo i melodycznie nagrania zespołu „Ich Troje”, albowiem to oni wówczas sprzedawali najwięcej płyt w kraju. To tyle wstępu historycznego, przejdźmy do samego auta.

 

CHEVROLET LACETTI AUTOR Autor: Matthias93 (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

CHEVROLET LACETTI
AUTOR Autor: Matthias93 (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

Chevrolet Lacetti – ponadnarodowy pomost miedzy Nubirą a Cruze

Chevrolet Lacetti zastąpił Daewoo Nubirę, choć w wersji hatchback z wyglądu bardzo przypomina Lanosa. Lacetti, tak jak jego poprzednik, był też często uzbrajany w instalację gazową, aby za trzy dychy mógł raz w tygodniu obrócić do marketu, raz na rynek i pięć razy po dzieciaka do szkoły. To był prawdziwy magnes na nabywców.

Chevrolet Lacetti nie należy do samochodów, za którymi oglądają się wielbiciele motoryzacyjnej urody. A jego wygląd jest dziełem jednych z najsłynniejszych projektantów na świecie. Hatchbacka swym dłutem wyrzeźbił sam Giugiaro, a sedan i kombi to dzieło Pininfariny. Być może wynagrodzenie nie było zbyt wysokie, zatem i projektanci niezbyt się postarali. Ot, taka robótka po godzinach, za dodatkową kasę, żeby móc z rodziną pojechać nad morze i spłacić ostatnie raty za telewizor.

Nie rzucający się w oczy to absolutnie nie oznacza, że brzydki. Hatchback jest naprawdę zgrabny, ma obłą, aerodynamiczną karoserię, poprowadzone łukiem linię dachu i górną linię okien, podkreślone nadkola, a także ładne przednie i tylne reflektory. W pasie przednim brakuje wyrazistości – to wina nad wyraz skromnej i nieciekawej atrapy chłodnicy oraz mało wyrazistego zderzaka. W miarę zgrabne jest także kombi, choć tak naprawdę mało w nim nowoczesności. Najgorzej prezentuje się sedan z pudełkowatym tyłem i wyjątkowo nieładnym przednim grillem.

Dlaczego Motorewia zaprosiła na swoje łamy Chevroleta Lacetti? Bo to auto ma kilka naprawdę ciekawych zalet. Za dziesięć tysięcy można bez problemu kupić ośmiolatka z polskiego salonu, z udokumentowanym przebiegiem i stanem technicznym. Samochód jest dobrze wykończony i przeciętnie awaryjny. Do tego ma prostą konstrukcję, a części są naprawdę tanie. I to są plusy.

CHEVROLET LACETTI HATCHBACK Autor: Matthias93 (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

CHEVROLET LACETTI HATCHBACK
Autor: Matthias93 (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

Chevrolet Lacetti zaprasza do wnętrza

Wnętrze Chevroleta Lacetti prezentuje się całkiem nieźle. Ilość przestrzeni i standard wykończenia jest typowy dla aut kompaktowych. We wnętrzu typowych kompaktów dominuje tworzywo, w tym przypadku producent postanowił uatrakcyjnić wnętrze, stosując wstawki ze srebrnego materiału, mającego przypominać chrom. Wygląda to bardzo ciekawie.
Kierowca ma do swojej dyspozycji wygodną, dość masywną kierownicę i przejrzystą deskę rozdzielczą z trzema tarczami, w tym tarczą prędkościomierza w środku. Konsola środkowa z półokrągłym zakończeniem także może się podobać, w jej dolnej części znajduje się panel sterowania klimatyzacją. Nie zabrakło także małego komputera pokładowego, umieszczonego pośrodku deski rozdzielczej. Ciekawe są też okrągłe wloty powietrza, również podkreślone pseudochromową obudową. W mocno wyeksploatowanych egzemplarzach konieczna może być inwestycja w pokrowce na fotele. Oryginalne tkaniny bowiem nie grzeszyły trwałością i jeśli kierowca zbytnio nie dbał o czystość, mogą wyglądać nieciekawie.

Jak wygląda wyposażenie typowego Lacetii? Można liczyć na wspomaganie kierownicy, dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, ABS, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu. Po dozbrojeniu samochodu w nowoczesny odtwarzacz z MP3 i nawigację, wnętrze wcale nie będzie odbiegać od wielu współczesnych pojazdów.

