Opony wielosezonowe (opony całoroczne) to bardzo ciekawa alternatywa dla opon sezonowych (zimowych i letnich). Ich eksploatacja jest tańsza od opon sezonowych. Jak wybrać dobre opony wielosezonowe dla swojego samochodu? Na co zwrócić uwagę przy zakupie opon całorocznych?

Opony wielosezonowe to najlepszy wybór ze względu na ekonomię. Jeden komplet całorocznych opon budżetowych można kupić w cenie ok. 900 zł. Przy typowej eksploatacji (15 tys. km rocznie) i zapewnieniu właściwych warunków do pracy (odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach, właściwie ustawiona geometria, spokojna jazda), opony całoroczne mogą pracować na kołach od 3 do 4 lat.
Dlaczego ich zakup jest opłacalny? Wystarczy spojrzeć na koszty wymiany opon sezonowych.
Za jedną wymianę opon trzeba obecnie zapłacić od 100 do 120 złotych (średnio), a w przypadku opon niskoprofilowych, na felgach o dużej średnicy, jeszcze więcej.
To oznacza, że w ciągu trzech lat na same wymiany opon (dwa razy do roku) trzeba wydać od 600 do 720 złotych.

Opony kierunkowe - oznaczenie OUTSIDE - ta strona opony ma znajdować się od wewnętrznej strony samochodu

Opony kierunkowe – oznaczenie OUTSIDE – ta strona opony ma znajdować się od zewnętrznej strony samochodu

 

Jak wybrać dobre opony wielosezonowe?

Na co należy zwrócić uwagę podczas zakupu opon wielosezonowych?

– > Na rozmiar. Najpierw należy zajrzeć do instrukcji auta i sprawdzić, jakie rozmiary opon są zalecane do montażu na danym rozmiarze felg.
Przykładowo: w tym aucie producent zaleca stosowanie opon 205/55 R16 do felg 16 – calowych

Exif_JPEG_420

 

– > Na datę produkcji opon. Jest wybita na boku opony. Ma format czterech cyfr. Dwie pierwsze oznaczają kolejne tygodnie roku. Dwie ostatnie – to kolejny rok. 5016 – opony zostały wyprodukowane w 50 – tym tygodniu 2016 roku.

– > Na oznaczenie 3PMSF. Jeśli go nie ma, opona nie będzie nadawała się do jazdy zimowej.

Exif_JPEG_420

 

– > Na kształt bieżnika. Im bardziej skomplikowany wzór bieżnika, tym lepiej, bo producent włożył dużo serca i pieniędzy w skonstruowanie opony. Im więcej kanałów, tym lepiej, bo opony będzie łatwiej odprowadzać wodę, błoto i śnieg. Im więcej lamelek, tym lepiej, bo opona zapewni lepszą przyczepność na śniegu. Osobiście jestem fanem bieżników asymetrycznych – kierunkowych. To taki, który ma różny kształt po obu stronach opony. Opona musi mieć oznaczenia, które określają jak ma zostać zamontowana (OUTSIDE / INSIDE na bokach opony). 

– > Na producenta. Kupowanie opon wielosezonowych albo zimowych z krajów, gdzie nie ma zimy, to szaleństwo. Standardowo, opony chińskie są niskiej jakości. Jednak w przypadku wielu produktów można spotkać się z ogromem pozytywnych ocen. Pytanie – czy są to oceny prawdziwych użytkowników, czy dzieło marketingu szeptanego? Tego nie wiemy.

– > Na drogę hamowania i efektywność paliwową, które to informacje są dostępne na etykietach UE.

– > Na cenę. W wielu przypadkach to będzie kluczowy argument.

Moim skromnym zdaniem lepiej kupić fabrycznie nowe opony wielosezonowe, tzw. budżetowe, najtańsze, niż używane opony z demontażu albo bieżnikowane. Nie jestem fanem tych rozwiązań.

Jak serwisować opony całoroczne?

Myliłby się ten, kto uważa, że opony całoroczne nie wymagają serwisowania i żadnych wydatków. Powinno się raz w roku wymienić w nich wentyle, a całe koła wyważyć. Ponadto zaleca się ich rotowanie, zgodnie z zaleceniami producenta auta. Rotowanie to nic innego, jak zamiana opon miejscami, aby ścierały się równomiernie.
Warto także pamiętać o odpowiednim ciśnieniu powietrza, jak również o właściwie ustawionej geometrii. Unikanie otarć bocznych opon (unikanie bliskiego podjeżdżania pod krawężniki), stosowanie kosmetyków na ściany boczne, dbanie o felgi (aby nie rdzewiały, zwłaszcza ich wewnętrzne obręcze, stykające się ze stopką opony, współodpowiedzialne za szczelność) – to wszystko sprawi, że wielosezonówki będzie można eksploatować nawet przez 4 lata

Przeczytaj również: Ile razy można naprawiać oponę w samochodzie osobowym?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

 

 

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.