Jaką rolę pełni płyn chłodniczy? Co ile wymieniać płyn chłodniczy? Płyn do chłodnic (płyn chłodniczy) to niezwykle ważny płyn eksploatacyjny. Dzięki niemu silnik może działać we właściwy sposób. Sprawny układ chłodniczy zapewnia niskie spalanie i niską emisję spalin. Wszystkie przydatne informacje na temat układu chłodzenia w jednym miejscu.

Płyn chłodniczy, płyn chłodzenia albo płyn do chłodnic ma kluczowy wpływ na właściwą pracę układu chłodzenia. Jeśli układ chłodzenia niedomaga – pojawia się cały szereg poważnych problemów. Jakich? Nawet możliwość zatarcia silnika na skutek przegrzania jednostki napędowej. W zbyt wysokiej temperaturze, olej silnikowy traci właściwości ochronne. I dochodzi do zatarcia silnika. Co potem? Na złom.

UPG5

Uszkodzona uszczelka pod głowicą. Uszkodzona uszczelka walu korbowego i wałka rozrządu. Dlaczego? Co jest powodem?

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego w twoim gruzie wypaliła się uszczelka pod głowicą, uszczelka pod pokrywą zaworów czy też uszczelka wału korbowego lub wałka rozrządu – odpowiedź może znajdować się w układzie chłodzenia. Kiedy silnik pracuje w zbyt wysokiej temperaturze (na skutek awarii układu chłodzenia), to dochodzi do przegrzania oleju silnikowego. Na skutek tego, olej silnikowy traci swoje właściwości ochronne. I może nawet dojść do zatarcia jednostki napędowej.
Kiedy silnik pracuje w zbyt wysokiej temperaturze? Kiedy jest zbyt mało płynu chłodniczego w układzie (na skutek nieszczelności), albo kiedy w układzie chłodzenia jest woda.

Skorodowana chłodnica. Zgniła chłodnica. Kamień kotłowy w układzie chłodzenia. Zapchana nagrzewnica. Co jest powodem?


Stosowanie w układzie chłodzenia wody z kranu zamiast płynu chłodniczego może mieć fatalne następstwa. To:
-> Rdza w układzie. Płyn chłodniczy ma w swoim składzie środki antykorozyjne. Z tego powodu gnije chłodnica i nagrzewnica. Z tego powodu mogą być wycieki.
-> Kamień kotłowy, który zapycha nagrzewnicę i kanały w chłodnicy.

Używam koncentratu do układ chlodzenia. A i tak jest kamień kotłowy i rdza


O czym warto pamiętać? Jeśli stosujesz w swoim aucie koncentrat płynu chłodniczego – rozcieńczaj go wodą zdemineralizowaną, a nie wodą z kranu.

Więcej koncentratu płynu chłodzenia – będzie lepiej chłodzić!

Kilka lat temu, w sklepie motoryzacyjnym, spotkałem wesołka, tak na oko, z 65 lat.
Brał 4 litry koncentratu płynu chłodniczego z beczki.
– Polecamy wodę zdemineralizowaną – powiedział sprzedawca, chcąc jeszcze utoczyć 5 złote do rachunku.
– Panie, po co? – odpowiedział wesołek – Ja leję sam koncentrat. Dzięki temu lepiej chłodzi!
Otóż nie. Koncentrat płynu chłodniczego trzeba zawsze rozwadniać w proporcjach zalecanych przez producenta.
-> Za małe stężenie: zbyt niska siła chłodzenia. Może zamarznąć. Może dojść do przegrzania silnika.
-> Za duże stężenie: silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej. Jednostka zużywa bardzo dużo paliwa i emituje bardzo dużo spalin.

Koncentrat płynu chłodzącego zawsze rozcieńcza się zgodnie z zaleceniami producenta.
Jeśli to za trudne, to najlepiej po prostu kupować gotowy płyn. Wtedy nie trzeba nic paprać.
Płyn jest gotowy do pracy.

