Karbon (włókno węglowe) to materiał bardzo lekki i równocześnie wytrzymały. Nadaje się do bardzo wielu zastosowań. Jednym z nich są wały napędowe, kluczowe elementy układu przeniesienia napędu. Wały napędowe z karbonu zwiększają osiągi auta, chronią łożyska skrzyni i dyferencjału, zapewniają lepszą reakcję na gaz i większą wytrzymałość na zużycie. Teoretycznie, wały napędowe z włókna węglowego stosuje się najczęściej w autach sportowych. Ale można je też montować w standardowych pojazdach, z napędem na tył i na obie osie.

Wał napędowy to element układu przeniesienia napędu, stosowany w samochodach z napędem na tylną oś a także w autach z napędem na obie osie. W tym także w samochodach z elektronicznie dołączanym napędem na tylną oś, ze sprzęgłem Haldex.
Zadaniem wału napędowego jest przenoszenie napędu ze skrzyni biegów albo skrzyni rozdzielczej na tylny most, przedni most lub do sprzęgła Haldex.
Wał napędowy jest najczęściej produkowany ze stali. To element, który pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Jest narażony na skrzywienie i korozję. Między innymi dlatego stosuje się podpory wału napędowego.
Wystarczy wyobrazić sobie, że wał napędowy musi się obracać z taką samą prędkością, jak wał korbowy w silniku. Ponadto w trakcie pracy, na skutek działania zawieszenia, wał napędowy musi zmieniać swoją długość (robi to dzięki wielowypustowi).

Przeczytaj o tym, czym są podpory wału napędowego i jakie są objawy ich awarii.

Jak narodził się pomysł na produkcję wałów napędowych z włókna węglowego?

Firma Krawczyk Steel & Carbon Driveshafts od lat zajmuje się regeneracją wałów napędowych. Z czasem pojawił się pomysł, aby poprawić to, co producenci montują w samochodach. I tak inżynierowie firmy Krawczyk Steel & Carbon Driveshafts postanowili opracować zupełnie nową technologię.

Wymagało to czasu i opracowania innych technologii. Na przykład łączenia karbonu ze stalą i aluminium. Prace nad finalnym produktem trwały przez kilka lat. Nim nowoczesne wały napędowe z karbonu trafiły do sprzedaży, były testowane. Przeprowadzono między innymi testy wytrzymałościowe w laboratorium Linte2 na Politechnice Gdańskiej. Udało się uzyskać potwierdzoną wytrzymałość wałów do 1200 Nm (jeśli auto jest użytkowane w standardowy sposób).

Materiały firmy Krawczyk

Materiały firmy Krawczyk

Dlaczego warto zamontować wał napędowy z karbonu zamiast standardowego wału ze stali? Jakie są zalety stosowania wałów napędowych z karbonu?

Ze względu na właściwości karbonu, cały wał jest lżejszy od standardowego. Przez to masa wirująca i moment bezwładności są mniejsze.
Jak to wpływa na samochód?
Auto ma lepsze osiągi – znacznie lepiej przyspiesza. Reakcja na naciśnięcie gazu jest szybsza.
Łożyska skrzyni biegów i dyferencjałów są poddane mniejszej presji i zużywają się wolniej.

Wał napędowy z karbonu jest czterokrotnie mocniejszy niż stal i siedmiokrotnie mocniejszy niż aluminium. Dzięki temu wał napędowy z karbonu jest bardziej wytrzymały na zużycie. Jest też bardziej odporny na korozję i promieniowanie UV. Jest też bardziej odporny na wibracje.
Całość uzupełnia niecodzienny, unikatowy wygląd.

Więcej informacji można uzyskać na stronie https:www.waly-krawczyk.pl

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się