Wentyl samochodowy (często zwany maszynką) może być przyczyną poważnego wycieku powietrza z opony, który może zakończyć się uszkodzeniem opony, albo wypadkiem. Jak rozpoznać awarię wentyla w oponie? Jak sobie poradzić, kiedy dojdzie do awarii wentyla w oponie?

Wycieki powietrza z opony są skrajnie niebezpieczne. Przy niewielkim wycieku opona zaczyna się grzać, znacząco zwiększa się zużycie paliwa i droga hamowania. Układ hamulcowy i zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego nie mogą zadziałać we właściwy sposób. Pojazd znacznie gorzej się prowadzi – zaczyna wolniej reagować na ruchy kierownicą.
Większy wyciek powietrza może doprowadzić do całkowitego zniszczenia opony, uszkodzenia felgi, a nawet wystrzału opony i wypadku. W razie konieczności nagłego hamowania, opona bez powietrza zdecydowanie utrudni to zadanie.
Przyczyny wycieków powietrza są różne. Najczęściej są to uszkodzenia opony (przebicia). Ale powodem uszkodzenia może być również skorodowana obręcz opony albo uszkodzony wentyl opony.

Objawy awarii wentyla w oponie

Jak rozpoznać, że wentyl w oponie uległ uszkodzeniu?
– Nieustannie wycieka powietrze z opony – w przypadku delikatnego uszkodzenia powietrze może schodzić bardzo wolno, do 1 bara na tydzień. W przypadku poważnego uszkodzenia możemy tracić 1,5 bara na 10 kilometrów jazdy. A to już skrajnie niebezpieczne.
– W samochodach z TPMS na desce rozdzielczej będą się wyświetlać komunikaty o zbyt niskim ciśnieniu powietrza we wnętrzu opony.
– Opona jest gorąca.
– Słychać świst powietrza, jeśli przybliży się głowę do opony.
– Trzeba poruszać wentylem. Obrócenie go w jedną stronę może powodować większy wyciek powietrza (bardziej słyszalny świst), a w drugą może zahamować wyciek powietrza.

A7N8X, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

A7N8X, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

 

Dlaczego wentyl się psuje?

Powody mogą być różne. Często, zwłaszcza w trakcie zimy, wentyl może się psuć na skutek wjechania w głęboką dziurę i uderzenia nim o krawędź dziury. Powodem awarii może być złe zamontowanie kapsla, który naciska na wentyl. Najczęstszą przyczyną awarii wentyla jest właśnie jego silne odgięcie się w jedną ze stron i uszkodzenie.
Do uszkodzenia wentyla może dojść również wtedy, gdy kierowca nie stosuje (albo zgubił) kapturka ochronnego z tworzywa na wentyl. Wtedy do wnętrza maszynki dostają się zanieczyszczenia i dochodzi do uszkodzenia.
Jest jeszcze jeden powód, który przeżyłem na własnej skórze. To opony niskiej jakości, w których producent montuje słabe wentyle. Na czymś trzeba oszczędzać, a w przypadku opon budżetowych oszczędza się na wszystkim. Kto raz kupił chińskie opony (jak ja, jeden raz, z powodu wyższej konieczności), ten ma za swoje.
Wentyle zużywają się też w trakcie jazdy. Nie bez powodu zaleca się, aby je wymieniać przy każdej sezonowej wymianie opon. A w przypadku opon wielosezonowych (opon całorocznych), aby wymieniać wentyle raz w roku.

Mam uszkodzony wentyl w oponie – co robić?

Odwiedź warsztat wulkanizacyjny albo wezwij mobilną wulkanizację. Jak najszybciej. Problem pojawia się wieczorem, albo w niedzielę.
Zamontuj koło zapasowe, albo dojazdowe. Jeśli je masz i jeśli potrafisz, a do tego masz warunki do jego montażu.
Nie stosuj pianek do uszczelnienia opon – w ten sposób możesz zniszczyć oponę! Warsztat wulkanizacyjny jej potem nie naprawi.

Co zrobić, jeśli wyciek powietrza pojawił się na trasie, a jest niedziela, albo wieczór?
Wszystko zależy od tego, jak szybko wycieka powietrze.
Jeśli powietrze nie wycieka zbyt szybko – a masz przed sobą do pokonania 40 – 50 km, możesz zaryzykować. Zatrzymuj się co 5 kilometrów, stawiaj auto na twardym podłożu. Dopompuj oponę do pełna podczas postoju i jedź dalej. Jeśli powietrze wycieka wolniej, możesz zwiększyć postoje – i robić je co 10 km. Jeśli wycieka szybciej – zatrzymuj się co 3 km.
Jedź ostrożnie, z niewielką prędkością (do 60 km/h). 

Spróbuj nachylić wentyl w jedną ze stron. Może okazać się, że nagle przestanie uchodzić powietrze. Postaraj się go czymś zablokować w tej pozycji, np. taśmą do izolacji.

W takich sytuacjach nauczysz się, że to, co proponuje Ci producent auta, nie zawsze jest dla Ciebie dobre. Pianki do uszczelniania i kompresory to jednorazowe wynalazki.
Po takiej niemiłej przygodzie nauczysz się, że w bagażniku Twojego auta zawsze powinno znaleźć się miejsce na koło zapasowe albo koło dojazdowe, klucz do kół i podnośnik auta.
A ty musisz się nauczyć zmieniać koło.

Wentyl – zawór pneumatyczny w oponie. Co to jest?

Wentyl to… zawór pneumatyczny w oponie! To zawór jednostronnego działania. Czyli wpuszcza powietrze do wnętrza opony (po naciśnięciu środkowej iglicy), ale już go nie wypuszcza. W większości współczesnych opon stosuje się tzw. wentyl Schradera albo wentyl amerykański.

Wentyl amerykański – wentyl Schradera składa się z następujących elementów:
– rdzenia, uszczelek i sprężyny
– gwintowanej rurki z metalu (będącej zewnętrzną obudową)
– nakładki ochronnej z tworzywa.

Przeczytaj również: Jak kupić dobre opony używane?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.