W niektórych autach stosuje się koncentrat wieloletni, nawet na 10 lat. Przed zimą dokonuje się pomiarów zamarzania za pomocą małego analogowego testera, który mierzy temperaturę zamarzania płynu chłodniczego (przy okazji także temperaturę jego wrzenia). Jeśli temperatura zamarzania jest zbyt niska, dolewa się koncentratu.

Żeby móc się wypowiadać o tym, co można a czego nie można z płynem chłodzenia, trzeba poznać jego rolę w układzie chłodzenia, skład i inne rzeczy.

DSCF0288

Układ chłodzenia schemat. Układ chłodzenia budowa


Jak jest zbudowany układ chłodzenia? Teraz jest napisane po polsku. W tytule tego akapitu umieściłem tytuł SEO. Po co? Żeby miliony osób odwiedzały moją stronę i żebym, dzięki reklamom, był obrzydliwie bogaty.

Układ chłodniczy samochodu składa się z następujących części:
• Chłodnicy samochodowej – zamontowana z przodu samochodu i chłodzona pędem powietrza. Atrapa chłodnicy (część nadwozia) i wycięcia w zderzaku są uformowane tak, żeby pęd powietrza kierować na chłodnicę.
• Wentylatora, zamontowanego od strony kabiny auta. Wentylator może być napędzany przez silnik elektryczny, albo za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Wentylator działa wtedy, gdy pęd powietrza jest zbyt mały. Auto stoi w korku albo wolno jedzie. Wtedy przepływający przez chłodnicę płyn jest chłodzony strumieniem powietrza, generowanym przez wentylator.

W samochodach z układem klimatyzacji, tuż obok chłodnicy układu chłodzenia montuje się też skraplacz, chłodnicę klimatyzacji. Wygląda tak samo, tylko jest mniejsza. Po co o tym piszę? Żeby wszyscy wiedzieli, że wiem też, jak działa klimatyzacja samochodowa.
Wracamy do układu chłodzenia.
Co tam jeszcze znajdziemy?


• Czujnik temperatury płynu chłodzącego.
• Pompę cieczy chłodzącej na którą mówi się pompa wody, choć stosowanie wody w układzie jest zabronione. Pompa jest napędzana przez napęd rozrządu, łańcuch albo pasek.

Ważna informacja. Kiedy mechanik wymienia w Twoim aucie napęd rozrządu (łańcuch albo pasek), powinen się wymienić także pompę cieczy chłodzącej. Jest ona często dostępna w zestawach, w raz z paskiem. Jeśli tego nie zrobisz – może dojść do poważnego problemu, czyli? Zerwania paska rozrządu na skutek uszkodzonego łożyska w pompie cieczy chłodzącej.


Kolejne części układu chłodzenia to:
• Termostat. Prosty, umieszczony w króćcu z tworzywa. Pracuje tylko w dwóch pozycjach: otwarty albo zamknięty.
Albo termostat sterowany elektronicznie, przez komputer sterujący pracą silnika. W tym przypadku oferuje różne stopnie otwarcia, żeby móc sterować temperaturą płynu chłodzenia.
• Czujnika temperatury płynu chłodzącego, połączonego przewodem elektrycznym z komputerem (sterownikiem), sterującym pracą jednostki napędowej.


To chyba wszystko. No oczywiście, do tego dochodzą jeszcze przewody metalowe i gumowe, kranik spustowy, zbiorniczek wyrównujący, korek chłodnicy...

W elektrycznych pseudosamochodach stosuje się układ chłodzenia do odbierania ciepła z silnika i baterii. W trakcie zimy układ chłodzenia oddaje ciepło do baterii, żeby ten litowo jonowy wynalazek nie zamarzł. Bo jeszcze by modny posiadacz zeroemisyjnego auta się zestresował i potem zacząłby się moczyć.

