Awarie pompy zawieszenia pneumatycznego – dlaczego kompresor zawieszenia się psuje? Ile kosztuje kompresor zawieszenia? Jakie są objawy awarii kompresora zawieszenia, znanego także jako pompa zawieszenia? Sprawdźmy! 

 

Zawieszenie pneumatyczne to obecnie najbardziej luksusowy rodzaj zawieszenia, jaki jest montowany w samochodach. Dlaczego zawieszenie pneumatyczne jest tak komfortowe? Dlatego, że zamiast standardowych sprężyn stosuje się w nim miechy powietrzne.
Nie bez powodu mówi się, że jadąc autem z zawieszeniem pneumatycznym, jedzie się jak na poduszce.
Dodatkowo zawieszenie pneumatyczne może pozwalać na regulację prześwitu. Teoretycznie, zawieszenie pneumatyczne to element wyposażenia (czasami opcjonalny) najbardziej luksusowych limuzyn. Jednak ten rodzaj zawieszenia można również znaleźć w autach typu SUV. Przykładem może być Land Rover. Poza tym w Polsce zawieszenie pneumatyczne można spotkać w popularnych limuzynach, sprowadzanych do kraju z UE. To najczęściej BMW 5 E61, czy też starsze modele BMW 7 oraz modele Mercedes Benz.

Kompresor zawieszenia (pompa zawieszenia) co to jest i jak działa?

Kompresor zawieszenia (pompa zawieszenia) to główna mechaniczna część układu zawieszenia pneumatycznego.
Mózgiem systemu jest sterownik elektroniczny.
W niektórych autach pracą zawieszenia pneumatycznego kieruje sterownik silnika ECU. Jednak w innych autach za pracę zawieszenia może odpowiadać osobna jednostka sterująca.

Zadaniem kompresora zawieszenia (pompy zawieszenia pneumatycznego) jest zasysanie powietrza i nadawanie mu odpowiedniego ciśnienia, w razie zaistnienia takiej potrzeby, sygnowanej przez sterownik zawieszenia (albo sterownik silnika).
Skompresowane powietrze jest kierowane do miechów powietrznych (zastępujących sprężyny zawieszenia) za pomocą bloku zaworowego. Jego praca jest również kierowana przez jednostkę sterującą (wspomniany wcześniej sterownik zawieszenia, albo sterownik silnika).

Jak zbudowany jest kompresor zawieszenia pneumatycznego? Pomimo tego, że jest bardzo drogi, to jego budowa jest bardzo prosta. Można powiedzieć, że budowa i sposób działania jest podobny do działania kompresora przeznaczonego do pompowania kół w samochodzie.

Kompresor zawieszenia  Źródło: 上海汽车配件厂,

Kompresor zawieszenia
Źródło: 上海汽车配件厂,

Jak zbudowany jest kompresor zawieszenia pneumatycznego?

Pompa zawieszenia pneumatycznego składa się z:
• Silnika elektrycznego z gniazdem przyłączeniowym do przewodu zasilająco – sygnałowego (do sterownika silnika, albo sterownika zawieszenia);
• Metalowego cylindra;
• Korbowodu;
• Tłoka, który pracuje w cylindrze;
• Filtra osuszacza, który wychwytuje wilgoć z powietrza, aby zapobiec korozji elementów metalowych kompresora;
• Wlotu powietrza;
• Ewentualnie filtra powietrza, zatrzymującego zanieczyszczenia;
• Obudowy z metalu i tworzywa z elementami mocującymi.

Jak działa kompresor zawieszenia pneumatycznego?

Sterownik wysyła zasilanie do silnika kompresora. Silnik elektryczny zaczyna pracować. Silnik za pośrednictwem korbowodu napędza tłok, pracujący w cylindrze. Ruch tłoka kompresuje powietrze, które jest przepompowywane do bloku zaworowego.

Pompa zawieszenia jest przystosowana do pracy w temperaturze do 100 st. C.
Urządzenie, tak samo jak np. kompresor do pompowania kół, nie jest przystosowane do stałej, albo długotrwałej pracy. Jeśli pracuje ciągle, albo co chwilę się włącza, ulega przegrzaniu i zaciera się, albo dochodzi w nim do innych uszkodzeń.
Aby kompresor nie musiał pracować przez cały czas, w zawieszeniu stosuje się dodatkowy, kompensacyjny zbiornik powietrza.

Awarie kompresora zawieszenia pneumatycznego – co jest powodem?

Najczęstszą przyczyną awarii kompresora jest nieszczelność w układzie zawieszenia. Nieszczelność taka powoduje, że kompresor musi co chwilę się włączać, albo pracować stale, by utrzymać zadane ciśnienie w układzie zawieszenia. W konsekwencji dochodzi do przegrzania i uszkodzenia go.
Powodem awarii może być też nieszczelność przewodów, uszkodzenie przewodu zasilająco – sygnałowego, albo mechaniczne uszkodzenie kompresora (awaria po wypadku, albo po uderzeniu spodem auta o coś twardego).
Stan kompresora i całego zawieszenia pneumatycznego trzeba koniecznie sprawdzić podczas zakupu auta używanego.

Objawy awarii kompresora (pompy zawieszenia)

Typowe objawy awarii to ciągła praca kompresora, stałe załączanie się kompresora, bardzo długi czas, potrzebny do osiągnięcia wymaganej wysokości prześwitu, albo niemożność osiągnięcia wymaganej wysokości prześwitu (auto w ogóle się nie unosi, pomimo pracującego kompresora).

Jak naprawić kompresor zawieszenia?

Kierowca ma do dyspozycji następujące metody naprawy:
• Montaż fabrycznie nowego kompresora;
• Oddanie posiadanego kompresora do regeneracji w wyspecjalizowanej firmie;
• Zakup i montaż kompresora po regeneracji.

Ile kosztuje kompresor zawieszenia? Spójrzmy na przykładowe ceny:
Kompresor zawieszenia BMW 5 E61 nowy zamiennik – od 1400 do 1800 zł
Kompresor zawieszenia BMW 7 nowy oryginał OEM – 5700 zł.
Kompresor zawieszenia Audi A8 / S8 – nowy zamiennik – ok. 1500 zł.
Kompresor zawieszenia BMW 5 E61 po regeneracji – 800 zł.
Wymiana filtra osuszacza w kompresorze – ok. 100 zł. Plus koszt filtra.

Przy wymianie kompresora należy sprawdzić szczelność całego układu, wypłukać go, usunąć nieszczelności, a także wymienić przekaźnik odpowiedzialny za działanie kompresora.
Jeśli artykuł Cię zainteresował – proszę, udostępnij.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL –

Podziel się