Pasek wieloklinowy, pasek klinowy, pasek osprzętu, pasek alternatora, pasek wspomagania – to część, która ma wiele nazw. Pasek wieloklinowy jest też jedną z najważniejszych części samochodu z silnikiem spalinowym, benzynowym albo diesla.

Pasek wieloklinowy przenosi napęd z koła pasowego na wale korbowym na osprzęt silnika.
Co napędza?

Pasek wieloklinowy i jego zadania

Pasek wieloklinowy jest zbudowany tak samo, jak pasek rozrządu. Ma kord (wzmocnienie) z tworzywa sztucznego. Na to wzmocnienie nalana jest guma z dodatkami. Pasek wieloklinowy ma wzdłużne rowki (stąd nazwa). Na kołach pasowych również znajdują się rowki. Wszystko po to, żeby pasek nie spadał i żeby idealnie współpracował z kołami pasowymi.

Pasek może mieć skomplikowany przebieg, w zależności od tego, ile podzespołów napędza i jak jest skonstruowany silnik. Stosuje się napinacz paska, może mieć formę metalowego ramienia z kołem, które naciąga pasek dzięki mechanizmowi sprężynowemu.

Jakie podzespoły może napędzać pasek wieloklinowy?
– > Alternator czyli prądnicę samochodową. Pasek wieloklinowy napędza alternator w każdym aucie, za wyjątkiem samochodów hybrydowych i miękkich hybryd, gdzie stosuje się specjalne prądnice (mogą być napędzane poprzez mechanizm zazębiający z wałem korbowym)
– > sprężarkę klimatyzacji, za wyjątkiem aut bez klimatyzacji i hybryd, gdzie stosuje się napęd elektryczny
– > w starszych samochodach pasek napędzał jeszcze pompę wspomagania układu kierowniczego. Ale wyeliminowano to, stosując elektryczny napęd, nie tylko w hybrydach. Stały napęd pompy układu kierowniczego był bezsensowny, powodował ciągłe obciążenie silnika (i zwiększone spalanie) a także niepotrzebne zużycie pompy.

pasek wieloklinowy awaria, uszkodzenie, zerwanie, co ile wymieniać, pasek osprzętu, pasek alternatora https://www.motorewia.pl

pasek wieloklinowy awaria, uszkodzenie, zerwanie, co ile wymieniać, pasek osprzętu, pasek alternatora https://www.motorewia.pl

Uszkodzony pasek – co się stanie, jeśli pęknie, albo się wyciągnie

Uszkodzony pasek zaczyna hałasować. Przede wszystkim piszczy, kiedy uruchamia się auto. Piszczy przy zimnym silniku i na wolnych obrotach. Pisk ten może być też spowodowany przez zepsute łożysko alternatora, ale najczęściej powoduje go właśnie pasek wieloklinowy.
Inne objawy awarii to obijanie się paska podczas pracy, problemy z ładowaniem (migająca kontrolka alternatora, całkowity brak ładowania), problemy z działaniem klimatyzacji i wspomagania kierownicy (jeśli jest hydrauliczne).

Pasek warto co pewien czas oglądać. Jeśli pojawiają się na nim wzdłużne pęknięcia, pęknięcia na bokach czy wykruszone ząbki – trzeba go jak najszybciej wymienić.
Pasek wieloklinowy może być też zniszczony przez blokujące się koła uszkodzonego osprzętu. Np. awaria łożysk alternatora może powodować blokowanie, naprężenia i zerwanie paska.

Jeśli dojdzie do zerwania paska, przestanie pracować alternator, czyli prądnica dla całego samochodu. Instalacja elektryczna auta (zasilająca także elektronikę sterującą silnikiem) będzie pracować tylko do chwili, kiedy zużyje całą energię z akumulatora samochodowego.
A potem silnik stanie.
W praktyce kierowca może przejechać do 2 kilometrów. Trzeba jak najszybciej, bezpiecznie, zjechać z drogi i zatrzymać się w bezpiecznym miejscu.

pasek wieloklinowy awaria, uszkodzenie, zerwanie, co ile wymieniać, pasek osprzętu, pasek alternatora https://www.motorewia.pl

pasek wieloklinowy awaria, uszkodzenie, zerwanie, co ile wymieniać, pasek osprzętu, pasek alternatora https://www.motorewia.pl

Naprawa paska wieloklinowego

Nie ma żadnych innych metod naprawy, niż wymiana paska wieloklinowego na nowy. Oczywiście, w przypadku podejrzanych uszkodzeń paska, trzeba koniecznie sprawdzić, w jakim stanie są koła osprzętu i łożyska osprzętu, który napędza pasek. Trzeba sprawdzić dodatkowe rolki prowadzące pasek, które również mogą wymagać wymiany. Tak samo jak napinacz paska.

Sam pasek wieloklinowy jest tani i kosztuje kilkadziesiąt złotych. Droższy jest napinacz.

Co ile wymieniać pasek wieloklinowy? Nawet najtańsze, najgorsze paski powinny wytrzymać do 30.000 kilometrów przebiegu. Te lepsze mogą wytrzymać dwa razy tyle. Warto jednak co pewien czas obejrzeć pasek.

Jeśli pasek wieloklinowy uległ uszkodzeniu mechanicznemu, albo zabrudzeniu olejem lub innych płynem eksploatacyjnym, to trzeba go wymienić na nowy.

pasek wieloklinowy awaria, uszkodzenie, zerwanie, co ile wymieniać, pasek osprzętu, pasek alternatora https://www.motorewia.pl

pasek wieloklinowy awaria, uszkodzenie, zerwanie, co ile wymieniać, pasek osprzętu, pasek alternatora https://www.motorewia.pl

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się