Czy opłaca się kupić samochód elektryczny? Czy koszty eksploatacji samochodu elektrycznego będą niskie? Nie, nie będą. Wystarczy czytać informacje, pojawiające się w największych mediach.

Czy samochód elektryczny jest faktycznie tani w eksploatacji? Opłacalność zakupu samochodu elektrycznego to iluzja, o czym piszemy od dawna. Jeśli ktoś nie chce nas słuchać – nie musi. Ale wystarczy, że będzie słuchać informacji, jakie pojawiają się w głównych mediach. A te informacje potwierdzają wszystko to, o czym pisaliśmy od kilku lat.

Prąd elektryczny drożeje i będzie drożał

I tyle w temacie. Na początku miało być 4 zł za 100 kilometrów. Potem miało być 40 zł za 100 kilometrów. To ile będzie za 4 lata? Albo za 8 lat?

– Prąd drożeje i będzie drożał, bo energia, którą mamy z elektrowni węglowych, jest coraz droższa, musimy dopłacać koszty emisji dwutlenku węgla – powiedział pełnomocnik rządu ds. energetyki Piotr Naimski na antenie RMF FM.
Reżim ograniczający emisję dwutlenku węgla został nałożony przez Unię Europejską, a opłaty są coraz wyższe.
– Do 2030 roku ceny prądu będą rosły – przyznał Naimski.

Photo on Foter.com

Photo on Foter.com

 

W tym roku, w stosunku do poprzedniego, 2020 roku, ceny prądu zdrożały o 10 procent. A zatem… Eksploatacja elektrycznego samochodziku też wzrosła o 10 procent. I koszt jego eksploatacji będzie rósł w zastraszającym tempie do 2030 roku.

Tak na marginesie… Kiedy w Polsce pojawi się prąd z czystej energii jądrowej?
Planuje się, że UWAGA – w 2033 roku powstanie pierwszy reaktor.

Jedno pytanie – na logikę. Po co zatem inwestuje się ogromne pieniądze (nasze pieniądze, z naszych podatków) w fabrykę samochodów elektrycznych, skoro:
-> będą bardzo drogie w zakupie i przeciętny Polak nigdy ich nie kupi w salonie;
-> koszt ich eksploatacji będzie stale rósł, co sprawi, że każdy, potrafiący liczyć biznesmen ich nie kupi;
-> po 8 latach każdy z nich pójdzie na złom. Dlaczego? Pisaliśmy o tym wiele razy. Bo po 8 latach będzie trzeba wymienić w nich baterię. Zatem: ktoś, kto kupi takie auto, będzie musiał zainwestować ok. 30 – 40 tys. zł w nową lub ok. 27 tys. zł w regenerowaną baterię o pojemności ok. 40 kWh. I teraz znajdźcie Państwo osobę, która będzie skora zainwestować 40 tys. zł w 8 – letni samochód. Chyba, że właściciel odda go za darmo, bo nikt go nie kupi.

Wracając do kwestii ekologii. Nie, nie jesteśmy za tym, żeby zatruwać i niszczyć planetę. Aby samochody tego nie robiły, wyposażono je w szereg nowoczesnych systemów oczyszczania spalin – DPF, EGR, SCR, katalizator trójdrożny.
Paliwo LPG – niezwykle popularne w Polsce i tanie. W dodatku gaz jest wydobywany w Polsce, wystarcza w pełni dla gospodarstw domowych, sprowadza się go do zastosowań przemysłowych. Dlaczego polska fabryka samochodów, jaka ma powstać, nie może produkować taniego, nowoczesnego auta kompaktowego, z silnikiem, zasilanym ekologicznym LPG? Dlaczego nikt nie opracuje takiego auta?
Bo nie ma na nie grantów z UE.

Trzeba pamiętać też o jeszcze jednym, o czym również pisaliśmy. Skoro koszty eksploatacji samochodu elektrycznego będą rosły, to jak sprawić, że jego eksploatacja będzie tańsza, niż benzyniaka? Trzeba dowalić tyle podatków, żeby litr benzyny kosztował 8 złotych, a litr autogazu 5 zł.

Źródło: RMF FM, TVP INFO

EDIT 19-03-2021
Czy nie mam racji?
Jak informuje branżowy serwis Energetyka24.pl: – Tesla (amerykański producent samochodów elektrycznych), lobbuje za tym, aby wprowadzić w Wielkiej Brytanii dodatkowe obciążenia finansowe dla aut spalinowych.

Cytat „Tesla oczywiście realizuje tego typu działania od lat. Nie jest tajemnicą, że z punktu widzenia interesów firmy dodatkowe opodatkowanie pojazdów spalinowych byłoby fantastycznym prezentem. Oczywiście koncern ukrywa swoje ekonomiczne motywacje pod przykrywką troski o środowisko, ale ostatnie miesiące przyniosły taką falę „greenwashingu”, że chyba nikogo już to nie dziwi. Firma Elona Muska chciałaby również, aby za wzrostem podatków (m.in. ceł) poszło przekazanie pozyskanych środków na rozwój elektromobilności. Mogłoby ono przyjąć formę dotacji lub ulg podatkowych.”


Zniszcz konkurencję, a potem domagaj się dopłat dla siebie. Tak to właśnie działa. Niestety, to Ty, drogi kierowco, zapłacisz za to wszystko. Dlaczego Tesla jeszcze nie lobbuje w Polsce? Bo rynek na Tesle jest zbyt mały, auta Tesli są zbyt drogie. Ale będą inne firmy, które będą lobbować. Np. zza zachodniej granicy. Albo rodzimy „narodowy producent samochodów”.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się