Jaka jest Alfa Romeo 159 w wersji sedan? Ponadczasowo piękna, wygodna i wystarczającą dynamiczna. To pożeracz kilometrów, przeznaczony do jazdy na dalekich trasach. Naprawdę, nie chcę się z tego auta wysiadać. Ale są też wady.

Zakochaliśmy się w sobie od pierwszego wejrzenia. Ona, gdy zobaczyła mnie po raz pierwszy, zaczęła mrużyć zalotnie swoje piękne oczy i uśmiechać się do mnie tą słodką mordką. Mówią, że to tarcza, ale dla mnie to buźka uśmiechnięta, słodka, zalotna… Mruczała słodko swoim silnikiem. Pokazywała, że jest sprawna i nic w niej nie puka i nie stuka. Nie udało się, bo coś tam jednak stukało w zawieszeniu. Ale nigdy nie jest idealnie…
Przyznam szczerze. Dla mnie najpiękniejsze na świecie są Azjatki. Ale… Ta cudowna brunetka, ta Włoszka o wspaniałych kształtach, rozpaliła moją wyobraźnię. Pogłaskałem ją po tym zgrabnym tyłeczku… Zaraz tu jakieś organizacje feministyczne się przyczepią. A niech się przyczepiają. Po to jest kobiecy tyłeczek, żeby go głaskać i całować. A nie klepać, jak krowę na targu. Tu się akurat z feministkami zgadzam. Choć pewnie niejedna z nich marzy o tym, żeby ją też ktoś poklepał.
Od pogłaskania się zaczęło. Wszystko mi się podobało. Postanowiłem oddać się tej miłości od pierwszego wejrzenia całkowicie. Wsiadłem za kierownicę. Mówię do niej – bierz mnie, włoska ślicznoto, chcę być Twój!
I wtedy zaczęły się problemy…
Jak w związku, w którym ludzie nie mogę się do siebie dotrzeć. Za blisko kierownicy! Za daleko! Za nisko! Nic nie widzę. Do góry. Ni cholery, też źle, bo głową dotykam sufitu. Masakra. Wzrost mam średni – 180 centymetrów.

DSCF0308

 

Alfa Romeo 159 – nim osiągniesz ZEN…

Sprzedawca powiedział, że znalezienie właściwego ustawienia zajmie kilka dni. Ale potem człowiek osiągnie ZEN. Faktycznie. Jechałem do domu 20 kilometrów i po przyjeździe czułem się jak baletnica, która odtańczyła ze 30 godzin i jeszcze ją kijami bili po nogach. Ale kilka dni później, po kolejnych regulacjach faktycznie, udało się osiągnąć ZEN. I wtedy się zaczęło…

Tak, to auto ma w sobie to coś. To coś, że nie chce się z niego wysiadać. Jest przyjemnie. Wygodnie. Fotele są wystarczająco miękkie i doskonale trzymają kierowcę i pasażera. Tylna kanapa jest tak samo miękka i wygodna. W środku miejsca jest w sam raz. Auto jest szerokie, zatem naprawdę siedzi się świetnie. Widok jest doskonały. Do przodu i na boki. Do tyłu fatalny. Tragiczny. Na trasie wystarczy. Ale podczas parkowania robi się problem. Na szczęście boczne lusterka są duże.

Alfa 159 – jak się prowadzi?

Prowadzenie? Bajka. Auto ma elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Działa świetnie. Kierownica jest bardzo wygodna. W mojej Włoszce nie jest to kierownica wielofunkcyjna, tylko zwykła, bez przycisków. Ale były również wersje z kierownicą wielofunkcyjną oraz wbudowaną nawigacją. Czy warto? Moim zdaniem nie. Firmowa nawigacja jest o wiele gorsza, od wszystkich dostępnych na rynku, od niezależnych producentów. Poza tym umieszczenie ekranu firmowej nawigacji jest wyjątkowo złe. Nawigacja powinna znajdować się jak najbliżej górnej części deski rozdzielczej.


Alfa Romeo 159 doskonale trzyma się drogi. To zasługa dwuwahaczowego zawieszenia przedniego i wielowahaczowego tylnego. Auto jest niskie (to równocześnie zaleta i wada – o tym dalej), przez co również doskonale trzyma się drogi. To pożeracz kilometrów, którym świetnie podróżuje się na trasach. Jazda tym autem w ogóle nie męczy. Nawet na dystansach rzędu kilkuset kilometrów.
Czy zawieszenie auta jest naprawdę tak mocno podatne na awarie, jak to się przedstawia w „branżowych artykułach” pisanych przez „ekspertów”, gdzie materiał do artykułu zbierany jest z innych artykułów, z innych portali? Wszystko zależy od sposobu eksploatacji. Im więcej jazdy po dziurach, tym większe prawdopodobieństwo szybkiego zużycia zawieszenia.
Moja Włoszka ma 138 tys. kilometrów przebiegu. Trzeba było w niej wymienić tuleje przednich wahaczy (ok. 400 zł), a także sworznie górnych przednich wahaczy (130 zł część i 70 zł wymiana). To wszystko, reszta trzyma się świetnie. Ze względu na to, że zawieszenie jest skomplikowanie, ustawienie geometrii jest droższe niż w innych autach. Bez stówy się nie obejdzie…

Układ hamulcowy jest mocny, działa świetnie. Siła hamowania jest duża. Auto wykorzystuje hamulce tarczowe, ma układ wspomagania nagłego hamowania. Przednie klocki hamulcowe mają czujniki zużycia. 

