Toyota RAV4 obchodzi dwudzieste urodziny. Przez jednym określana jest jako pseudoterenówka, przez innych nawet jako terenówka na jagody. Może i tak jest, bo RAV4 nie stworzono do off roadu.

RAV4 to po prostu kompaktowe auto w porządnych, trekkingowych butach, które nie boi się błota, śniegu, piasku i lekkiego oblodzenia, a w dodatku bardzo fajnie wygląda i jest trwałe.

To bardzo udane auto, które idealnie nadaje się do codziennej eksploatacji i wycieczek poza miasto, na które można zabrać całą rodzinę. Doceni je też ktoś, kto mieszka pod miastem a droga dojazdowa do jego domu czasami przypomina błotniste bagno. Dobre zawieszenie przyda się także na dziurawych drogach w mieście, gdzie władza woli środki z podatków przeznaczać na swoje premie, a nie na tak infantylne problemy, jak łatanie dziur w drogach.

Cztery generacje Toyoty RAV4

Cztery generacje Toyoty RAV4

Pierwsza generacja tego modelu została zaprezentowana w 1994 roku w czasie Salonu Samochodowego w Genewie. Dziś w salonach na nabywców czeka już czwarta generacja tego świetnego auta. Japońscy inżynierowie nie tylko nie przewidzieli tego, że auto osiągnie taką popularność. Nie przewidzieli także i tego, że w takich krajach jak Polska dwudziestoletnie RAV4 będą jeszcze pożądane przez nabywców. Nie ma się zresztą co dziwić – samochód jest trwały i ma ponadczasową, uroczą sylwetkę.

Toyota RAV4 była szufladkowana na wiele sposobów: crossover, suv, auto rekreacyjne. Wielu użytkowników nazywa ją także swoją małą terenóweczką.

rav4najnowsza

Skąd wzięła się nazwa tego autka? To po prostu skrót od Recreational Active Vehicle with 4 wheel-Drive czyli po prostu auto rekreacyjne z napędem na cztery koła.

Samochód okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Do dziś dnia wyprodukowano ponad pięć milionów egzemplarzy. I na tym nie koniec. A tymczasem mogło być inaczej a RAV4 mogło skończyć jedynie jako projekt. Ojciec Toyoty RAV4 – główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka, miał bowiem spore problemy z przekonaniem osób decyzyjnych w swojej firmie o opłacalności wprowadzenia takiego auta. Szale na korzyść RAV4 przeważyły europejskie działy, które jako pierwsze doszły do wniosku, że takie auto będzie się dobrze sprzedawać. I mieli rację.

Autor Rudolf Stricker

Autor Rudolf Stricker

Wielkim plusem jest ponadczasowy wygląd samochodu. Nawet pierwsza generacja auta prezentuje się jeszcze całkiem nieźle – zwłaszcza w wersji pięciodrzwiowej. Może z powodzeniem pełnić rolę auta rodzinnego, a wersja trzydrzwiowa doskonale sprawdzi się jako auto dla singla albo pary młodych ludzi, dla których kompaktowe auto jest zbyt tradycyjne.

Europa jednak nie była najważniejszym rynkiem zbytu dla RAV4. Na pięć milionów wyprodukowanych RAV4, na Starym Kontynencie sprzedano 1.300.000 sztuk.

Autor IFCar

Autor IFCar

Poza bardzo ciekawym wyglądem, dużą funkcjonalnością i idealnym wpasowaniem się w potrzeby sporej grupy klientów, Toyota RAV4 ma jeszcze to coś, które przesądziło o doskonałym postrzeganiu tej marki na całym świecie. To wysoki poziom sprawności technicznej. Do dziś dnia ponad dziewięćdziesiąt procent sprzedanych RAV4 – jest nadal w ruchu. Jeśli weźmie się pod uwagę to, że spora część użytkowników kupiła RAV4 po to, aby jeździć nim faktycznie, po niezbyt dobrych drogach, a nie tylko podróżować po asfalcie – to faktycznie, świetny wynik.

