Chłodnica to kluczowy podzespół układu chłodzenia silnika. A układ chłodzenia ma kluczowy wpływ na poprawną pracę silnika samochodu. Nieszczelna chłodnica to bardzo niebezpieczna awaria. Jej następstwem jest ubywanie płynu chłodniczego. Do czego mogą doprowadzić wycieki płynu chłodzącego? Do szeregu awarii silnika, a nawet do zatarcia silnika. Jak można naprawić chłodnicę? Czy zawsze trzeba ją wymieniać na nową?

Chłodnica to podzespół układu chłodzenia, który znajduje się w przedniej części samochodu. W trakcie jazdy odpowiednio ukształtowany pęd powietrza (poprzez otwory w atrapie i w zderzaku auta) chłodzi przepływający przez chłodnicę płyn chłodzenia. Dodatkowo chłodnica ma specjalny kształt (poprzeczne albo wzdłużne żeberka, w zależności od zastosowanej konstrukcji) i dodatkowe elementy metalowe, które pozwalają na utratę nadmiarowego ciepła przez płyn chłodniczy. Nadmiarowego, albowiem układ chłodzenia to nie lodówka. Jego zadaniem jest utrzymanie temperatury roboczej silnika i ochrona przez przegrzaniem. W starszych silnikach płyn chłodniczy osiągał od 90 do 100 st. C, we współczesnych nawet do 125 st. C. Na wypadek braku wystarczającego pędu powietrza, z tyłu chłodnicy znajduje się wentylator. Zazwyczaj napędzany przez silnik elektryczny, ale mogą też znaleźć się konstrukcje ze sprzęgłem wiskotycznym.
W chłodnicy znajduje się korek, który pozwala na uzupełnianie poziomu płynu chłodzenia. Są też dwa króćce przyłączeniowe dla przewodów chłodniczych. W dolnej części chłodnicy montuje się kranik do spuszczania płynu chłodniczego, w razie konieczności wymiany.
Chłodnice produkuje się z aluminium albo innego metalu i tworzywa sztucznego.
Na niektórych chłodnicach montowany jest zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego.
`

Exif_JPEG_420

Nieszczelna chłodnica – dlaczego chłodnica traci szczelność?

Najczęstsze powody to:
– uszkodzenia mechaniczne, np. w trakcie kolizji;
– korozja zewnętrzna, która powoduje, że powstają małe nieszczelności;
– korozja wewnętrzna, spowodowana np. stosowaniem wody zamiast płynu chłodzenia, albo starego płynu chłodniczego, który stracił właściwości antykorozyjne;
– uszkodzenia króćców przyłączeniowych.

Nieszczelna chłodnica – objawy awarii

Jak rozpoznać, że w aucie jest nieszczelna chłodnica?
Typowe objawy awarii to:
– ubywanie płynu chłodniczego;
– ślady płynu chłodniczego w dolnej części chłodnicy albo na dolnych osłonach silnika i chłodnicy;
– plamy płynu chłodniczego pod samochodem;
– mokre „żeberka” chłodnicy
– woń nagrzanego płynu chłodniczego we wnętrzu samochodu;
– plamy płynu chłodniczego na bloku silnika.

Jak zaobserwować miejsce wycieku? Jest pewien sposób, który czasami działa. Po przejechaniu kilku kilometrów można się zatrzymać w bezpiecznym miejscu, bez wyłączania silnika. Następnie otworzyć maskę. Duży obieg jest otwarty. Pompa cieczy chłodzącej nadaje płynowi odpowiednie ciśnienie. Dzięki temu wyciek może być widoczny gołym okiem. Może to być skapujący płyn po żeberkach chłodnicy. Może to być cieniutka strużka „wystrzeliwana” w stronę silnika, albo atrapy chłodnicy.

Exif_JPEG_420

Nieszczelna chłodnica – skutki

Czy jazda z nieszczelną chłodnicą jest możliwa? Nie, to wyjątkowo męcząca awaria.
– Stale obniżający się poziom płynu chłodniczego sprawia, że układ chłodzenia nie może pracować z właściwą wydajnością. Co się wtedy dzieje? Silnik pracuje w podwyższonej temperaturze. Dochodzi do przyspieszonego zużycia podzespołów mechanicznych, a także do przyspieszonego zużycia uszczelek silnika (uszczelki pod głowicą
, uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelek wału korbowego i wałka rozrządu).
– Jeśli poziom płynu chłodniczego obniży się bardzo, to może dojść do przegrzania oleju silnikowego, a następnie do zatarcia silnika.

W przypadku nieszczelnej chłodnicy trzeba co chwilę dolewać płynu albo wody zdemineralizowanej. Jest to niewygodne i niebezpieczne. Za każdym razem trzeba odczekać minimum 15 minut, zanim silnik ostygnie. Otwieranie korka wlewu płynu chłodniczego przy gorącym silniku może skończyć się dotkliwym poparzeniem.

(tymczasowa) Naprawa nieszczelnej chłodnicy

Jak tymczasowo naprawić nieszczelną chłodnicę? Obecnie trudno znaleźć firmę, które naprawia chłodnicę. Nic w tym dziwnego. Nowa chłodnica do popularnego auta (bez wentylatora) kosztuje ok. 160 – 200 złotych (zamiennik, wyprodukowany w Polsce, nie chińska tandeta).

