Na powyższe pytanie można by odpowiedzieć krótki: olej do skrzyni biegów powinien mieć specyfikację zgodną z zaleceniami producenta samochodu. Powinien to być również olej wysokiej jakości. Oleje przekładniowe pełnią bardzo ważną rolę. I wbrew zdaniu różnej maści „ekspertów”, trzeba je wymieniać. Na szczęście, nie trzeba tego robić często.
Olej przekładniowy to płynna część skomplikowanego mechanizmu, jakim bez wątpienia jest manualna skrzynia biegów. W trakcie pracy przekładni, olej przekładniowy zużywa się i traci swoje właściwości. Dlatego trzeba go wymieniać.
Awarie skrzyń biegów są wyjątkowo kosztowne. Niekiedy naprawa skrzyni biegów jest nieopłacalna albo niemożliwa do sfinansowania przez właściciela auta. Nie ma się co dziwić.
Dlaczego skrzynia biegów się popsuła? Bo przez cały okres użytkowania, aż do awarii, nikt nie pomyślał o tym, żeby wymienić w niej olej przekładniowy.
Olej przekładniowy smaruje pracujące części skrzyni biegów i zmniejsza tarcie pomiędzy nimi, pozostawiając na nich ochronny film. Poza tym olej wycisza pracę skrzyni biegów i chłodzi ją.
Stary olej przekładniowy często powoduje problemy z działaniem skrzyni, odczuwalne zwłaszcza zimą, przy mrozach.
Wymiana oleju przekładniowego – podstawowa czynność serwisowa w skrzyni manualnej
Manualna skrzynia biegów to podzespół trwały i mało wymagający. Jedyna czynność serwisowa, jakiej wymaga manualna skrzynia biegów, to właśnie wymiana oleju przekładniowego.
- Oleje przekładniowe w manualnych skrzyniach biegów wymienia się co 80 – 100 tys. kilometrów przebiegu. A zatem, w praktyce, co 8 – 10 lat eksploatacji auta.
- Oleje przekładniowe należy także wymieniać wtedy, gdy skrzynia biegów jest naprawiana. Albo wtedy, gdy wymienia się sprzęgło.
Ile kosztuje wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni biegów?
Wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni biegów nie jest czynnością drogą.
- Koszt oleju wynosi od 50 do 100 zł, w zależności od jego jakości.
- Wymiana w warsztacie kosztuje ok. 100 – 150 zł (w zależności od regionu).
- Cała czynność trwa do godziny czasu, ale zazwyczaj krócej. Olej w skrzyni powinien być lekko rozgrzany. Po odkręceniu korka, stary olej jest usuwany ze skrzyni biegów. Następnie mechanicy stosują nowy olej przekładniowy.
Jak dobrać olej przekładniowy do skrzyni biegów?
Nie bez powodu napisaliśmy wcześniej, że olej przekładniowy jest płynną częścią manualnej skrzyni biegów. Już na etapie projektowania skrzyni, producent uwzględniał specyfikację oleju przekładniowego.
Specyfikacja oleju przekładniowego jest niezwykle ważna i trzeba się do niej stosować.
Jak znaleźć odpowiednią specyfikację oleju przekładniowego?
- w instrukcji auta albo w jego książce serwisowej
- można skorzystać z wyszukiwarek olejów, prowadzonych przez największych producentów. W takiej wyszukiwarce wystarczy wpisać dane auta (marka, model, rocznik, parametry silnika) aby otrzymać specyfikację oleju i równocześnie, ilość potrzebną do wymiany.
Przykładowa specyfikacja wg normy SAE:
- 75W90 – ilość 0,7 l
- 80W90 – ilość 1 litr
Dodatkowa klasyfikacja, określająca jakość oleju, to klasyfikacja wg. API. np. API GL-4.
Jakość oleju przekładniowego – drugi ważny parametr
Jak wspomnieliśmy wcześniej, olej przekładniowy wymieniamy raz na 8 lub 10 lat.
Sam olej nie jest drogi. Dlatego warto wybierać oleje wysokiej jakości.
Przykład: oleje przekładniowe Mobil. Oleje przekładniowe Mobil to produkty bardzo wysokiej jakości, cieszące się dużym zainteresowaniem wśród kierowców na całym świecie. Są one produkowane w oparciu o syntetyczne lub półsyntetyczne oleje bazowe. Mobil uszlachetnia swoje oleje przekładniowe za pomocą szeregu dodatków uszlachetniających. Świetnie przenoszą obciążenia, chronią części przed zużyciem i przed korozją.