Alternator samochodowy – co się w nim psuje? Które części alternatora samochodowego ulegają awariom? Objawy awarii alternatora.

Alternator samochodowy to jeden z najważniejszych podzespołów, jaki znajduje się na wyposażeniu auta. Alternator samochodowy to inaczej prądnica. Zadaniem alternatora jest wytwarzanie prądu elektrycznego, który jest przeznaczony do zasilania instalacji elektrycznej samochodu a także do ładowania akumulatora rozruchowego.

Współczesny samochód ma mnóstwo odbiorników prądu na pokładzie. Dlatego alternator jest mocno obciążony. W samochodzie znajduje się cały szereg urządzeń elektronicznych, takich jak sterowniki (sterownik silnika, sterownik komfortu, sterownik systemów bezpieczeństwa SRS i wiele innych, sterownik systemów bezpieczeństwa aktywnego ESP – ASR – ABS i innych) i czujniki. Auto jest wyposażone w oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, szereg silników elektrycznych (np. do podnoszenia szyb czy sterowania fotelami), urządzenia multimedialne, wyświetlacze ciekłokrystaliczne, audio itd.
Sam silnik także stale potrzebuje prądu. Silnik benzynowy wymaga prądu dla układu zapłonowego (cewka – świeca), a silnik wysokoprężny dla świec żarowych. W obydwu silnikach trzeba zapewnić prąd dla elektrycznej pompy paliwa (najczęściej zanurzeniowej). W wielu autach stosowane jest także elektryczne wspomaganie kierownicy EPAS.

Alternator to urządzenie, w którym prąd wytwarzany dzięki działaniu pola magnetycznego. Prąd powstaje w nieruchomym stojanie. Jedyną ruchomą częścią alternatora jest wirnik, który jest obracany dzięki energii mechanicznej, przekazywanej z koła pasowego na wale korbowym, za pomocą paska wieloklinowego.
Alternator wyposażony jest w regulator napięcia. Jego zadaniem jest zapewnienie stałego napięcia, bez wahań. Jak doskonale wiemy, silnik samochodu nie pracuje jednostajnie. W trakcje jazdy ciągle zmienia się jego prędkość obrotowa. A to sprawia, że i alternator pracuje z różną prędkością obrotową.
Alternator wytwarza prąd zmienny. Regulator napięcia zmienia go w prąd stały (układ prostujący) o napięciu 12V.

 

Awaria alternatora – objawy

Awaria alternatora sprawia, że w instalacji elektrycznej samochodu będzie brakować prądu. Mogą pojawić się problemy z ładowanie akumulatora (akumulator stale niedoładowany, co może grozić głębokim rozładowaniem i zniszczeniem) albo akumulator ładowany prądem o zbyt dużym napięciu, co również może doprowadzić do jego uszkodzenia. Trzeba liczyć sie także z wadliwym działaniem urządzeń, wymagających zasilania elektrycznego. Może ono pojawiać się stale, albo tylko przy określonych prędkościach obrotowych silnika.

Awaria alternatora – powody. Dlaczego alternator się psuje?

Alternator może zepsuć się na skutek zużycia eksploatacyjnego. Powodem może być przedostawanie się do niego wody i brudu (zwłaszcza wtedy, gdy jest on umiejscowiony pod maską bardzo nisko). Alternator można zniszczyć, kiedy myje się komorę silnika za pomocą myjki wysokociśnieniowej albo węża ogrodowego. Obudowa alternatora może pęknąć na skutek szoku temperaturowego, gdy do rozgrzanego alternatora dostanie się zimna woda, na przykład po wjeździe w głęboką kałużę.
Awaria alternatora może być też spowodowana przez zużycie paska wieloklinowego, albo napinacza paska wieloklinowego. Brak odpowiedniego napięcia powoduje problemy z pracą alternatora.

Typowe awarie alternatora to:
* Zwarcie – najczęściej po dostaniu się wody do środka podzespołu.
* Problemy z paskiem wieloklinowym. Najczęściej spowodowane przez zużycie paska wieloklinowego albo jego napinacza.
* Zużycie łożysk alternatora, objawiające się metalicznym hałasem. Dzieje się tak najczęściej na skutek zużycia eksploatacyjnego. Powodem zużycia mogą być również zanieczyszczenia (pył, piasek).
* Uszkodzenie wirnika – na skutek zużycia lutów pomiędzy wirnikiem a komutatorem, albo na skutek zastosowania przez producenta alternatora lutów niskiej jakości.
* Uszkodzone koło pasowe alternatora, wytarte, na skutek zużycia eksploatacyjnego. Koło pasowe może ulec zniszczeniu także na skutek złej pracy napinacza paska wieloklinowego.
* Spalony stojan alternatora. Najczęściej do tej usterki dochodzi wtedy, gdy układ elektryczny samochodu pobiera stale bardzo duże ilości prądu, co powoduje nieustanne obciążenie alternatora i w konsekwencji, spalenie stojana.
* Spalony regulator napięcia – do jego uszkodzenia może dojść na skutek zużycia, błędów montażowych albo zwarcia.

W Polsce działają firmy, które zajmują się regeneracją alternatorów. Zawsze warto sprawdzić, ile kosztuje nowy alternator (zamiennik) do danego auta. Przy wymianie alternatora zawsze warto wymienić także pasek wieloklinowy, który go napędza.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się