Awaria turbosprężarki niesie za sobą duże wydatki. Na szczęście w większości uszkodzeń rozwiązaniem może być regeneracja turbosprężarki. Z racji wysokiej ceny tego podzespołu kierowcy powinno zależeć na tym, żeby służył jak najdłużej. Dlatego warto zastanowić się nad tym – co przyspiesza zużycie turbosprężarki? Co niszczy turbosprężarkę?

Obecnie w większości samochodów z silnikami benzynowymi i we wszystkich autach z silnikami diesla stosuje się turbosprężarki. Ich zadaniem jest kompresja powietrza, zasysanego przez układ dolotowy. Zanim powietrze trafi do cylindrów, jest jeszcze schładzane przez intercooler (chłodnicę powietrza doładowanego).
Każda turbosprężarka się kiedyś zepsuje. Nie ma wiecznych podzespołów. Tylko, że w jednym samochodzie turbosprężarka wymaga wymiany (albo naprawy) po przejechaniu 300 tys. kilometrów, a w innym po przejechaniu 50 tys. kilometrów. Co jest powodem? Postaramy się wymienić najważniejsze powody uszkodzenia turbosprężarek.

Z turbosprężarkami przyjdzie nam jeszcze długo żyć. Do czasu, aż wynalazki z napędem elektrycznym zastąpią samochody. Kto wie, czy w elektrykach nie będzie turbosprężarki? Będzie ona, oczywiście, działać inaczej. Będzie to urządzenie elektryczne, zwiększające dopływ prądu z baterii do silnika na prąd przemienny, aby kierowca mógł uzyskać większe przyspieszenie. Aby z niego skorzystać, trzeba będzie opłacić specjalny abonament. Może nawet w gratisie kierowca, które ten abonament opłaci, otrzyma możliwość ściągnięcia 10 darmowych MP3, np. bawarskich szlagierów ludowych do swojego kultowego, niemieckiego samochodu elektrycznego? Kto wie?

A teraz powróćmy do obecnego, pięknego świata i sprawdźmy powody awarii turbosprężarek w samochodach z silnikami benzynowymi oraz diesla.

MALLEVAL Morgan--Mormoufle 11:35, 20 January 2007 (UTC), CC BY-SA 2.5 , via Wikimedia Commons

MALLEVAL Morgan–Mormoufle 11:35, 20 January 2007 (UTC), CC BY-SA 2.5 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5>, via Wikimedia Commons

Najczęstsze powody awarii turbosprężarki – co niszczy turbinę w silniku?

Postaramy się wymienić najczęstsze powody przyspieszonego zużycia turbosprężarek w samochodach z silnikami benzynowymi oraz diesla.

– > Zbyt niski poziom oleju silnikowego, np. na skutek nieszczelności, albo zużywania oleju przez mocno wyeksploatowaną jednostkę napędową. Jeśli w silniku jest zbyt mało oleju, a kierowca go nie uzupełnia, to odpowiednia ilość oleju silnikowego nie może dotrzeć do turbosprężarki, aby ją posmarować.
– > Zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Czym może być spowodowane? Zapchaniem kanałów olejowych, albo zapchaniem smoka olejowego.
Przeczytaj – > Smok olejowy – Małe źródło wielkich problemów

– > Uszkodzenie (załamanie) węża, doprowadzającego olej silnikowy do turbosprężarki. Nie ma odpowiedniej ilości oleju, turbosprężarka ulegnie zatarciu.
– > Utrudnienie przepływu oleju silnikowego przez wąż, na skutek odkładania się w nim nagaru.
– > Zapchanie smoka olejowego, zamontowanego w przewodzie, doprowadzającym olej do turbiny. Nie ma odpowiedniej ilości oleju w turbinie – > podzespół ulegnie zatarciu.
– > Bardzo mocno zużyty olej silnikowy i zapchany filtr oleju, który nie może już odbierać zanieczyszczeń. Olej silnikowy ulega stopniowej degradacji. Przeciąganie terminów wymian powoduje, że olej traci właściwości ochronne. Dochodzi wówczas do przyspieszonego zużycia silnika i turbosprężarki. A także uszczelek, np. uszczelki pod głowicą, ze względu na wyższą temperaturę pracy jednostki napędowej.
– > Stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji niezgodnej z zaleceniami producenta samochodu. Niewłaściwa lepkość oleju powoduje problemy ze smarowaniem silnika, łańcucha rozrządu i osprzętu, np. turbosprężarki.
– > Rozrzedzanie oleju silnikowego przez paliwo. W tej sytuacji olej silnikowy powoli traci właściwości ochronne i nie jest w stanie wytworzyć ochronnego filmu na pracujących częściach. Powodem rozrzedzania oleju przez paliwo może być awaria układu wtryskowego, albo zapchanie filtra cząstek stałych, co powoduje stałe uruchamianie wypalania filtra przez komputer sterujący pracą silnika (co wiąże się z dotryskiem paliwa).
– > Nagar w silniku, który powoduje także niszczenie turbosprężarki.
Przeczytaj: Co to jest nagar i skąd bierze się nagar w silniku?

– > Nieodpowiednie traktowanie turbosprężarki przy uruchomieniu silnika. Czyli? Jazda z dużą prędkością obrotową zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej. W tej sytuacji olej silnikowy nie zdąży dotrzeć w odpowiedniej ilości do turbiny i ją nasmarować.
– > Nieodpowiednie traktowanie turbosprężarki po zakończonej jeździe. Przed wyłączeniem silnika należy odczekać 30 – 60 sekund. Silnik musi pracować na biegu jałowym. Dzięki temu dojdzie do schłodzenia turbiny. Jeśli kierowca wyłączy silnik od razu po zatrzymaniu, dojdzie do zwęglenia resztek oleju silnikowego wewnątrz obudowy turbiny. Takie skoksowane resztki oleju silnikowego niszczą turbosprężarkę.
– > Zastosowanie filtra powietrza bardzo niskiej jakości, który przepuszcza miniaturowy kamień. Takie ciało obce, które dostanie się do wirnika kompresji, dokona bardzo dużych zniszczeń.

Quentin Schwinn (NASA), Public domain, via Wikimedia Commons

Quentin Schwinn (NASA), Public domain, via Wikimedia Commons

 

To najczęstsze, typowe powody awarii turbosprężarki w samochodzie.

Wymiana turbosprężarki na nową jest droga. Jednak w przypadku turbiny pocieszeniem może być to, że zdecydowaną większość turbin można regenerować. Wtedy koszt naprawy turbosprężarki może zamknąć się kwotą kilkuset złotych.

Jednak najlepiej zapobiegać, niż leczyć. Odpowiednie traktowanie turbosprężarki sprawi, że będzie ona pracować bezawaryjnie nawet przez 300 tys. km przebiegu.

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się