Samochody to dzieło diabła. Samochody mordują ludzi na ulicach i chodnikach, samochody trują spokojnych ludzi spalinami w domach. Samochody zawłaszczają przestrzeń miejską, pożerają żywcem parki i lasy, żeby móc żerować na parkingach. Dla samochodów niszczy się przyrodę, buduje drogi, wydobywa ropę naftową. Samochody dają ludziom wolność i wygodę, a tego każdy komunista po prostu nienawidzi. Ale ciekawe, czy prawdziwy aktywista miejski wie, kto był pierwszą ofiarą samochodu? Kogo ten obrzydliwy potwór zamordował z premedytacją? Angielskiego pastora w 1775 roku…

Wróg mojego wroga jest moim przyjacielem! Ale jak tu się sprzymierzyć z pastorem, legitymującym religijne zacofanie? – pomyśli teraz aktywistyczna głowa, nafaszerowana marksistowskimi durnotami – Przecież religia to opium dla ludu? 
Żeby to był jakiś prześladowany waginosceptyk, członek mniejszości narodowej, może jakaś feministka!
Można by zrobić z niej/niego historyczny symbol walki z samochodowym terrorem!
Ale pastor? Nie…

Pierwszą, oficjalnie uznaną ofiarą motoryzacji był pastor z angielskiego miasta Redruth. Nie, nie potrącił go żaden szalony kierowca.
W XVII wieku, w mieście Redruth działał wynalazca William Murdock. Budował on małe samochody na parę.
Wynalazca stworzył diabelski pojazd, protoplastę współczesnych aut. Jego pojazd mierzył zaledwie trzydzieści centymetrów długości i czterdzieści pięć centymetrów wysokości.
Co napędzało małego potwora? Model posiadał miedziany kociołek na wodę, który ogrzewała lampka spirytusowa. Na szczycie bojlera znajdował się cylinder o średnicy ¾ cala z tłokiem, połączonym z korbowodem. Pojazd miał trzy koła.
Około 1775 roku konstruktor zechciał wypróbować swój pojazd w nocy, gdy wrócił z pracy w kopalni.
William Murdock ustawił koła na wprost, nalał wody do kociołka, zapalił lampkę spirytusową i… diabelski pojazd, protoplasta współczesnych blachosmrodów, ruszył do przodu jak szalony! A jak dymił i zatruwał powietrze! A ile pary emitował, podgrzewając atmosferę (czego efekty widzisz dzisiaj za oknem – już wtedy rozpoczęło się ocieplenie klimatu).
Pamiętnej nocy pojazd rozpędził się na tyle szybko, że konstruktor nie był w stanie go dogonić. Diabelski pojazd sam skierował się w stronę kościoła.
I stało się!
Biegnący za swoim dziełem konstruktor usłyszał przeraźliwy krzyk!

Źródło: http://www.digilibraries.com/

Źródło: http://www.digilibraries.com/

Gdy Murdock dobiegł do kościoła, jego oczom ukazał się niesamowity widok. Maszyna przewróciła się! Kręciła się wokół własnej osi, bo jedno koło dalej było napędzane!
Wokół buchały kłęby białej pary! Co gorsza, lampka spirytusowa się zapaliła! Pożar!
Obok pojazdu leżała pierwsza ofiara motoryzacji – martwy pastor.
To on krzyczał! Przeraził się pojazdu z piekieł, który dymił i z którego buchał ogień.
Prawdopodobnie wziął go za jadącego diabła.
I prawdopodobnie, dostał ataku serca.

Wynalazca William Murdock – zaprzestał po tym wydarzeniu dalszych prac, związanych z konstrukcja pojazdów. Wpływ na to miała także decyzja sądu z Redruth, który zbadał całą tragiczną sprawę i nakazał wynalazcy zaprzestać prac z „diabelskim urządzeniem”.

Już wówczas, trzysta lat temu można było zatrzymać motoryzację! Sprawić, że samochody by nigdy nie powstały!
Jakże piękny byłby dzisiejszy świat, bez samochodów! Świat, na którym ludzie pedałowaliby radośnie na rowerach, nie znając obrzydliwych blachosmrodów, które ich zdegenerowały. Pomyśl tylko! Zielone miasta, pasaże piesze, szczęśliwi ludzie, którzy przed chwilą odebrali zasiłek! Zamiast pracować w brudnej fabryce, mogą zastanawiać się, jak zmienić ten świat w lepsze miejsce, sącząc sojowe latte. Wokół cisza i spokój! Samoloty na pedały, statki na pedały, autobusy na pedały! Wszystko napędzane siłą ludzkich mięśni! Ekologia! Zdrowie! Wspólny wysiłek! 

Źródło:  geograph.org.uk Autor:  Tony Atkin

Źródło: geograph.org.uk
Autor: Tony Atkin

Murdoch model 1784 Źródło: Popular Science Monthly Volume 12/Wikipedia  Autor nieznany

Murdoch model 1784 Źródło: Popular Science Monthly Volume 12/Wikipedia
Autor nieznany

Niestety, wszystko poszło w inną stronę. Motoryzacja zawładnęła światem!
I co gorsza – ma swoich wyznawców, takich jak my! Ludzi chorych na samochodozę, chcących zawłaszczać przestrzeń, truć i pozwalać na dalsze niszczenie planety. Wyznawców pełnych nienawiści do myślicieli w kolorowych sweterkach, chcących odzyskać miasta dla ludzi…

A sam William Murdock żył w latach 1754 – 1839. Był Szkotem, urodził się w Ayrshyre. Był świetnym wynalazcą, który swoją karierę zaczął w warsztacie mechanicznym swojego ojca. Potem przeniósł się do Birmingham, gdzie pracował w fabryce silników parowych Boulton & Watt (James Watt, inżynier, który zapoczątkował „wiek pary”, polegający na masowym stosowaniu maszyn parowych). Murdock zajmował się wdrażaniem silników parowych w kopalniach, a w wolnych chwilach projektował pojazdy, napędzane silnikami parowymi. William Murdock nie osiągnął sukcesów w dziedzinie motoryzacji, za to stał się znany na całym świecie za sprawą wynalezienia lampy gazowej.

William Murdock  Żródło: Wikipedia Commons

William Murdock
Żródło: Wikipedia Commons

Zdjęcie tytułowe – Źródło: http://www.virtualsteamcarmuseum.org/makers/murdoch_william_steam_carriage.html

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Miernik grubości lakieru to bardzo przydatne urządzenie. Podczas badania używanego auta niezbędne są dane o grubości powłoki lakierniczej. Takie zapewnia tylko miernik grubości lakieru. Opinie o miernikach są różne. Miernik grubości lakieru GL-8s, miernik grubości lakieru prodig tech, czy też miernik grubości lakieru aliexpress nie są uznawane za najlepsze. Naszym zdaniem najlepszy jest polski miernik grubości lakieru Blue Technology. To miernik uniwersalny, gdzie można mierzyć warstwę lakieru na stali i aluminium. Nie wystarczy sam miernik drugości lakieru. Jak mierzyć? W naszym artykule znajdują się informacje o tym, jak używać mierni lakieru. Warto mieć dodatkowe dane, takie jak grubości lakieru. Tabela do poszczególnych modeli może być przydatna, ale w przypadku większości aut wystarczą dane uniwersalne, dotyczące typowych modeli (po prostu grubość lakieru w popularnych modelach). Nasz portal motoryzacyjny zaprasza do przeczytania poradnika o mierniku grubości lakieru, który przygotował dziennikarz motoryzacyjny Michał Lisiak.

Podziel się