Na powyższe pytanie można by odpowiedzieć krótki: olej do skrzyni biegów powinien mieć specyfikację zgodną z zaleceniami producenta samochodu. Powinien to być również olej wysokiej jakości. Oleje przekładniowe pełnią bardzo ważną rolę. I wbrew zdaniu różnej maści „ekspertów”, trzeba je wymieniać. Na szczęście, nie trzeba tego robić często.

Olej przekładniowy to płynna część skomplikowanego mechanizmu, jakim bez wątpienia jest manualna skrzynia biegów. W trakcie pracy przekładni, olej przekładniowy zużywa się i traci swoje właściwości. Dlatego trzeba go wymieniać.
Awarie skrzyń biegów są wyjątkowo kosztowne. Niekiedy naprawa skrzyni biegów jest nieopłacalna albo niemożliwa do sfinansowania przez właściciela auta. Nie ma się co dziwić.
Dlaczego skrzynia biegów się popsuła? Bo przez cały okres użytkowania, aż do awarii, nikt nie pomyślał o tym, żeby wymienić w niej olej przekładniowy.
Olej przekładniowy smaruje pracujące części skrzyni biegów i zmniejsza tarcie pomiędzy nimi, pozostawiając na nich ochronny film. Poza tym olej wycisza pracę skrzyni biegów i chłodzi ją.
Stary olej przekładniowy często powoduje problemy z działaniem skrzyni, odczuwalne zwłaszcza zimą, przy mrozach.

Oxiq, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Oxiq, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Wymiana oleju przekładniowego – podstawowa czynność serwisowa w skrzyni manualnej

Manualna skrzynia biegów to podzespół trwały i mało wymagający. Jedyna czynność serwisowa, jakiej wymaga manualna skrzynia biegów, to właśnie wymiana oleju przekładniowego.
– Oleje przekładniowe w manualnych skrzyniach biegów wymienia się co 80 – 100 tys. kilometrów przebiegu. A zatem, w praktyce, co 8 – 10 lat eksploatacji auta.
– Oleje przekładniowe należy także wymieniać wtedy, gdy skrzynia biegów jest naprawiana. Albo wtedy, gdy wymienia się sprzęgło.

Ile kosztuje wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni biegów?

Wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni biegów nie jest czynnością drogą.
– Koszt oleju wynosi od 50 do 100 zł, w zależności od jego jakości.
– Wymiana w warsztacie kosztuje ok. 100 – 150 zł (w zależności od regionu).
– Cała czynność trwa do godziny czasu, ale zazwyczaj krócej. Olej w skrzyni powinien być lekko rozgrzany. Po odkręceniu korka, stary olej jest usuwany ze skrzyni biegów. Następnie mechanicy stosują nowy olej przekładniowy.

This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.

This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.

Jak dobrać olej przekładniowy do skrzyni biegów?

Nie bez powodu napisaliśmy wcześniej, że olej przekładniowy jest płynną częścią manualnej skrzyni biegów. Już na etapie projektowania skrzyni, producent uwzględniał specyfikację oleju przekładniowego.
Specyfikacja oleju przekładniowego jest niezwykle ważna i trzeba się do niej stosować.


Jak znaleźć odpowiednią specyfikację oleju przekładniowego?
– w instrukcji auta albo w jego książce serwisowej
– można skorzystać z wyszukiwarek olejów, prowadzonych przez największych producentów. W takiej wyszukiwarce wystarczy wpisać dane auta (marka, model, rocznik, parametry silnika) aby otrzymać specyfikację oleju i równocześnie, ilość potrzebną do wymiany.

Przykładowa specyfikacja wg normy SAE:
– 75W90 – ilość 0,7 l
– 80W90 – ilość 1 litr
Dodatkowa klasyfikacja, określająca jakość oleju, to klasyfikacja wg. API. np. API GL-4.

Jakość oleju przekładniowego – drugi ważny parametr

Jak wspomnieliśmy wcześniej, olej przekładniowy wymieniamy raz na 8 lub 10 lat.
Sam olej nie jest drogi. Dlatego warto wybierać oleje wysokiej jakości.


Przykład: oleje przekładniowe Mobil. Oleje przekładniowe Mobil to produkty bardzo wysokiej jakości, cieszące się dużym zainteresowaniem wśród kierowców na całym świecie. Są one produkowane w oparciu o syntetyczne lub półsyntetyczne oleje bazowe. Mobil uszlachetnia swoje oleje przekładniowe za pomocą szeregu dodatków uszlachetniających. Świetnie przenoszą obciążenia, chronią części przed zużyciem i przed korozją.

Matti Blume, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Matti Blume, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.