Sankcje na Rosję są dziurawe jak sito. Sporo dużych firm (jak tytułowe Renault, a także Auchan Leroy Merlin czy Nestle) nie ma zamiaru opuścić rosyjskiego rynku. Czy bojkot Renault w Polsce mógłby zmusić firmę do zastopowania produkcji w Rosji? Zapewne nie. Dlaczego? Odpowiedź w tekście.

Wojna trwa, a w wielu zachodnich firmach, które działają też na terenie Rosji, biznes się dalej kręci. Co z tego, że na Ukrainie leje się krew. Co z tego, że za kilka lat rosyjski agresor zapewne najedzie kolejne państwo.

Opuszczenie Rosji przez znane sieci fastfoodów to nie jest wielka kara. Przez pewien czas nie będzie wpływów do budżetu. Ale po kilku miesiącach przejmie to miejscowy rynek. Co to za wielka filozofia podawać ludziom bułki z kotletami, albo serwować im kurczaki smażone w panierce? Po godzinnym szkoleniu najbardziej oporny „kucharz” się tego nauczy. Burgery, kurczaki, panierki, olej – to potrafi wyprodukować każdy kraj na świecie.

Ale już opuszczenie Rosji przez producentów samochodów to byłoby coś. Dlaczego? Bo ta bogatsza część społeczeństwa, którą stać na zakup nowego auta, byłaby skazana na zakup chińskich wynalazków.
Montownie zwolniłyby wykwalifikowanych pracowników. Poddostawcy, dostarczający części na pierwszy montaż, upadliby.
Samodzielne zbudowanie nowoczesnego, bezpiecznego i atrakcyjnego wizualnie auta, nie jest ani tanie, ani proste. Przykład: rosyjski pickup UAZ Patriot. Nawet najgorsze chińskie -pickupy, masowo kopiowane przez jednych chińskich producentów od drugich, wyglądają stokroć lepiej od tego nieproporcjonalnego pudła.

Przeczytaj również: Czy problemy z oponami powstrzymują rosyjskie natarcie?

Test Renault Kadjar 1.3TCe 140KM  https://www.motorewia.pl autor: Michał Lisiak

Test Renault Kadjar 1.3TCe 140KM
https://www.motorewia.pl autor: Michał Lisiak

Dlaczego Renault nie „odpuszcza” rosyjskiego rynku?

Renault wróciło do produkcji aut w Rosji.

Czy np. polski bojkot Renault mógłby przyspieszyć rezygnację Renault z rynku rosyjskiego? Na pewno nie.
Dlaczego? Prosta matematyka.
W 2021 roku w Polsce Renault sprzedało 30952 nowe samochody.
W tym samym roku, w Rosji: 212.000 (jako alians Renault – Nissan – Mitsubishi).
Trzeba też pamiętać, że Renault zainwestowało w koncern Avtovaz (Renault – Łada), który sprzedał w 2021 roku 212.000 samochodów.
A jeśli już jesteśmy przy aliansie Renault – Nissan – Mitsubishi. Alians ten reanimował markę Datsun, która sprzedaje samochody przede wszystkim na rosyjskim rynku.

Przeczytaj: Datsun Mi-Do – Tanie auto dla mało wymagającego klienta

Brutalna prawda jest taka, że biznes w wielu przypadkach nie kieruje się dobrocią serca.

Moja prywatna opinia jest taka: nawet, gdyby Rosja najechała na Polskę, to takie firmy jak Renault dalej produkowałyby samochody i inne wyroby. Może nawet Francja dalej dostarczałyby broń i inne rozwiązania. Najwyżej Pan Macron czy jakikolwiek jego następca/następczyni zadzwoniłby do Putina czy jakiegokolwiek jego następcy, żeby może jednak nastał pokój. To ładnie wygląda w mediach. .
Dlaczego? Bo dopóki nad Twoją głową nie latają ruskie bombowce, dopóki możesz pić wino i jeść Creme Brulee, masz to wszystko gdzieś.

Francja dostarczyła Rosji termowizory do czołgów T72B3, co skokowo zwiększyło ich możliwości. Francja chciała dostarczyć Rosji okręty desantowo – lotnicze Mistral.

Od wielu lat mówię, że Polska powinna mieć broń rakietową i broń jądrową.
Niewielki arsenał, ok. 80 głowic i środki do jego przenoszenia.
To ogromnie drogie i ryzykowne.
Czy chcemy, żeby Łódź, Warszawa czy Bydgoszcz wyglądały jak Mariupol obecnie?
Nie.
Dlatego warto ten wydatek i to ryzyko ponieść.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl