Ubywający płyn chłodniczy jest przez wielu „ekspertów” traktowany od razu jak wyrok śmierci. To uszczelka pod głowicą! A jak doskonale wiadomo, prawdziwy mężczyzna nie boi się niczego, tylko awarii uszczelki pod głowicą. Ale w sytuacji, gdy ubywa płynu chłodniczego, nie ma co panikować i od razu myśleć o najgorszym. W zdecydowanej większości przypadków powód awarii jest zupełnie inny. I trzeba go znaleźć. Jak to zrobić?

Ubywa płyn chłodniczy! Poziom płynu chłodniczego ciągle się obniża!
Tak, to jest to powód do niepokoju! I nie można tego lekceważyć.
Dlaczego?

Wyciek płynu chłodniczego może doprowadzić do zniszczenia silnika

Płyn chłodniczy to płynna część układu chłodzenia. Dla sprawności układu bardzo ważna jest szczelność, a także odpowiednia jakość płynu. Dlatego nie można stosować wody, bo po pierwsze, w układzie pojawi się kamień kotłowy (jeśli jest to woda z kranu), a woda zdemineralizowana nie ma takich właściwości, jak płyn chłodniczy. I może zamarznąć.

Im mniej płynu w układzie, tym układ chłodzenia pracuje z mniejszą wydajnością. To może doprowadzić do przegrzania silnika. Olej silnikowy pracuje w wyższych temperaturach, niż powinien. Przez to zaczyna tracić swoje właściwości ochronne. Ochronny film, zapewniany przez olej, znika. Może dojść do zatarcia jednostki napędowej.

Jeśli nie usuniesz wycieku z układu chłodzenia – sam doprowadzisz do awarii uszczelki pod głowicą!

Dlaczego dochodzi do awarii uszczelki pod głowicą? Najczęstszy powód to praca silnika w bardzo wysokiej temperaturze, wyższej, niż założył to producent, projektując jednostkę napędową.
A kiedy silnik pracuje w wyższej temperaturze? Kiedy układ chłodzenia nie daje rady…
Na przykład na skutek wycieków…

Nie panikuj! Zacznij od najprostszych rzeczy

W zdecydowanej większości przypadków ubytek płynu chłodniczego powodowany jest przez wyciek z układu chłodniczego samochodu. To, że ubywa płynu chłodniczego, może być też efektem awarii któregoś z podzespołów osprzętu silnika. Dopiero na samym końcu jest awaria uszczelki pod głowicą.

Wyciek płynu chłodniczego z układu chłodniczego

Gdzie może wyciekać płyn chłodniczy? Co należy sprawdzić?

1. Sprawdź chłodnicę silnika – jeśli przecieka, jest mokra, po jednej, albo drugiej stronie. Płyn chłodniczy może się zbierać na dole chłodnicy.

Jeśli w układzie chłodniczym Twojego auta była woda zamiast płynu, to mogła ona zamarznąć w trakcie silniejszego mrozu. Efektem tego mogło być rozerwanie jakiegoś elementu układu chłodzenia, np. chłodnicy – i stąd wyciek.

Jeśli w układzie Twojego auta był płyn chłodniczy, ale nie był on wymieniany przez wiele lat – mogła pojawić się korozja wewnętrzna. Bo płyn chłodniczy stracił właściwości antykorozyjne. I co wówczas? Twoja chłodnica może przeciekać.

Korozja z zewnątrz także nie próżnuje. I atakuje chłodnicę. Wyżarło dziurę – i jest wyciek.

Przeczytaj także: Jak sprawdzić stan płynu chłodniczego?

 

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

2. Sprawdź pompę cieczy chłodzącej – pod silnikiem będą plamy z płynu chłodzenia.

Stary płyn chłodniczy mógł spowodować kolejny problem. To uszkodzone uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej.
A skoro jesteśmy przy pompie cieczy chłodzącej. Pompa cieczy (zwana też pompą wody) zużywa się. Powinna być ona wymieniana przy każdej wymianie rozrządu. Czy była? Jeśli w trakcie wymiany rozrządu nie wymieniono pompy, to być może jej zużycie sprawiło, że jest źródłem wycieków. Może być też źródłem innych problemów, bo po uszkodzeniu łożyska może zerwać pasek rozrządu.

