Osłona silnika to element stosowany w większości współczesnych aut, już nie tylko pojazdów terenowych czy SUV. Osłony podwozia ulegają awariom – są przede wszystkim uszkadzane mechanicznie, w trakcie eksploatacji pojazdu. Jaką rolę pełni dolna osłona silnika i dlaczego warto ją naprawić?

Dolna osłona silnika to przede wszystkim element ochronny. Jednak może on również pełnić funkcję dekoracyjną. W samochodach terenowych i SUV, a także w pickupach stosuje się osłony aluminiowe, albo ze szczotkowanej stali, które rzeczywiście dodają samochodowi uroku. Takie osłony można też dokupić do auta. Jest wiele firm w naszym kraju, które takie osłony produkują. Są one dedykowane do konkretnych modeli. Osłona ze stali albo aluminium jest o wiele bardziej wytrzymała od standardowej osłony, jaka jest stosowana w typowym aucie osobowym.

Dolna osłona silnika – po co się ją stosuje i jak jest zbudowana?

Dolna osłona silnika jest zbudowana z mocnego tworzywa sztucznego. Mocuje się ją do podwozia samochodu za pomocą specjalnych spinek, rzadziej śrub.

Jakie zadanie pełni dolna osłona silnika?
• Chroni miskę olejową i chłodnicę silnika, a także intercooler i chłodnicę klimatyzacji (skraplacz) przed uszkodzeniami mechanicznymi.
• Chroni przewody elektryczne i inne elementy, zamontowane nisko, przed uszkodzeniami, zerwaniem itd.
• Zabezpiecza silnik, elementy elektryczne (złącza) i nisko położone reflektory (np. przeciwmgielne) przed zalaniem wodą, a także przed brudem, kurzem i kamieniami.

Objawy uszkodzonej osłony silnika

Hałas podczas jazdy, stukanie podczas jazdy, skrzypienie podczas jazdy – to najczęstsze objawy uszkodzonej osłony silnika, która uległa częściowemu oderwaniu.
Na skutek uderzeń osłoną o nierówności (np. podczas jazdy niskim autem po koleinach) mogą pojawić się dziury w osłonie. Widać je niestety tylko wtedy, gdy wejdzie się pod auto.
Stan osłony warto sprawdzić podczas kontroli auta na SKP.

Jak naprawić uszkodzoną osłonę? W przypadku jej naderwania (po najechaniu na wysoki krawężnik) można ją mocno zamocować, stosując do tego nowe spinki. Albo ich zamienniki, jak spinki uniwersalne albo śruby z nakrętkami. W przypadku pęknięcia nie pozostaje nic innego, jak montaż nowej osłony z tworzywa, albo zamówionej w specjalistycznej firmie, z metalu.
Dlaczego warto jak najszybciej naprawić taką osłonę? Pełni ona naprawdę ważne zadanie. Pasek rozrządu jest zazwyczaj chroniony przez specjalną osłonę. Ale pasek wieloklinowy już nie. Tak samo, jak alternator. Kamienie, wilgoć i brud mogą uszkodzić też delikatne przewody prowadzące do czujników. Wilgoć i brud powodują również korozję.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.