Suzuki Swift MkII był już opisywany w dziesiątkach artykułów. Auto ma szereg zalet i wiele wad. Ale posiada też jeden oryginalny wyróżnik, jaki trudno znaleźć w motoryzacyjnym świecie. To licznik kilometrów, tylko na pięć cyfr. 99 999 km przebiegu i…. od nowa. Auto idealne? W końcu samo się odmładza.

Nie wiadomo, kto wpadł na tak wesoły pomysł. Czy było to celowe działanie, bo producent liczył, że samochód rozpadnie się przed przejechaniem stu tysięcy km przebiegu? Chyba nie, bo auto jest w miarę trwałe.

Czy to dostawca podzespołów na linię produkcyjną zawiódł i nie było odwrotu, bo czas naglił? Całkiem możliwe.

Czy to element walki z przekręcaniem liczników? Nie musisz przekręcać, bo nasz się sam wyzeruje? Ne wiemy.

W każdym razie, jeśli ktoś kupił Swifta i eksploatował go przez siedem lat, pokonując rocznie 15 – 16 tys. km, to po tym czasie sprzedawał go z przebiegiem jak z salonu – 34 km na liczniku, proszę pana, tylko wyjeżdżał z garażu i wjeżdżał, jak go dziadek emeryt chciał umyć.

swift kabina

Licznik do 99999 km był montowany w autach, które powstawały w fabryce na Węgrzech.

Suzuki Swift MkII nie grzeszył urodą, wygodą a zwłaszcza poziomem bezpieczeństwa (archaiczna konstrukcja z lat osiemdziesiątych). Jednakże to tanie auto dobrze spisywało się w mieście i było całkiem niezłe na dojazdy do pracy. W większości przypadków pod jego maską pracował trzycylindrowy benzyniak marnej mocy, który zapewniał tak duże przyspieszenie, że strach było wyprzedzić autobus. Twarde zawieszenie i małe kółeczka sprawiały, że pojazdy wyłapywał wszystkie dziury na drodze. Miejsca w środku nie było za wiele. Skromne wyposażenie zazwyczaj obejmowało jedną albo dwie poduszki powietrzne i elektrycznie sterowane lusterka, o jakichkolwiek ABS, ESP, centralnych zamkach i elektrycznie sterowanych szybach można było zapomnieć.

Niektóre pojazdy rdzewiały na potęgę, a rdza żarła je głównie od spodu (miejsca przy nadkolach, układ zawieszenia i wydechowy, blachy przy tylnym zderzaku) i pożerała śruby, do tego stopnia, że wymiana spalonej żarówki w tylnym pasie świetlnym to była prawdziwa gehenna. Rdza żarła też chłodnicę i elementy we wnętrzu komory silnika, na przykład utrzymujące akumulator. Były też auta, które nie rdzewiały prawie wcale.

Niektóre auta niemal wcale się nie psuły i były wzorem trwałości, inne psuły się dość często. Elementy układu zapłonowego (przewody, kopułka, palec rozdzielacza) wymagały wymiany co rok, bo inaczej małe auto szarpało jak oszalałe. Awariom ulegały uszczelniacze wału korbowego i wałka rozrządu, co powodowało wycieki oleju. Psuły się przełączniki zespolone i stacyjki.

Mały humorysta jest do dziś popularny. Czemu się dziwić. Auto można kupić za jedną czwartą ceny nowego skutera. To zawsze lepsza inwestycja, choć pamiętajmy, że poziom bezpieczeństwa w Swifcie i na skuterze dużo się nie różni. Jedyna poduszka powietrzna kierowcy, w wiekowym aucie, może już dawno być niesprawna.

Suzuki Swift Mk2 I Motorewia.pl I Autor: By Rudolf Stricker - Praca własna, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5511352

Suzuki Swift Mk2 I Motorewia.pl I Autor: By Rudolf Stricker – Praca własna, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5511352

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się