Mają praktycznie tą samą budowę, ale ich zadania są inne. Czym różni się pasek rozrządu od paska wieloklinowego? Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Jaką rolę pełni pasek wieloklinowy (pasek osprzętu) w samochodzie? Jak je serwisować? Który z nich jest ważniejszy dla jednostki napędowej?

Pasek rozrządu i pasek wieloklinowy pracują pod maską samochodu. Mają taką samą budowę. Każdy z nich został zbudowany na bazie kordu z włókna sztucznego, a z zewnątrz oblany specjalną mieszanką z dodatkiem gumy. Guma ta ma odpowiedni kształt – w przypadku paska rozrządu są to ząbki, a w przypadku paska wieloklinowego – wzdłużne wgłębienia. I to jest pierwsza rzecz, która odróżnia obydwa paski.

Każdy z nich pełni też inną rolę.

Napinacz paska rozrządu - Motorewia.pl

Napinacz paska rozrządu – Motorewia.pl

 

Pasek rozrządu

Pasek rozrządu

 

 

Pasek rozrządu – jaką pełni rolę i czym różni się od paska wieloklinowego?

Pasek rozrządu to inaczej napęd rozrządu. Jego zadaniem jest przekazywanie napędu z koła zębatego na wale korbowym na koła zębate na wałkach rozrządu. Producent silnika mógł też zastosować tylko jeden wałek rozrządu – wszystko zależy od rodzaju silnika.
Nie bez powodu pasek rozrządu ma ząbki – przekazywanie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu musi być precyzyjne, jak w zegarku. Jeden przeskok (o jeden ząbek) może oznaczać poważne problemy z silnikiem (gaśnięcie, utratę mocy), albo nawet całkowite zniszczenie jednostki napędowej (na skutek zderzenia tłoków z zaworami).

Dlaczego potrzebny jest pasek rozrządu? Wałki rozrządu są niezbędne do sterowania pracą zaworów dolotowych i wylotowych. Pierwsze, dolotowe, doprowadzają powietrze do cylindrów. Drugie, wylotowe, odprowadzają z nich spaliny.
Zawory muszą otwierać się w odpowiednim momencie, przy właściwym położeniu tłoka we wnętrzu cylindra. Dlatego przekazywanie napędu z wału korbowego (który jest napędzany przez tłoki) na wałki rozrządu musi być tak bardzo precyzyjne.

Pasek rozrządu musi mieć odpowiednie napięcie – dba o nie napinacz sprężynowy. Poza napędem rozrządu, pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej i pompę oleju silnikowego.

Pasek rozrządu należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta auta – znajdują się one w instrukcji samochodu. Przykładowo, producent auta może zalecać wymianę paska rozrządu co 100 tys. kilometrów przebiegu albo co 5 lat. W zależności od tego, co będzie pierwsze – czy minie 5 lat od wymiany, czy też auto przejedzie 100 tys. km.
Pasek rozrządu zawsze wymienia się wraz z pompą cieczy chłodzącej.

Pasek wielorowkowy pasek wieloklinowy pasek osprzętu https://www.motorewia.pl Źródło: No machine-readable author provided. Borowski~commonswiki assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons
Pasek wielorowkowy pasek wieloklinowy pasek osprzętu https://www.motorewia.pl Źródło: No machine-readable author provided. Borowski~commonswiki assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons

Pasek wieloklinowy (pasek osprzętu – jaką pełni rolę i czym różni się od paska rozrządu?

Pasek wieloklinowy przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na alternator, czyli prądnicę samochodową. To najważniejszy element układu zasilania w samochodzie, który produkuje prąd po włączeniu silnika.
Poza tym pasek wieloklinowy może napędzać również (w zależności od wyposażenia) sprężarkę klimatyzacji i pompę cieczy chłodzącej (są też takie rozwiązania). W starszych samochodach pasek wieloklinowy napędzał pompę wspomagania układu kierowniczego.

Pasek wieloklinowy wymienia się zazwyczaj co 30 – 65 tys. km przebiegu. On również musi mieć odpowiednie napięcie, które jest możliwe dzięki pracy napinacza sprężynowego. Pierwszy objaw awarii paska wieloklinowego to piszczenie spod maski, po uruchomieniu jednostki napędowej.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się