ŹRÓDŁO:  http://www.bestcarinf.com/

ŹRÓDŁO: http://www.bestcarinf.com/

Zawieszenie Chevroleta Lacetti

Projektanci postanowili zadbać o wygodę, dlatego z tyłu zastosowali zawieszenie wielowahaczowe, aby teściowa podczas jazdy po wybojach nie złorzeczyła na prowadzącego auto zięcia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, aby w razie awarii nie zrujnować kieszeni kierowcy. Zawieszenie spisuje się całkiem nieźle przy standardowej (nie sportowej) eksploatacji. Dlaczego tylko nieźle? Albowiem niestety rdzewieje. Na pocieszenie można dodać, że części nie są drogie. Silenblocki kosztują około 30 złotych, wahacze od 140 do 200 złotych (znanych producentów) a amortyzatory około 150 złotych.

Chevrolet Lacetti otwiera maskę

Auto było oferowane z trzema silnikami benzynowymi i jednym Diesla. Motorewia to strefa wolna od oleju napędowego, dlatego skupimy się tylko na trzech pierwszych.

ŹRÓDŁO: www.247spares.co.uk

ŹRÓDŁO: www.247spares.co.uk

Najsłabsza jednostka o pojemności 1.4l generowała moc 95KM. Auto z tym silnikiem potrzebuje około dwunastu sekund, aby rozpędzić się do setki. Średnie zużycie paliwa to ok. 7.5 l/100 km. Większy silnik o pojemności 1.6l i mocy 105KM jest nieco bardziej dynamiczny i zadowala się tą samą ilością paliwa, co silnik 1.4. Najmocniejszą jednostką, montowaną pod maską Lacetti, był silnik 1.8l o mocy 122KM. Zużywa on średnio około 8l/100km i potrzebuje niecałych dziesięciu sekund, aby rozpędzić auto do setki. Najlepiej sprawdzi się u tych kierowców, którzy dużo jeżdżą po trasach i autostradach.

Na rynku można spotkać wiele pojazdów, które są wyposażone w instalacje gazowe. Silniki benzynowe Chevroleta Lacetti dobrze z nimi współpracują.

Z silnikami zestrajano pięciobiegowe skrzynie manualne. Rzadko spotykane są auta z silnikami 1.8 i czterobiegowymi automatami.

CHEVROLET LACETTI SEDAN By User:Two hundred percent. - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2850958

CHEVROLET LACETTI SEDAN
By User:Two hundred percent. – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2850958

Jak wygląda sprawa części zamiennych? Za cewkę zapłonową (producent stosował jedną z czterema otworami wylotowymi) trzeba zapłacić około 150 złotych. Komplet przewodów wysokiego napięcia kosztuje od 50 do 100 złotych. Drogie są alternatory (ok. 800 złotych), które mogą wymagać wymiany w dziesięciolatku, w tym przypadku warto reanimować posiadany alternator i poddać go regeneracji. Najtańsze sprzęgło kosztuje ok. 300 złotych.
Za najtańszą pompę wody trzeba zapłacić ok. 70 złotych, a za pasek rozrządu 35, zatem ceny większości podzespołów są naprawdę bardzo niskie.

Chevrolet Lacetti – typowe bolączki

Auto ma delikatny lakier, który można łatwo zarysować. Typową wadą tego pojazdu jest niska jakość szyb bocznych. Poza tym Lacetti cierpi na drobne awarie układu elektrycznego (dotyczą one w szczególności elementów wyposażenia kabiny), zdarzają się także problemy z układem zapłonowym (przewody wysokiego napięcia, kopułka, palec rozdzielacza, które trzeba wymieniać nawet raz na rok), Trzeba też pamiętać o korozji, która atakuje układ wydechowy oraz zawieszenie.

Chevrolet Lacetti to samochód dla mniej wymagającego nabywcy, sprawdzi się jako pojazd dla rodziny, pierwsze auto albo samochód dla fachowca, prowadzącego jednoosobową firmę. Może nie jest zbytnio urodziwy, ale nie jest też brzydki. Nie jest tez zbytnio awaryjny, a ceny większości podzespołów są niewysokie.

CHEVROLET LACETTI KOMBI By Matthias93 - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4669589

CHEVROLET LACETTI KOMBI
By Matthias93 – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4669589

Chevrolet Lacetti dane techniczne

Okres produkcji 2003 – 2008

Pięciodrzwiowy hatchback
- długość – 4295 mm
- szerokość – 1725 mm
- wysokość –1445 mm
- rozstaw osi – 2600 mm
- pojemność bagażnika – 275 l / po złożeniu kanapy1045 l

Czterodrzwiowy sedan
- długość – 4515 mm
- szerokość – 1725 mm
- wysokość –1445 mm
- rozstaw osi –2600 mm
- pojemność bagażnika – 405 l

Pięciodrzwiowe kombi
- długość – 4580 mm
- szerokość – 1725 mm
- wysokość – 1500 mm
- rozstaw osi –2600 mm
- pojemność bagażnika – 400 l /po złożeniu kanapy – 1410 l

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się