Pasek rozrządu to zdecydowanie, najważniejsza część eksploatacyjna silnika samochodu. Jeśli w Twoim aucie producent zastosował pasek rozrządu – warto, abyś poznał/a typowe objawy awarii tej części. Jakie oznaki mogą świadczyć o tym, że pasek rozrządu wymaga wymiany?

Kierowca powinien regularnie serwisować pojazd. Podstawowa czynność serwisowa to regularna wymiana paska rozrządu. Pasek należy wymieniać:
• Wraz z pompą cieczy chłodzącej, a czasami także z napinaczem i rolką prowadzącą – w sprzedaży można znaleźć kompletne zestawy paska rozrządu z pompą wody, rolką prowadzącą, a czasami także napinaczem;
• Pasek rozrządu należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, który określa w instrukcji co jaki przebieg i co jaki czas należy wymienić pasek;
• Pasek rozrządu należy wymienić po zakupie samochodu używanego;
• Pasek rozrządu należy wymienić po każdym jego demontażu, związanym z naprawą auta. Są różne opinie, jednak złota zasada mówi – raz zdjętego paska nie montuje się ponownie.
• Pasek rozrządu należy wymienić, jeśli został zabrudzony przez ciecz (np. olej wyciekający z silnika, na skutek nieszczelności), albo został uszkodzony mechanicznie.

Po wykonanej czynności serwisowej (wymianie paska rozrządu) często w aucie znajduje się naklejka serwisowa. Jest na niej pokazany przebieg paska pomiędzy poszczególnymi kołami, a także data jego wymiany. Takie naklejki są niemal zawsze dołączane do zestawów wymiany paska rozrządu, warto je stosować, aby pamiętać o jego wymianie.

Oznaki awarii paska rozrządu

Może się jednak zdarzyć, że pasek rozrządu będzie wymagał wymiany na skutek różnych sytuacji, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Jakie oznaki awarii mogą świadczyć o uszkodzeniu paska rozrządu w aucie?
• Uszkodzenia mechaniczne paska – utrata zębów, pęknięcia na bokach, pęknięcia wzdłużne.
• Zabrudzenia paska np. olejem silnikowym.
• Odgłosy uderzeń spod maski, podczas pracy silnika. Mogą świadczyć o tym, że pasek jest zbyt luźny i uderza o osłonę.
• Zapalona kontrolka check engine. Dlaczego się pali? Na skutek problemów, wykrytych przez czujniki położenia wału korbowego i wałka (wałków) rozrządu. Na mocy ich wskazań sterownik wykrywa, że coś jest nie tak. Doszło prawdopodobnie do przestawienia paska rozrządu (przeskoku) i rozsynchronizowania silnika.
• Przygasanie jednostki napędowej przy dojeżdżaniu do świateł, nierówna praca silnika, utrata mocy – to również efekt tzw. przeskoku paska. W najgorszym wypadku przeskok paska może doprowadzić do zderzenia zaworów z tłokami i całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
• Wibracje jednostki napędowej. Rozsynchronizowany silnik może bardzo silnie wibrować.
• Nierówna praca na biegu jałowym. Zazwyczaj powoduje ją awaria układu zapłonowego.
Jednak powodem nierównej pracy (falowania obrotów silnika, widocznego na obrotomierzu) może być również uszkodzony pasek rozrządu (doszło do przeskoku, albo rozciągnięcia).
Wypadanie zapłonów.
• Utrata mocy jednostki napędowej.
Problemy z uruchomieniem silnika.

Co zrobić w przypadku zaistnienia takich problemów? Jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy, w celu weryfikacji stanu paska rozrządu.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się