DSCF8957

 

Alfa Romeo 159 – silnik

Pani Włoszka ma serduszko z Opla, na którym naklejono znaczek Alfy. To 140 konny, 4 cylindrowy, wolnossący silnik benzynowy z układem zmiennych faz rozrządu i z paskowym napędem rozrządu. Silnik ma fajne brzmienie, jest elastyczny i wystarczająco dynamiczny. Przez fanów Alfy uznawany jest za najmniej szlachetny, bo jest według nich za słaby (10 sekund do setki). Ale ja nie jeżdżę w wyścigach i nie chcę się popisywać. Mam już swój średni wiek, teraz marzy mi się żona i dziecko, a nie szaleństwa za kierownicą. Może nawet czworo dzieci, wtedy z samego 500 plus wezmę co miesiąc 2 tysiące. I będzie na mleko dla dzieci, na sukienkę dla żony i na paliwo do Alfy. 

W każdym razie silnik na trasy w zupełności wystarcza. Przy mojej, spokojnej jeździe, bez zbędnego szarpania, Alfa Romeo 159 zużywa na trasie ok. 5,5 – 6,0 l / 100 kilometrów. W mieście niestety, nie jest tak różowo. Na krótkich trasach i przy miejskiej męczarni, w korkach, samochód potrafi spalić nawet 10 l/100km. Mimo tego nie zamierzam Włoszki zagazować. Bo nie i już. Trzeba pamiętać o tym, że ta dama jest bardzo ciężka – stąd też częściowo duże spalanie! 

Auto ma 5 – biegową skrzynię ręczną. Wyraźnie brakuje tego 6 – go biegu, który przydałby się na trasach. Na początku pewne problemy może sprawiać krótki drążek skrzyni biegów. Ale można się przyzwyczaić. Choć z pewnością nowy właściciel 159 – tki będzie na początku miał problemy z wrzucaniem odpowiedniego biegu.

DSCF8480

 

Alfa Romeo 159 wyposażenie, przestrzeń, kabina

Bagażnik jest naprawdę duży i pakowny. Producent wymyślił nawet sposób na przewożenie nart – unosi się mała część tylnej kanapy. Nie jeżdżę na nartach. Wędki też nie przewożę. Rur do remontu domu też nie, bo mi Alfy szkoda. Od tego mam starą Toyotę.

A co z wyposażeniem? Ciekawie wygląda czerwone podświetlenie zegarów. Jest ekran komputera pokładowego (bez instrukcji nie uda się go opanować, ale funkcji jest naprawdę sporo). Zegary są duże i czytelne. Auto ma świetne audio z dobrymi głośnikami. Kabina jest bardzo dobrze wyciszona. Dwustrefowa klimatyzacja spisuje się świetnie. Tak samo, jak ogrzewanie kabiny, które działa z bardzo dużą siłą już po uruchomieniu auta. Można sobie szybko podgrzać przednią szybę. Uwagę zwraca sterowanie klimatyzacją – eleganckie i funkcjonalne. Szybko można nauczyć się obsługi przełączników.


Auto jest wyposażone w ABS, układ przeciwpoślizgowy, system chroniący przed stoczeniem się podczas ruszania pod górę, cztery poduszki powietrzne, wspomaganie nagłego hamowania, tempomat, elektryczne szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane lusterka, klimatyzację, klimatyzowany schowek pomiędzy siedzeniami, alarm, centralny zamek. Chyba wszystko.

Alfa Romeo 159 i rdza

Rdza… Samochód ma 10 lat. Pojawiły się powierzchowne naloty na podwoziu i na jednym z progów. Zaraz po zakupie auto zostało poddane odpowiednim czynnościom. Wyczyściłem całe podwozie (ręcznie i środkami chemicznymi). Następnie spryskałem je dokładnie alucynkiem. Samochód pod spodem jest srebrny i z tego powodu wygląda oryginalnie. Ale rdzy nie ma. Na progu były małe wykwity.
Auto ma bardzo wygodne gumowe uszczelki pod progami. Można je łatwo wyjąć i wprowadzić do wnętrza progu środek do konserwacji profili zamkniętych. Jeśli są problemy z demontażem uszczelek, trzeba je spryskać silikonem. Po godzinie zmiękną.
Widoczne były naloty korozji na śrubach pod maską. Wszystkie zostały wyczyszczone środkiem chemicznym i nasmarowane. Po roku nie ma śladu rdzy.