Awaria węży układu chłodzenia - pęknięty wąż układu chłodzenia https://www/motorewia.pl  autor Michal Lisiak

Awaria węży układu chłodzenia – pęknięty wąż układu chłodzenia https://www/motorewia.pl autor Michal Lisiak


Płyn chłodniczy – płyn chłodzenia/płyn do chłodnicy – najważniejsze informacje


Kiedy wymieniać płyn chłodzący – > uniwersalny, czyli gotowy, w butelkach – co 2 / 3 lata. Jeśli jest dłużej w układzie, to traci właściwości ochronne.
Co jeszcze zrobić w trakcie wymiany -> zastosować płukankę do układu chłodzenia. Ładnie usuwa zalegające w układzie zanieczyszczenia, kamień kotłowy itd., dzięki czemu całość pracuje lepiej.

Płyn chłodzenia ma w swoim składzie także dodatki, które chronią uszczelki, np. uszczelki przy pompie cieczy chłodzącej. Dzięki temu nie dochodzi do wycieków.

Niektórzy producenci mają swoje wymagania odnośnie płynu chłodzenia. Jednak w większości typowych, kilkuletnich i kilkunastoletnich aut, można stosować typowy płyn uniwersalny, czyli gotowy do użycia.

Jak sprawdzić płyn do chłodnic?

Współczesne płyny chłodzenia (płyny do chłodnic) są uniwersalne, całoroczne. Powinny być odporne na zamarzanie do temperatury minus 35 st. C. Ich skuteczność i przydatność można sprawdzić, stosując proste testery do płyny chłodniczego.
Wystarczy zaczerpnąć nieco płynu z układu, aby dowiedzieć się, jaka jest temperatura zamarzania i jaka jest temperatura zagotowania się płynu chłodniczego.

tester

Po wymianie płynu, układ chłodzenia należy odpowietrzyć. Zapowietrzony układ chłodzenia jest częstą przyczyną tego, że do wnętrza auta wpada tylko zimne powietrze. Pomimo odkręcenia ogrzewania na pełną moc.

Płyn do chłodnicy zielony, płyn do chłodnicy czerwony – czy to jakieś informacje?


Czy kolor płynu chłodniczego ma jakieś znaczenie informacyjne? Nie, obecnie kolor płynu chłodniczego ma jedynie na celu ułatwienie znalezienia wycieków.
Faktycznie, dawniej kolory nadawano płynom w celu informacyjnym. Np. pomarańczowy płyn zawierał kwasy organiczne, a fioletowy krzemiany.

Czy można mieszać płyn chłodniczy różowy z zielonym? Albo inny?

Nie powinno się mieszać ze sobą płynów wykonanych w różnych technologiach, np. tych, które zawierają krzemiany i tych, które ich nie zawierają.

Czy można mieszać płyn chłodniczy różowy z zielonym? Czy można mieszać płyn chłodnicy Borygo, czy można mieszać płyn chłodniczy Prestone, albo jakikolwiek inny ze sobą? Tak, oczywiście. Jeśli są wykonane w tej samej technologii, można je mieszać.

Na opakowaniu płynu powinna znaleźć się informacja, o tym, czy płyn jest mieszalny i z jakimi, innymi płynami. Na przykład:
-> Mieszalny z innymi płynami, wyprodukowanymi na bazie glikolu etylenowego, niezależnie od koloru

Płyn chłodniczy G12, G13 – co to znaczy?

G11, G12, G13 to oznaczenia płynów chłodniczych, stosowane tylko przez koncern Volkswagen na przestrzeni lat. Przykładowo, w latach 1996 – 2001 produkowany płyn G12, w latach 2001 – 2004 płyn G12+ itd. Posiadacze innych aut, niż Volkswagen, Skoda, Audi, Seat i Porsche nie muszą się do tego stosować.

Jaki płyn chłodniczy do diesla? Jaki płyn chłodniczy do benzyny?


Nie ma specjalnych płynów do diesli i do aut z silnikami benzynowymi. Nie ma specjalnych płynów chłodniczych do aut z LPG. Płyny chłodnicze są przeznaczone do wszystkich typów pojazdów.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się