W niniejszym poradniku odpowiemy: do czego służy czujnik prędkości obrotowej koła, jakie są objawy awarii czujnika prędkości obrotowej koła, jakie są skutki awarii czujnika prędkości obrotowej koła ABS i jak przebiega wymiana czujnika prędkości obrotowej koła. Nie zapomnimy też o cenie czujnika prędkości obrotowej koła. Bo w dzisiejszych czasach za darmo to kierowca może dostać tylko reklamę, że ktoś w okolicy skupuje graty w niskiej cenie.

Czujnik prędkości obrotowej koła można znaleźć w niemal każdym samochodzie osobowym, jaki porusza się po polskich drogach. W zasadzie tylko najgorzej wyposażone graty z lat dziewięćdziesiątych nie miały na wyposażeniu systemu ABS.

Sam miałem takiego grata. To był mój pierwszy samochód, produkcji japońskiej, Suzuki Swift. Przez brak systemu ABS w graciku, spowodowałem kolizję, wjeżdżając w tył hamującej nagle Toyoty Corolli. Całość miała miejsce na śliskiej nawierzchni w centrum Łodzi. Pomimo wciśnięcia hamulca do podłogi, Swift nie miał zamiaru zatrzymać się i zabrakło ok. 10 centymetrów. W dodatku, przyłożyłem w samochód jednego z kierowników znienawidzonej firmy, w której wówczas pracowałem (jeden z najbardziej znanych polskich banków). Taka mała dygresja.

Kiedy dojdzie do awarii czujnika prędkości obrotowej ABS, nawet najlepszy i najnowocześniejszy, współczesny samochód zachowa się tak samo, jak stary Swift. Dlaczego? Bo nie będą działać wszystkie systemy bezpieczeństwa. Spokojnie, wszystko po kolei wyjaśnimy i opiszemy.

Czujnik prędkości obrotowej koła ABS – co kierowca powinien wiedzieć?

Pierwszym aktywnym systemem bezpieczeństwa, który stosowano w samochodach (zadebiutował w latach osiemdziesiątych w Mercedesach) był ABS, układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania.

Zamiast nudnej teorii, proszę jeszcze raz wrócić do historii z mojego życia. Po naciśnięciu hamulca, w graciku, samochód nie zatrzymał się. Dlaczego? Bo koła zablokowały się i auto sunęło jak na łyżwach do przodu, na śliskiej nawierzchni.

Sterownik systemu ABS po wykryciu, że któreś z kół blokuje się podczas hamowania, steruje pracą płynu hamulcowego (moduluje jego przepływ). Kierowca to czuje. Czuć bardzo silne i bardzo szybkie pulsowanie pod pedałem hamulca.
• Jeśli prędkość obrotowa danego koła spada w porównaniu do wartości odniesienia (prędkości auta), sterownik ABS zmniejsza ciśnienie płynu hamulcowego w zacisku.
• Jeśli prędkość obrotowa danego koła zwiększa się w porównaniu do wartości odniesienia (prędkości auta), sterownik ABS zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w zacisku.
Proces taki odbywa sie kilkanaście razy na sekundę, aż do „uspokojenia” koła.

Czujniki prędkości obrotowej ABS są zamontowane na każdym z kół i przekazują informację o obrotach kół do sterownika systemu ABS.

Czujniki prędkości ABS i inne systemy bezpieczeństwa w samochodzie

Informacje, dotyczące prędkości obrotowej kół są potrzebne także innym systemom. Korzysta z nich system ASR (zapobiegający poślizgowi kół napędzanych) i system ESP (zapobiegający wpadnięciu w poślizg podsterowny i nadsterowny). Sterownik systemu ESP jest nadrzędny dla sterownika ABS.

Poza tym ze wskazań czujnika prędkości obrotowej ABS korzystają także systemy układów wspomagania wjazdu pod górę, albo zapobiegających staczaniu się. W tym przypadku stosuje się czujniki hallotronowe, które dodatkowo przekazują dane o kierunku obrotu kół.

Podsumowując: awaria jednego czujnika prędkości obrotowej kół powoduje unieruchomienie wszystkich aktywnych systemów bezpieczeństwa.

Czujniki prędkości ABS i system kontroli ciśnienia w oponach TPMS

Pośredni system kontroli ciśnienia powietrza w oponach TPMS również korzysta ze wskazań czujników prędkości obrotowej ABS. Jak go rozpoznać? To system, w którym nie stosuje się nadajników, zamontowanych w wentylach.