Lakier (metalik) wydaje się trwały. Auto stoi pod pokrowcem, żeby zapobiec w przyszłości schodzeniu klaru (zabezpiecza go to przed wypieczeniem na słońcu i działaniem różnych innych, szkodliwych czynników). Nie widać oznak uszkodzenia czy starzenia się lakieru, poza hologramami, widocznymi w promieniach słońca. Samochód miał delikatne otarcia na zderzaku.
W dwóch miejscach odpadł chrom na przedniej „tarczy”. To niewielkie uszkodzenia.
Uszkodzenia lakieru pojawiły się pod maską komory silnika. Zostały oczyszczone, zamalowane i zabezpieczone.

DSCF8494

 

Alfa Romeo 159 – serwis po zakupie

Serwis po zakupie samochodu kosztował ok. 1800 złotych. Obejmował on:
• Zastosowanie płukanki i wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem (olej 5W40, zgodny z zaleceniami producenta);
• Wymianę filtra powietrza (jest skomplikowana, auto trzeba podnieść na podnośniku, filtr jest ogromny i wygląda jak masturbator dla słonia);
• Wymianę oleju przekładniowego w skrzyni biegów;
• Wymianę płynu hamulcowego;
• Wymianę płynu wspomagania;
• Wymianę płynu chłodniczego;
• Wymianę filtra kabinowego i serwis klimatyzacji;
• Wymianę paska wieloklinowego;
• Wymianę paska rozrządu z rolką i napinaczem oraz pompy cieczy chłodzącej
• Naprawę – wymianę dwóch tulei przednich, górnych wahaczy.

IMG_20190823_163432

Alfa Romeo 159 – awarie

W trakcie eksploatacji
– W 3 miesiącu zepsuł się podnośnik tylnej szyby. Prawdopodobnie się zastał, bo przez 10 lat eksploatacji auta nikt nie podróżował na tylnej kanapie. Uwaga! Niektóre wynalazki (podnośniki), sprzedawane w Internecie, w rzeczywistości nie pasują. Lepiej kupić część droższą.
– W 12 miesiącu (godzinę przed przeglądem okresowym!!!!!) wjechałem w potężną dziurę, ukrytą pod kałużą. Naprawdę potężną. Jechałem ok. 70 km/h a dziura była tak duża, że sworzeń wahacza się poddał. I auto przeglądu nie przeszło.

Samochód ma zamontowane dodatkowe paski chromowe pod oknami. Żeby trochę złamać tą czerń.  

Alfa Romeo 159 – wady i zalety

Zalety
• Auto bardzo niskie – to zaleta i wada równocześnie. Zaleta, bo samochód świetnie trzyma się drogi.
• Przednie wycieraczki wymienia się bardzo prosto, a mocowanie jest bardzo dobre.
• Prawdziwa przyjemność z jazdy.
• Wygodne i nowoczesne wnętrze.
• Świetnie zaprojektowane miejsce pracy kierowcy, efektowna środkowa konsola, szereg wskaźników, w tym temperatura oleju silnikowego. Bardzo ważny wskaźnik – widać dzięki niemu, kiedy silnik naprawdę osiąga temperaturę roboczą.
• Ponadczasowy i bardzo oryginalny wygląd, który nie zestarzeje się przez lata. 

• Auto mało pali na trasie.
• Auto jest nowoczesne i można zastosować w nim LED-y zamiast przednich żarówek (retrofity). Uwaga – niedozwolone! Oczywiście, założyć po to, żeby oświetlać sobie drogę do garażu. Na trasy zawsze trzeba wyjeżdżać z zestawem standardowych żarówek H7 i H4.
• A skoro jesteśmy przy żarówkach – świetny, bardzo wygodny sposób wymiany żarówek. Przednich i tylnych. Bez problemu.

 

Wady
• Fatalna widoczność do tyłu, koniecznie trzeba zamontować kamerę cofania i czujniki (zamontowane – to naprawdę pomaga)
• Auto bardzo niskie – to zaleta i wada równocześnie. Jazda po dziurawych drogach odpada. Nawet niektóre progi zwalniające to dla Alfy za dużo. Naprawdę, trzeba uważać, żeby nie przywalić spodem o różne przeszkody.
• Tylna szyba nie ma wycieraczki. Zaoszczędzimy na wymianie, ale czasami nic nie widać.
• Tragiczne spryskiwacze przednich szyb. Pryskają na dach, a nie na szybę. Ni cholery nie można tego ustawić.
• Brakuje 6 – go biegu.
• Auto dużo pali w mieście.
• Przydałoby się lusterko wewnętrzne fotochromatyczne. Auto jest niskie, lusterko duże i posiadacze gratów ze światełkami z Chin (pseudo – ksenoniki) oślepiają.

Alfa Romeo 159 – dane techniczne

Dane techniczne
• 4 drzwiowy sedan
• Benzynowy 1.8 MPI (wolnossący, wtrysk wielopunktowy), R4
• 5 – biegowa skrzynia manualna
• Napęd na przednią oś
• 4660 mm długości, 1828 mm szerokości, 1417 mm wysokości, 2700 mm rozstaw osi, masa własna 1430 kg,
• Bagażnik 405 l

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się