rav4-5

Właściciele tego samochodu doceniają także wysoką i wygodną pozycję za kierownicą, wysoki standard wykończenia wnętrza czy przejrzystość zegarów i przełączników. Napęd 4×4 pozwala na spokojne radzenie sobie nawet z wyjątkowo paskudnymi drogami albo oblodzonymi drogami, prowadzącymi do górskich ośrodków wypoczynkowych. Wraz z upływem lat każda generacja także rosła, przez co zwiększała się ilość miejsca we wnętrzu. Cóż, współcześni ludzie, odżywiający się fastfoodami i dojeżdżający samochodami do sklepu, oddalonego o dwieście metrów od domu, też znacznie powiększają swoje rozmiary.

Toyota RAV 4 ma także brata bliźniaka, produkowanego pod nazwą Daihatsu Terios. Pisaliśmy o nim w jednym z naszych artykułów.

Toyota RAV4 – Poszczególne generacje. Zdjęcia i typowe awarie

Przyjrzyjmy się temu, jak zmieniały się kolejne generacje i spójrzmy, czy były jakieś typowe problemy z nimi związane. Zobaczymy też, jak kształtują się ceny na polskim rynku.

Toyota RAV4 pierwszej generacji - autor IFCAR

Toyota RAV4 pierwszej generacji – autor IFCAR

Pierwsza generacja Toyoty RAV4 była produkowana w latach 1994 – 2000. Początkowo była produkowana jako auto trzydrzwiowe, po dwóch latach do produkcji weszła wersja pięciodrzwiowa. Auto było wyposażone w napęd na przednie i na cztery koła. Samochód miał niezależne zawieszenie i nie posiadał reduktora.

Toyota RAV4 pierwszej generacji w wersji pięciodrzwiowej - autor OSX

Toyota RAV4 pierwszej generacji w wersji pięciodrzwiowej – autor OSX

Pod maską montowano dwulitrowe silniki benzynowe o mocy 129 i 177 KM, z którymi współpracowały pięciobiegowe skrzynie manualne i czterobiegowe automaty. Dostępna była także wersja z napędem elektrycznym.

Toyota RAV4 pierwszej generacji z napędem elektrycznym - autor Plug In America

Toyota RAV4 pierwszej generacji z napędem elektrycznym – autor Plug In America

Wersja 3d miała 3740mm długości (od 1997 3750mm), 1695mm szerokości i 1646mm wysokości.
Wersja 5d miała 4150mm długości (od 1997 1650mm), 1695mm szerokości i 1650mm wysokości.

W początkowym okresie eksploatacji, jedynym problemem na jaki narzekali kierowcy, był łatwy do zarysowania lakier, typowa przypadłość japońskich samochodów. Obecnie, z racji zaawansowanego wieku, auto może cierpieć na ataki korozji, problemy z podporą tylnego mechanizmu różnicowego, auto może mieć zużyte zawieszenie, może dochodzić do problemów z pompą układu hamulcowego. Z racji wieku można też spodziewać się tego, że powoli zaczną kapitulować uszczelki i dojdzie do wycieków oleju. Wymiany może wymagać także chłodnica. Awaryjne mogą być już niektóre styki układu elektrycznego. To nie są typowe problemy, tylko problemy jakie pojawiały się w tym aucie. To naprawdę niewiele, jak na samochód, który ma minimum czternaście lat.

Druga generacja Toyoty RAV4 produkowana była w latach 2000 – 2006. Autko znacznie zyskało na wyglądzie. Od początku auto było dostępne w wersji trzy i pięciodrzwiowej. Samochód urósł w stosunku do poprzednika o minimum czterdzieści milimetrów.

