Intercooler–chłodnica powietrza doładowującego–to część układu dolotowego w silnikach z turbodoładowaniem. Intercooler stosuje się w samochodach z silnikami diesla i silnikami benzynowymi.

Większość współczesnych silników to jednostki z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wszędzie tam, gdzie jest turbosprężarka, jest i intercooler. To nieodłączny duet.

Jak działa układ dolotowy w samochodzie z turbodoładowaniem?

Powietrze jest standardowo zasysane przez specjalną rurę i przechodzi przez filtr powietrza. Dalej powietrze jest prowadzone poprzez przepustnicę do kolektora dolotowego. Przed przepustnicą znajduje się wlot spalin z zaworu recyrkulacji spalin EGR.
Dalej powietrze trafia do turbosprężarki. Większość turbosprężarek jest napędzana przez spaliny. Ale coraz częściej stosuje się turbosprężarki z napędem elektrycznym.
Skompresowane powietrze jest rozgrzane, co nie jest dobre dla silnika. Dlatego trzeba je schłodzić. I tutaj z pomocą przychodzi intercooler.

Intercooler chłodnica powietrza doładowanego https://www.motorewia.pl Źródło: Freonr2 at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Intercooler-chłodnica powietrza doładowanego

Intercooler montowany jest nisko, często pod standardową chłodnicą samochodu. Jest zazwyczaj niski i podłużny. Rura doprowadza powietrze do intercoolera, a kolejna prowadzi je z intercoolera do kolektora dolotowego.
Jaką budowę ma intercooler? To puszka z metalu, ze specjalnie uformowaną ścianką przednią i tylną, na wzór standardowej chłodnicy. Pęd powietrza w trakcie jazdy chłodzi powietrze doładowane, które oddaje nieco ciepła w intercoolerze.

Czy intercooler może się zepsuć?

Oczywiście, że może. Najczęściej psuje się na skutek uszkodzeń mechanicznych, kiedy dojdzie do uderzenia o nawierzchnię drogi. Może też ulec skorodowaniu i rozszczelnieniu.
Zawsze, przy wymianie albo regeneracji turbosprężarki, zalecana jest wymiana intercoolera na nowy.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.