 

3. Sprawdź króćce układu chłodzenia – miejsca, do których są przymocowane przewody układu chłodzenia. Jeśli płyn przecieka tam, będą mokre.

Przewody układu chłodniczego są montowane do króćców za pomocą metalowych opasek. Taka metalowa opaska także może zostać skonsumowana przez rdzę. I co dalej? Zmniejsza się jej ucisk na przewód układu chłodniczego. I mamy wyciek.

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

4. Sprawdź przewody układu chłodzenia. W miejscu przecieku będą mokre.

Stare przewody układu chłodzenia. Mogą być sparciale, bo guma też się starzeje. Wiele zależy od jakości części, zastosowanych przez producenta na pierwszym montażu.

5. Sprawdź obudowę termostatu. Może być mokra.

Także tutaj może wyciekać płyn. W nowoczesnych autach stosuje się termostaty sterowane elektronicznie, pozwalające na sterowanie temperaturą płynu chłodniczego. W wielu autach nadal stosuje się standardowy, prosty termostat, działający w dwóch pozycjach – otwarty i zamknięty.

6. Sprawdź nagrzewnicę.

Nagrzewnica również może korodować – z zewnątrz i od środka (stary płyn chłodniczy).
Kiedy nagrzewnica przepuszcza płyn, na przedniej szybie Twojego auta może pojawiać się tłusty osad, kiedy włączasz ogrzewanie szyby.

7. Sprawdź chłodnicę oleju (jeśli występuje w danym aucie).

Chłodnica może ulec uszkodzeniu mechanicznemu albo na skutek korozji. Wszystko w poniższym artykule.

Przeczytaj także: Kiedy zawodzi chłodnica oleju – olej w układzie chłodzenia albo odwrotnie

 

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

8. Sprawdź chłodnicę zaworu recyrkulacji spalin (jeśli EGR jest w danym aucie i jest w nim chłodnica).

Chłodnica EGR może korodować. Jest ona chłodzona płynem, który ma schładzać spaliny, zawracane do cylindrów. Kiedy skoroduje, płyn chłodniczy trafia do spalin – i z powrotem do cylindrów, gdzie jest spalany. Pojawia się charakterystyczna barwa spalin.

Przeczytaj także: Awaria chłodnicy EGR

 

9. Sprawdź reduktor, jeśli auto jest napędzane LPG.

Reduktor jest chłodzony płynem chłodzenia. Przy montażu instalacji LPG, rozbudowuje się instalację chłodzenia. Być może ta rozbudowa spowodowała wycieki, w okolicy reduktora.

10. Sprawdź zbiorniczek płynu chłodniczego

Być może uległ on uszkodzeniu mechanicznemu i jest nieszczelny. Może zamarzła w nim woda i go rozsadziło?

Jeśli wszystkie powyższe metody zawiodą, w płynie chłodniczym pojawiają się plamy oleju silnikowego, albo podwyższa się poziom oleju silnikowego, a pod korkiem oleju jest tłusta maź – wtedy dopiero można diagnozować auto pod kątem uszkodzonej uszczelki pod głowicą.

Przeczytaj także: Czy olej silnikowy trafia do układu chłodzenia, czy płyn chłodniczy do oleju silnikowego?

 

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

uszczelka pod głowicą, uszczelka pod głowicą dziwne objawy, ubywający płyn chłodniczy, ubywanie płynu chłodniczego, ubywa płyn chłodniczy, ubywa płynu chłodniczego, wyciek płynu chłodniczego, wycieki płynu chłodniczego, ubytek płynu chłodniczego, brak płynu chłodniczego, uciekający płyn chłodniczy, znikający płyn chłodniczy, mało płynu chłodniczego

Nie stosuj wynalazków, które nie pomogą. Wycieki płynu chłodniczego trzeba naprawić

Nie stosuj cudownych płynów, ani proszków – to nie działa.
Układ chłodzenia musi być szczelny.
Wycieki płynu mogą doprowadzić do zatarcia silnika, albo do awarii uszczelki pod głowicą.
Dobry mechanik bez problemu sprawdzi, gdzie jest wyciek, albo czy faktycznie „poleciała uszczelka pod głowicą”.