Awaria czujnika prędkości obrotowej ABS powoduje, że system TPMS przestaje działać.

ABS2

Rodzaje czujników prędkości obrotowej ABS

W samochodach stosuje się cztery rodzaje czujników:
-> czujniki indukcyjne
-> czujniki hallotronowe z wyjściem napięciowym
-> czujniki hallotronowe z wyjściem prądowym
-> czujniki magneto rezystancyjne z wyjściem prądowym

Czujnik zawsze współpracuje z nadajnikiem impulsów, zwanym impulsatorem.
-> w starszych konstrukcjach rolę impulsatora pełnił wieniec zębaty z określoną ilością występów (zębów)
-> w nowszych konstrukcjach stosuje się pierścienie magnetyczne.

Dla kierowcy bardzo ważne jest to, czy czujnik jest zintegrowany z piastą koła, czy też nie.
->Jeśli czujnik nie jest zintegrowany, to w razie awarii wymienia się sam czujnik.
->Jeśli czujnik jest zintegrowany z piastą koła, to jeśli dojdzie do awarii, trzeba zamontować całą nową piastę koła.

Awaria czujnika prędkości obrotowej koła ABS – objawy

->Po uruchomieniu silnika nie gaśnie czerwona kontrolka systemu ABS, albo innych systemów bezpieczeństwa ESP, ASR itd.
-> Na ekranie komputera pokładowego pojawiają się określone komunikaty ostrzegawcze.
-> Pojawiają się ostrzeżenia, o tym, że nie działa układ kontroli ciśnienia TPMS (układ pośredni – bez nadajników)
->Wydłuża się droga hamowania
->Nie czuć działania systemu ABS (na pedale hamulca)

Dlaczego czujnik ABS się psuje?

Powodów może być bardzo wiele. To zwarcia wewnętrzne, awarie elementów elektronicznych (w czujnikach hallotronowych i magneto rezystancyjnych), uszkodzenia mechaniczne czujników (np. po uderzeniu kamieniem), uszkodzenia mechaniczne przewodów, łączących czujnik ze sterownikiem (przerwanie, uszkodzenie izolacji, zaśniedzenie wtyczki), awarie impulsatorów.

Wymiana czujnika ABS

->Sprawdzenie za pomocą diagnostyki, który czujnik uległ uszkodzeniu.
->Uniesienie auta, kontrola przewodów i wtyczki. Sprawdzenie, czy powodem awarii jest czujnik, impulsator, przewód czy też wtyczka. Do sprawdzenia impulsatora magnetycznego niezbędny jest specjalny przyrząd.

->Dobór odpowiedniego czujnika, impulsatora, albo czujnika zintegrowanego z piastą.
->Wyłączenie zapłonu, wyjęcie kluczyka ze stacyjki.
->Ustawienie auta na podnośniku.
->Demontaż koła, przy którym doszło do awarii.
->Demontaż starego czujnika, impulsatora albo piasty zintegrowanej z czujnikiem.
->Oczyszczenie miejsca montażu.
->Montaż nowego czujnika, impulsatora albo piasty, zintegrowanej z czujnikiem.
->Sprawdzenie i ustawienie szerokości szczeliny powietrznej – pomiędzy czujnikiem a impulsatorem (w przypadku czujników indukcyjnych).
->Montaż koła.
->Podłączenie diagnostyki i usunięcie błędów z pamięci sterownika.
->Kontrola działania czujnika – obracanie kołem z prędkością 1 obrotu na sekundę i sprawdzanie sygnału, generowanego przez czujnik.
->Opuszczenie auta z podnośnika.
->Jazda testowa.

ABS3

 

Ile kosztuje czujnik prędkości obrotowej koła? Czujnik prędkości obrotowej koła cena

Do popularnego auta czujnik można kupić w cenie od 40 do 140 zł. Warto unikać produktów bezmarkowych. Jest bardzo wiele zamienników dobrych firm. W cenie do 140 zł można często kupić także czujniki oryginalne, jak na pierwszy montaż.

Piasty (zamienniki) z zintegrowanym czujnikiem ABS kosztują od 70 do 250 złotych.
Wszystkie ceny dotyczą nowych części.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl