Co to jest zawór recyrkulacji spalin EGR? Jak działa zawór recyrkulacji spalin EGR? Zawór recyrkulacji EGR – objawy awarii. Jak naprawić zawór recyrkulacji EGR?

Co to jest zawór recyrkulacji spalin EGR?

Zawór recyrkulacji spalin (zawór recyrkulacji EGR) to część układu wydechowego, która ma na celu zapobiec powstawaniu tlenków azotu, czyli najbardziej toksycznych składników spalin. W uproszczeniu zawór recyrkulacji spalin EGR skład się z rury, która łączy układ dolotowy (zasysający czyste powietrze do silnika) z układem wydechowym (usuwającym z silnika gazy spalinowe – spaliny, uboczne produkty spalania mieszanki paliwowo – powietrznej).
Na rurze zamontowany jest zawór, który jest sterowany za pomocą podciśnienia (starsze rozwiązanie) albo elektronicznie (nowsze rozwiązanie).
W najnowszych samochodach stosowana jest dodatkowo chłodnica spalin zaworu EGR. Chłodnica ta jest chłodzona przez standardowy układ chłodzenia.

Uszkodzona chłodnica zaworu EGR jest często powodem awarii, która jest mylnie odczytywana jako wypalona uszczelka pod głowicą.
Przeczytaj: Uszkodzona chłodnica zaworu EGR – panie, to na pewno uszczelka pod głowicą!

Zawór EGR – sterowany podciśnieniem

Zawór recyrkulacji spalin EGR – podłącze podciśnienia https://www.motorewia.pl

Jak działa zawór recyrkulacji spalin EGR?

Zawór recyrkulacji spalin EGR ma na celu zapobiec powstawaniu tlenków azotu w komorach spalania. Aby tlenki azotu mogły powstać, niezbędne są dwa czynniki: duża ilość tlenu oraz wysoka temperatura.
Inżynierowie wpadli zatem na pomysł, jak zmniejszyć ilość tlenu w cylindrach i jak obniżyć w nich temperaturę. Należy tam cofnąć część spalin.
Przy odpowiedniej prędkości obrotowej silnika i przy odpowiednim stopniu jego rozgrzania zawór się otwiera i wtedy część spalin zawraca i trafia z powrotem do cylindrów silnika.

Zawór recyrkulacji spalin EGR – osobliwy wynalazek, będący źródłem szeregu problemów technicznych

Każdy, nawet początkujący znawca motoryzacji wie, że silnik spalinowy potrzebuje jak najwięcej czystego powietrza. Tymczasem zawór EGR kieruje do silnika spaliny…
Zapchany kolektor dolotowy, który jest oblepiony w środku tłustym smarem. Zabrudzona przepustnica. To typowe problemy, jakie generuje zawór EGR.

Podzespół ten jest kompletnie nieprzydatny i nieefektywny. Nic zatem dziwnego, że w samochodach, które mają na pokładzie skomplikowany, ale za to bardzo efektywny układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (z płynem AdBlue), nie stosuje się już wynalazku zwanego EGR.

Przeczytaj również: Ile AdBlue zużywa samochód?

jAK DZIAŁA ZAWÓR RECYRKULACJI SPALIN EGR? HTTPS://WWW.MOTOREWIA.PL

Awarie układu recyrkulacji spalin EGR

– Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin w pozycji zamkniętej. W tym przypadku kierowca auta się tylko cieszy. Zawór w ogóle nie działa. Spaliny nigdy nie trafiają z powrotem do kolektora dolotowego. Auto działa żwawiej.
– Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin w pozycji otwartej albo półotwartej. W tym przypadku spaliny od samego początku zawracają, przez cały czas. Silnik ma problem z uruchamianiem i z mocą.
– Uszkodzenie chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin EGR (zazwyczaj przeżartej przez rdzę), przez co spaliny trafiają do płynu chłodzącego, podwyższając jego temperaturę, przegrzewając silnik, zwiększając ciśnienie w przewodach układu chłodniczego itd.
Zablokowanie EGR może spowodować zapisanie kodu błędu w sterowniku silnika.

W większości przypadków pomaga czyszczenie za pomocą specjalnego preparatu.

Nadal można znaleźć firmy, które sprzedają specjalne zaślepki, które służą do całkowitego zablokowania zaworu recyrkulacji spalin EGR.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.