Wyższa Szkoła Druciarstwa Samochodowego ratuje w chwili biedy

Łatwo się radzi – na układzie chłodzenia nie można oszczędzać! (a na czym można…)
Trzeba kupić tylko nową, dobrą chłodnicę, najlepiej od markowego producenta!
Tak byłoby najlepiej…

Ale w życiu człowieka są czasem takie momenty, że jest wiele ważniejszych wydatków, niż chłodnica.
Przeżyłem to wiele, wiele lat temu, gdy byłem jeszcze piękny i młody. Wróć. Tylko młody.
Byłem wtedy szczęśliwym posiadaczem swojego pierwszego samochodu, małej, japońskiej żabki, na małych kołach.
Samochód ten miał w sobie całe mnóstwo czarnego humoru. Najlepszy był licznik na 5 liczb. Fabryczny, zamontowany w montowni na Węgrzech, skąd ten mały zjeżdżał. Dochodził do 99999 km i zaczynał od nowa. Nikt nigdy nie wiedział, jaki jest prawdziwy przebieg.
W każdym razie, w chwili największej biedy, w tym małym pudle zaczął uciekać płyn chłodniczy.

Młody kierowca, stary samochód i uciekający płyn chłodniczy. Dwóch znawców i dwóch mechaników od razu stwierdziło – panie, to jak nic, uszczelka pod głowicą!
Jeden nawet obraził silnik, stwierdzając, że „to trzycylindrowe g***o od motocykla nadaje się do kosiarki a nie do auta… I w nim ciągle dochodzi do awarii uszczelki pod głowicą”.

Bzdura. W sprowadzonym z Danii gracie po prostu zgniła chłodnica. Po kilku minutach pracy silnika płyn chłodniczy zaczynał wytryskiwać przez dziurkę z chłodnicy prosto na silnik. Strumień był naprawdę silny.
Nowa chłodnica do starego, dwudrzwiowego wynalazku, kosztowała 550 złotych. Nie było mowy o pokryciu takiego wydatku. A jeździć trzeba było. Żaden cudowny proszek ani cudowny płyn nie zadziałałby (zresztą to nigdy nie działa – to moje zdanie), bo dziura miała średnicę ok. 1 mm i była zlokalizowana w jednym z żeberek chłodnicy.

Przyszedł czas na druciarstwo. Zamiast cudownych środków, wystarczyło zastosować klej epoksydowy, dwuskładnikowy. Oznaczyć miejsce, w którym był wyciek. Wymontować chłodnicę. Oczyścić miejsce naprawy (mechanicznie, papierem ściernym, a potem jeszcze odtłuścić) i nałożyć na nie klej dwuskładnikowy. Wszystko działało sprawnie przez 4 miesiące.
Potem przyszedł czas na jeszcze jeden wynalazek. Chłodnica do Tico była niemalże identyczna. Silnik, stosowany w Tico, miał prawie taką samą moc i pojemność. Fabrycznie nowa chłodnica aluminiowa kosztowała 89 złotych, a nie 550. Wystarczyło tylko trochę pogłówkować, jak ją zamontować (metalowe kątowniki ze sklepu dom i ogród) i jak zamontować do niej wentylator ze starej chłodnicy.

W przypadku nowych, wartościowych aut w życiu nie wolno robić takich rzeczy. Ale jeśli mamy dogorywającego trupa, który ma jeszcze pojeździć kilka miesięcy, to można się tak ratować.

Przeczytaj także: Wynalazek z napędem elektrycznym (samochód elektryczny) także potrzebuje płynu chłodzącego.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się