Tłusta maź pod korkiem oleju, tłusty osad pod korkiem oleju, „majonez” pod korkiem oleju – tak często nazywa się ten osad w języku potocznym. Zazwyczaj w tym wypadku podejmowana jest diagnoza, która brzmi niczym wyrok: wypalona uszczelka pod głowicą. Ale nie warto się załamywać, bo nie zawsze tak jest. Tłuste zanieczyszczenia pod korkiem oleju mogą oznaczać coś zupełnie innego.
Awaria uszczelki pod głowicą (zużycie uszczelki, wypalenie uszczelki pod głowicą) to w wielu przypadkach wyrok śmierci dla starego samochodu. W przypadku młodszych aut jest to bardzo duże obciążenie finansów właściciela samochodu. Uszczelka pod głowicę silnika jest tania. Ale za to jej wymiana jest bardzo droga. I nie ma w tym nic dziwnego. Żeby się do niej dostać, trzeba zdemontować pół silnika, a najpierw wszystko to, co przeszkadza w dojściu do silnika (np. cały układ dolotowy z obudową filtra, układ zapłonowy w silniku benzynowym, układ wtryskowy w benzyniaku i dieslu oraz rozrząd). Raz zdjętego napędu rozrządu (paska/łańcucha) nie wolno (zgodnie z regułami sztuki nie powinno się) montować po raz drugi. A zatem poza samą, drogą robocizną, za rozebranie połowy wyposażenia pod maską, trzeba jeszcze doliczyć koszt wymiany rozrządu (z pompą cieczy chłodzącej), uszczelki pod pokrywą zaworów, szpilek mocujących, oleju silnikowego oraz płynu chłodzącego.
Zanim zdecydujemy się na naprawę wypalonej uszczelki pod głowicą, należy przeprowadzić dokładną diagnozę. Sama maź pod korkiem oleju i niezbyt czysty olej to zbyt mało, aby zdiagnozować ten problem.
O awarii uszczelki pod głowicą pisaliśmy już w szeregu innych wpisów. Dlatego dziś skupimy się tylko na samej mazi pod korkiem oleju.
Maź pod korkiem oleju – skąd się bierze?
Źródło problemu może być całkiem prozaiczne. Taki problem może pojawić się w samochodach, które są eksploatowane tylko na krótkich trasach (stała eksploatacja miejska). W trakcie jazdy na krótkiej trasie (zazwyczaj do 2 -3 km, albo krócej) silnik nie jest w stanie osiągnąć temperatury roboczej, a olej silnikowy nie jest w stanie się rozgrzać. Przez to nie może z niego odparować woda, która skrapla się z powietrza w skrzyni korbowej silnika. To właśnie mieszanina tej wody i oleju może być przyczyną powstawania mazi.
Jeśli auto było eksploatowane przede wszystkim albo tylko na krótkich trasach, możemy mieć nadzieję, że to jest źródłem problemu z mazią pod korkiem oleju. Ale nadzieja to nie wszystko.
Silnik należy dokładnie zdiagnozować.
Sprawdzenie ciśnienia w układzie chłodzenia, zastosowanie specjalnego testera w płynie, który wykrywa dwutlenek węgla, sprawdzenie stanu (czystości ) płynu chłodzącego, kontrola stanu (twardości) przewodów układu chłodzenia – to podstawowe czynności kontrolne, aby móc sprawdzić, czy faktycznie doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą.
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