Oczywiście, chłodnicę można próbować naprawić.
– Są dostępne środki do uszczelniania, w formie proszków i w formie płynu z takim proszkiem. Nie jestem przekonany co do ich skuteczności i uważam, że szkoda na nie pieniędzy. Nawet niewielkich (kosztują kilka – kilkanaście złotych za opakowanie). To według mnie nie działa.
– Są inne metody naprawy, które są (według mnie) skuteczne. Jakie? Zaklejenie nieszczelności za pomocą kleju dwuskładnikowego (typu płynny metal). Przed zaklejeniem należy oczyścić naprawiane miejsce za pomocą papieru ściernego i jakiegoś środka chemicznego. Po 24 godzinach (czas schnięcia) naprawa jest wykonana i można kilka miesięcy przejeździć.
Chłodnicę trzeba kleić po wymontowaniu, inaczej operacja się nie uda.
Największym problemem jest znalezienie miejsca wycieku.

Zdjęcie poniżej – gdzie był wyciek? W rogu żeberka. Maleńka, przerdzewiała plamka o średnicy ok. 2 milimetrów.

Exif_JPEG_420

 

Wymiana chłodnicy

Najskuteczniejsza metoda naprawy to montaż nowej chłodnicy.
Nową chłodnicę najlepiej dobrać po numerze VIN. Jeden model chłodnicy może pasować do kilkudziesięciu pojazdów, co ułatwia sprawę. Jest wiele zamienników, w tym polecanych wyprodukowanych w Polsce.

 

Chłodnicę można wymienić samodzielnie, jeśli jest łatwy dostęp. Najłatwiej w przypadku aut z wentylatorem z napędem elektrycznym.
Jak to zrobić?

Exif_JPEG_420

 

Wymiana chłodnicy z wentylatorem elektrycznym krok po kroku.
– Poczekać, aż silnik nieco ostygnie.
– Wlać do układu płukankę do układu chłodzenia (np. K2 kosztuje ok. 6 złotych). Włączyć silnik, poczekać aż się rozgrzeje do temperatury roboczej i dać mu popracować kilka minut.
Dlaczego warto stosować płukankę? Usuwa zabrudzenia i kamień kotłowy z wody (często przy nieszczelności chłodnicy kierowcy dolewają wodę).
Uwaga! Podczas płukania warto włączyć ogrzewanie wnętrza kabiny na pełną moc. Dlaczego? Płukanka powinna wyczyścić także nagrzewnicę z kamienia kotłowego.
– Poczekać aż silnik wystygnie (aż będzie chłodny, ok. 40 minut).
– Usunąć stary płyn chłodniczy – w dolnej części chłodnicy znajduje się kranik. Płyn należy zlać do zamkniętego naczynia, a następnie oddać do PSZOK z informacją, co to za płyn.
– Odpiąć wtyczkę wentylatora elektrycznego. Ostrożnie – bez szarpania. Jest w niej zapadka, która zabezpiecza ją przed przypadkowym rozłączeniem.
– Odpiąć dwa węże układu chłodzenia, doprowadzone do chłodnicy – górny i dolny. Należy ostrożnie zdjąć fabryczne opaski zaciskowe/zaciski metalowe. Od razu warto zaopatrzyć się w nowe opaski zaciskowe.

Exif_JPEG_420


– Odpiąć wężyk, prowadzący do zbiorniczka wyrównawczego.
– Odkręcić górne mocowania chłodnicy. Warto wcześniej spryskać je preparatem typu WD40.
– Zdjąć chłodnicę i wyjąć ją z auta. Zlać resztki płynu z chłodnicy i ze zbiorniczka wyrównawczego (jeśli jest na chłodnicy).

Exif_JPEG_420


– Zdemontować wentylator z chłodnicy. Śruby/nakrętki mocujące warto spryskać preparatem typu WD40.

Exif_JPEG_420


– Zamontować wentylator na nową chłodnicę.

Exif_JPEG_420
– Zamontować chłodnicę w samochodzie.
– Podłączyć dwa węże układu chłodzenia, zwracając uwagę na szczelne zabezpieczenie ich pryz pomocy fabrycznych zacisków albo opasek. Nie można dokręcać opasek z całej siły, aby nie uszkodzić króćców przyłączeniowych (są z tworzywa). Równocześnie zbyt słabe przykręcenie będzie powodem wycieków płynu.
– Podłączyć wężyk zbiorniczka wyrównawczego.
– Wlać nowy płyn chłodniczy przez odkręcony korek chłodnicy. Stosować lejek, aby nie rozlewać płynu. Wlewać płyn, dopóki układ nie będzie pełen.
– Nie zakręcać korka chłodnicy. Uruchomić silnik, włączyć ogrzewanie na pełną moc.
– Uwaga na gorący płyn chłodniczy – będzie się rozgrzewać do ponad 100 st. C.
– Poczekać, aż silnik się rozgrzeje. Silnik i ogrzewanie mają pracować tak długo (15 – 20 minut, może krócej) aż z nawiewów zacznie płynąć naprawdę gorące powietrze. Pominięcie tego punktu może spowodować, że układ ogrzewania nie będzie działać właściwie (zapowietrzony układ ogrzewania).

Exif_JPEG_420


– W razie potrzeby dolewać płynu – powolutku i po trochu.
– Wyłączyć silnik, poczekać, aż wszystko ostygnie.
– Zakręcić korek chłodnicy.
– Wymiana gotowa.

Zalecamy zawsze, aby wszystkie naprawy przeprowadzać w warsztacie. Chłodnice i układ pod maską są różne w wielu autach, zatem wymiana chłodnicy może się różnić, w różnych autach. Powyższy opis ma jedynie charakter orientacyjny, mający na celu pokazanie przykładowej wymiany chłodnicy w aucie.
Należy uważać na gorący płyn, gorący blok silnika, ostre elementy pod maską. Zawsze należy stosować rękawiczki ochronne. Należy w odpowiedni sposób usunąć stary płyn chłodniczy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Exif_JPEG_420


Przeczytaj również -> Ubywanie płynu chłodniczego – czy to uszczelka pod głowicą? Jak to sprawdzić?

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się