Dlaczego na szybie samochodowej pojawiło się pęknięcie? Co powoduje, że szyba samochodowa pęka? Jak zbudowana jest przednia szyba w samochodzie? Dlaczego przednia szyba w samochodzie pęka? Skąd biorą się uszkodzenia szyb samochodowych?

W samochodzie osobowym montuje się szybę przednią, szybę tylną, a także kilka rodzajów szyb bocznych (ruchome i nieruchome). W niektórych autach wyposaża się także w szyberdachy oraz dachy panoramiczne.
Czasami zdarza się, że przednia szyba auta ulega uszkodzeniu. Pojawiają się na niej pęknięcia przy krawędzi, pęknięcia w innych miejscach a także odpryski. Co jest powodem uszkodzeń szyb samochodowych?

Na początek musimy sprawdzić, jak zbudowane są szyby samochodowe.

CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2822473

CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2822473

Jak zbudowana jest przednia szyba w samochodzie osobowym? Jak zbudowane są szyby boczne?

Szyby boczne i tylna szyba w samochodzie osobowym zbudowane są ze szkła hartowanego. Mają budowę jednorodną.
W przypadku uszkodzenia (np. uderzenia kamieniem, nieostrożnego przewożenia różnych przedmiotów w środku, albo w razie wypadku) szyby te ulegają całkowitemu zniszczeniu. Można je tylko wymienić na nowe, albo… na używane z demontażu, jak się uda dokupić.

Przednia szyba w aucie narażona jest na znacznie więcej uszkodzeń, niż pozostałe. Przede wszystkim obrywa ona wszelakiej maści pyłem i piaskiem, które powodują rysy. Przednia szyba jest często mocno porysowana wycieraczkami, jeśli właściciel auta oszczędzał na płynie do spryskiwaczy. Przednia szyba obrywa też jako pierwsza, gdy pada silny grad.
To nie wszystko. Przednia szyba może zostać uszkodzona także przez kamień, który zostanie wyrzucony przez koło auta jadącego przed. Może na nią spaść gałąź itd.
A jak jest zbudowana?
Przednia szyba, w przeciwieństwie do szyb bocznych i szyby tylnej, ma budowę niejednorodną, tylko warstwową.


Najczęściej przednia szyba w aucie zbudowana jest następująco:
-> Dwie warstwy szkła przedzielone warstwą folii PC (poliwęglanowej)
-> Dodatkowo stosuje się warstwę folii PVB. Ten rodzaj folii charakteryzuje się możliwością stworzenia bardzo silnych złączeń pomiędzy folią a szkłem. Rozerwanie złącza pomiędzy szybą a folią PVB jest właściwie niemożliwe. Odpowiedni dobór tej folii pozwala także na zaprojektowane ochrony przed promieniowaniem ultrafioletowym.

Po co stosuje się folie przy budowie przedniej szyby? Po to, żeby w razie wypadku czy uszkodzenia kierowca i pasażerowie nie zostali poranieni szkłem.

A co z szybami bocznymi? Przecież one ulegają zniszczeniu w razie wypadku. W tym przypadku, w razie wypadku, kierowcę i pasażerów chronią boczne kurtyny powietrzne i poduszki powietrzne, zamontowane w bokach przednich foteli.

Dlaczego przednia szyba w samochodzie pęka?

Jeśli pęknięcia na szybie zlokalizowane są z dala od krawędzi, to powodem ich powstania są uszkodzenia mechaniczne. Czyli uderzenie kamienia, silnego gradu itd.

Jeśli pęknięcia przedniej szyby zlokalizowane są na krawędziach, to powody ich powstania są inne.


Oto one:
-> Samochód jest powypadkowy. Jego nadwozie zostało źle wyprostowane (typowe, szybkie szykowanie auta do sprzedaży), albo uszkodzenia były tak duże, że nie było możliwości przywrócenia stanu pierwotnego. Otwór szyby nie ma fabrycznego wymiaru i szyba poddawana jest w określonych miejscach silnym naprężeniom.
-> Wady fabryczne danego modelu auta, polegające również na złym zaprojektowaniu / montażu karoserii. Te wady jednak wychodzą na jaw już w pierwszych miesiącach użytkowania auta.
-> Niewłaściwy montaż szyby samochodowej. Na przykład złe ustawienie auta podczas montażu szyby (nierówna powierzchnia, na której stoi auto). Zastosowanie złego kleju do klejenia szyby. Dobry klej do szyby samochodowej nie może zmieniać (zmniejszać/zwiększać) swojej objętości podczas schnięcia. Powodem może być też niestosowanie specjalnego, czarnego podkładu do montażu szyby.
-> Zamontowanie szyby bardzo niskiej jakości – zamiennika bardzo niskiej jakości albo szyby z demontażu, która mogła być wcześniej uszkodzona, albo niewłaściwie zdemontowana.

Błędy montażowe powodują, że przednia szyba pęka najczęściej już do 24 godzin od chwili montażu w warsztacie. Jeśli natomiast szyba pęka po kilku tygodniach – jest to spowodowane przez naprężenia nadwozia samochodu

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się