Autor IFCAR

Autor IFCAR

Pod maską aut sprzedawanych w Europie znajdowały się silniki benzynowe 1.8l (125KM) i 2.0l (150KM). Montowano także silnik wysokoprężny 2.0l D-4D o mocy 115KM. Z silnikami współpracowały pięciobiegowe skrzynie manualne i czterobiegowe automaty. Auto miało napęd przedni (w wersji z silnikiem 1.8l) i na cztery koła (z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu LSD).
Wymiary: wersja 3D: długość 3860mm, szerokość 1735mm, wysokość 1650mm (od 2003 1680mm).
Wersja 5D – długość 4193mm (od 2003: 4230mm), szerokość 1735mm, wysokość 1650mm (od 2003 : 1680mm).

Autor Mytho88

Autor Mytho88

Problemy? W silnikach benzynowych sporadycznie pojawiały się problemy z oprogramowaniem. Dwulitrowy diesel jest trwały, ale jak każdy współczesny silnik wysokoprężny wymaga drogiej wymiany wtryskiwaczy, koła dwumasowego czy turbosprężarki. Po poprzedniku auto odziedziczyło problemy z podporą tylnego mechanizmu różnicowego. Sporadyczne problemy z rdzą i łatwy do zarysowania lakier.

Trzecia generacja Toyoty RAV4 produkowana była w latach 2006 – 2012. Auto wyraźnie spoważniało i prawdę mówiąc, straciło nieco swojego uroku. Można powiedzieć wręcz, że oSUViało.

rav4-3gen

Pod maską montowano silniki benzynowe o pojemności 2 i 2.4 litra oraz diesle 2.2l D-4D. Współpracowały z nimi pięcio i sześciobiegowe skrzynie manualne oraz cztero i pięciobiegowe automaty. Auto mogło mieć napęd przedni lub na wszystkie koła (automatycznie dołączany napęd na tylne koła plus systemy wspomagające pokonywanie zjazdów i podjazdów. Na rynek amerykański i rosyjski produkowano dłuższą wersję. Tym razem samochód był dostępny tylko w pięciodrzwiowej wersji nadwozia.

rav4-3gen-2

Problemy? Auto z silnikiem wysokoprężnym tradycyjne wymagać będzie drogich napraw osprzętu: turbosprężarki, wtrysków i koła dwumasowego. Dodatkowo zdarzały się kosztowne problemy z aluminiową głowicą silnika wysokoprężnego (po przejechaniu ok. 160 – 180 tys. km). Silniki benzynowe spisują się za to świetnie.

rav4-3gen3

Zdarzały się problemy z przekładnią kierowniczą i manualnymi skrzyniami biegów (problemy z wrzucaniem pierwszego i drugiego biegu). Sporadycznie dochodziło do wycieków z tylnych amortyzatorów i problemów ze stabilnością układu elektrycznego (najczęściej wystarcza wgranie nowego oprogramowania).

Najnowsza, czwarta generacja Toyoty RAV4 produkowana jest od 2013 roku. Samochód jest znów większy od poprzednika i ma bardziej drapieżny wygląd.

rav441

Pod maską montowane są silniki benzynowe 2.ol Valvematic o mocy 151KM oraz dwulitrowe wysokoprężne D-CAT o mocy 124 i 150KM. Współpracują z nimi sześciobiegowe skrzynie manualne i sześciobiegowe automaty.

rav442

Auto może mieć napęd przedni i na tylne koła. Dalej produkowane jest tylko w jednej, pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Wersje z napędem na cztero koła wykorzystują napęd o nazwie Integrated Dynamic Drive System (IDDS), wykorzystujący między innymi elektronicznie sterowane sprzęgło cierne, dołączające błyskawicznie napęd na cztery koła.

rav443

Napęd IDDS ma za zadanie także integrację pracy trzech systemów: dynamicznego rozdziału momentu obrotowego AWD, systemu stabilizacji toru jazdy VSC, oraz elektronicznego wspomagania kierownicy EPS.

Wymiary: długość: 4570mm, szerokość 1840mm, wysokość 1660mm.

rav444

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się