Filtry cząstek stałych są obecnie obowiązkowym elementem wyposażenia każdego nowego samochodu. Także wiele aut używanych ma na wyposażeniu filtr cząstek stałych. Są trzy rodzaje filtrów cząstek stałych: filtry DPF, filtry FAP i filtry GPF. Czym się różnią od siebie?
Z artykułu dowiesz się:
Jak działają filtry cząstek stałych
Czym różni się DPF, GPF i FAP
Jaki jest okres eksploatacji filtrów cząstek stałych
Jakie są metody ratowania filtrów cząstek stałych, które uległy zapchaniu
Filtr cząstek stałych – co to jest za wynalazek?
Filtr cząstek stałych to podzespół, którego zadaniem jest eliminacja cząstek stałych, czyli sadzy i popiołów o określonej wielkości. W jaki sposób powstają cząstki stałe? Są one produktem ubocznym procesów spalania paliwa (mieszanki paliwowo – powietrznej) w cylindrach silnika samochodu. W starych dieslach emisja sadzy była widoczna gołym okiem – to właśnie charakterystyczny czarny dym, wydobywający się z rury wydechowej.
Kolejne wprowadzane normy emisji spalin Euro ograniczały możliwość emisji cząstek stałych (sadzy i popiołów). Idealnie pokazuje to poniższa tabelka (PM – cząstki stałe, NOX – tlenki azotu).
Filtr cząstek stałych ma na celu zatrzymywanie sadzy i popiołów, a następnie ich destrukcję, za pomocą wysokiej temperatury spalin.
-> Każdy filtr cząstek stałych ma wkład ceramiczny, w którym jest mnóstwo mikrokanalików. Wszystkie są zaślepione. Mikrokanaliki mają małe otworki, których średnica uniemożliwia przepuszczenie cząstek stałych. Gazy wylotowe się przedostaną, a cząstki stałe mają utknąć przy otworkach.
-> Wysoka temperatura spalin (500 – 700 st. C) osiągana przy jeździe z większą prędkością może bez trudu wypalić te cząstki
-> Kiedy auto nie osiąga odpowiedniej temperatury spalin (samochód jest eksploatowany na krótkich trasach, jeździ z niską prędkością, auto jeździ tylko po mieście) komputer sterujący pracą jednostki napędowej generuje dodatkowy wtrysk paliwa i zwiększa obroty silnika (może też, np. uruchomić ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczkę tylnej szyby itd.
W teorii wszystko zawsze wygląda pięknie. W praktyce okazało się, że filtr cząstek stałych to podzespół bardzo drogi i bardzo kłopotliwy. Na szczęście pojawiły się rozwiązania, znane jako czyszczenie filtra cząstek stałych, albo regeneracja filtra cząstek stałych.

Hatsukari715, Public domain, via Wikimedia Commons
Rodzaje filtrów cząstek stałych: DPF, FAP i GPF
Filtr DPF – co to jest?
To filtr cząstek stałych, tak zwany, suchy.
Zastosowanie: silniki diesla (silniki wysokoprężne)
Działanie: wkład ceramiczny zatrzymuje cząstki stałe. Wysoka temperatura spalin ma na celu ich wypalenie.
Działanie awaryjne: w razie potrzeby, komputer sterujący silnikiem inicjuje wypalanie DPF. Następuje dotrysk paliwa, podnoszone są obroty silnika. Procedura ma na celu podniesienie temperatury spalin. Nie wolno przerwać dopalania, gdyż można uszkodzić filtr i podnieść poziom oleju silnikowego (niespalone paliwo trafi do oleju, co jest bardzo niebezpieczne).
Czas eksploatacji: wg producenta samochodu, powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu.
Awaria DPF/zapchanie DPF - jak postępować? Wyjechać na trasę i przejechać kilkadziesiąt km z prędkością większą niż 70 km/h.
