Nie ma. Klima sprawna ale nienabita – z tymi słowami często spotykamy się, przeglądając ogłoszenia o sprzedaży samochodów używanych. Czy klimatyzacja może być sprawna, jeśli jest nienabita? Nie. To bzdura i kłamstwo.

Klima sprawna ale nienabita – czym jest nabicie klimatyzacji

Nabicie klimatyzacji to inna, popularna nazwa czynności znanej jako uzupełnienie czynnika chłodzącego.
Uzupełnienia czynnika chłodzącego dokonuje się za pomocą specjalnej maszyny do obsługi klimatyzacji samochodowej. To stacja obsługi klimatyzacji.
Ma ona specjalne złącza. Trzeba je podłączyć do gniazd serwisowych klimatyzacji samochodowej. Te znajdują się na przewodach układu klimatyzacji, w łatwo dostępnym miejscu.
Maszyna wypompowuje cały czynnik z układu klimatyzacji samochodowej (jeśli się tam znajduje, bo na skutek nieszczelności może go nie być) oraz krążący wraz z nim olej mineralny (do smarowania sprężarki).
Następnie mechanik powinien sprawdzić szczelność układu klimatyzacji. Powinno się też go przepłukać, jeśli były nieszczelności (skoro brakło czynnika, to były), a następnie usunąć nieszczelności, wymienić filtr osuszacz układu klimatyzacji i napełnić układ odpowiednią porcją czynnika chłodniczego, wraz z olejem mineralnym (np. ok. 300 g czynnika chłodniczego i ok. 20 ml oleju mineralnego – jest to zależne od typu układu).

Co ciekawe, w ostatnim czasie pojawiły się w sprzedaży zestawy do samodzielnego uzupełnienia czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Mają one wbudowany manometr i mają też standardowe złącza serwisowe. Czy warto z nich korzystać? Na razie tego nie wiem, bo… nie korzystałem.

Klima sprawna ale nienabita – czyli jednak niesprawna

Każdy układ, wykorzystujący w swojej pracy czynnik chłodniczy (jest to mieszanina gazów) musi być w stu procentach szczelny.
Dotyczy to klimatyzacji samochodowej, klimatyzacji biurowej, domowej, pompy ciepła, klimatyzatora split czy też klimatyzatora przenośnego.

Jeśli układ jest nieszczelny – jest niesprawny. Nie działa w ogóle (gdy w ogóle nie ma w nim czynnika chłodniczego), albo działa coraz słabiej (gdy czynnik chłodniczy stale wydostaje się z układu na skutek nieszczelności).
Klima sprawna jest zawsze szczelna i nabita. Czyli jest w niej odpowiednia ilość czynnika chłodniczego oraz oleju mineralnego.

Dlaczego klima może być nieszczelna, czyli niesprawna?
Na skutek drgań, które doprowadziły do przerwania szczelności przewodów.
Na skutek korozji, która doprowadziła do powstania nieszczelności w przewodach (w miejscach połączeń), albo w skorodowanym skraplaczu
klimatyzacji.
Na skutek uszkodzeń pokolizyjnych albo powypadkowych, które doprowadziły do fizycznych uszkodzeń układu klimatyzacji i powstania nieszczelności.

Klima sprawna to zawsze klima nabita i pełna czynnika chłodniczego.

Przeczytaj również:
Podstawowe zasady serwisowania klimatyzacji samochodowej

Zawór rozprężny klimatyzacji – co to jest, jak działa, objawy awarii

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.