Czyszczenie DPF – najskuteczniejsze metody:
- wprowadzanie środka czyszczącego przez wykręcony czujnik ciśnienia różnicowego,
- demontaż filtra i czyszczenie wodą oraz środkiem czyszczącym w specjalnej maszynie,
- demontaż filtra i wielogodzinne wypalanie w piecu indukcyjnym
Filtr FAP – co to jest?
To filtr cząstek stałych, tak zwany, mokry. Stosowany przede wszystkim przez producentów francuskich i wszędzie tam, gdzie były montowane francuskie silniki (Mitsubishi, Dacia, Nissan i inne).
Zastosowanie FAP: silniki diesla (silniki wysokoprężne) i silniki benzynowe.
Jak działa filtr FAP: wkład ceramiczny zatrzymuje cząstki stałe. Wysoka temperatura spalin ma na celu ich wypalenie. Stosowany jest dodatkowy układ wtryskowy ze zbiornikiem i wtryskiwaczem. W zbiorniku znajduje się płyn katalityczny. Płyn ma na celu obniżenie temperatury samozapłonu spalin o ok. 100 st. C, co przynajmniej teoretycznie, powinno pomóc łatwiej usuwać cząstki stałe z filtra (przy niższej temperaturze spalin, a zatem np. podczas jazdy na krótkich trasach i po mieście. Płyn uzupełnia się, gdy pojawi się kontrolka ostrzegawcza. Płyn jest dość drogi, ale uzupełnia się go rzadko.
Działanie awaryjne: w razie potrzeby, komputer sterujący silnikiem inicjuje wypalanie FAP. Następuje dotrysk paliwa, podnoszone są obroty silnika. Procedura ma na celu podniesienie temperatury spalin. Nie wolno przerwać dopalania, gdyż można uszkodzić filtr i podnieść poziom oleju silnikowego (niespalone paliwo trafi do oleju, co jest bardzo niebezpieczne).
Czas eksploatacji: producent określa czas i przebieg, po jakim filtr FAP powinien zostać wymieniony na nowy.
Awaria FAP/zapchanie FAP – jak postępować? Wyjechać na trasę i przejechać kilkadziesiąt km z prędkością większą niż 70 km/h.
Czyszczenie filtra cząstek stałych FAP – najskuteczniejsze metody:
- wprowadzanie środka czyszczącego przez wykręcony czujnik ciśnienia różnicowego,
- demontaż filtra i czyszczenie wodą oraz środkiem czyszczącym w specjalnej maszynie,
- demontaż filtra i wielogodzinne wypalanie w piecu indukcyjnym
Filtr GPF – co to jest?
To filtr cząstek stałych, tak zwany, suchy.
Zastosowanie filtra GPF: silniki benzynowe
Działanie GPF – jak działa filtr GPF: wkład ceramiczny zatrzymuje cząstki stałe. Wysoka temperatura spalin ma na celu ich wypalenie.
Działanie awaryjne: w razie potrzeby, komputer sterujący silnikiem inicjuje wypalanie filtra.
Działanie takie może być niepotrzebne, albowiem spaliny w silnikach benzynowych osiągają bardzo duże temperatury. Teoretycznie zatem (na razie auta są zbyt krótko na drogach, żeby używać pewników) filtry GPF nie powinny się zapychać podczas jazdy w mieście i na krótkich trasach.
Czas eksploatacji: teoretycznie, na cały okres eksploatacji pojazdu.
Awaria filtra GPF/zapchanie GPF – jak postępować? Wyjechać na trasę i przejechać kilkadziesiąt km z prędkością większą niż 70 km/h.
Czyszczenie GPF – najskuteczniejsze metody:
- wprowadzanie środka czyszczącego przez wykręcony czujnik ciśnienia różnicowego,
- demontaż filtra i czyszczenie wodą oraz środkiem czyszczącym w specjalnej maszynie,
- demontaż filtra i wielogodzinne wypalanie w piecu indukcyjnym
Przeczytaj również: wcześniejsze artykuły na temat filtrów cząstek stałych
-> Filtr cząstek stałych FAP – co to jest? Jak obsługiwać?
-> Filtr cząstek stałych DPF – problemy i sposób na naprawę filtra
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