Alternator i rozrusznik to dwa kluczowe podzespoły, niezbędne do właściwego działania silnika spalinowego (diesla oraz benzynowego). Jest kilka przyczyn awarii alternatora i rozrusznika. Jednak dwie występują najczęściej. Jaka jest najczęstsza przyczyna awarii alternatora w samochodzie? Jaka jest najczęstsza przyczyna awarii rozrusznika w samochodzie? Jak można ich uniknąć?
Alternator to inaczej prądnica samochodowa. Jego zadaniem jest wytwarzanie prądu dla instalacji elektrycznej samochodu, kiedy pracuje silnik. Awaria alternatora to koniec jazdy samochodem. Nie ma energii, nie ma jazdy. Można jechać, dopóki starczy energii w akumulatorze samochodowym. A tej nie starczy na długo.
Rozrusznik silnika to nic innego, jak mocny silnik elektryczny z układem sprzęgającym, który łączy go z kołem zamachowym silnika. Zadaniem rozrusznika jest rozpędzenie silnika do momentu, w którym będzie już w stanie samodzielnie pracować. Awaria rozrusznika także unieruchamia samochód – jak jechać, kiedy nie można uruchomić silnika?
Najczęstsza przyczyna awarii alternatora – winny jest element współpracujący…
Czyli? Najczęstszą przyczyną awarii alternatora nie jest wcale sam alternator, tylko pasek wieloklinowy, który go napędza. Pasek może ulec wyciągnięciu, zerwania, może się ślizgać. Przyczyną awarii może być też jego napinacz.
Jak uniknąć tej awarii? Warto regularnie (co 30 – 40 tys. km przebiegu) wymieniać pasek osprzętu (pasek wieloklinowy). Można sprawdzać jego stan. Kiedy pojawią się na nim pęknięcia, powinno się go jak najszybciej wymienić. Kolejny sygnał alarmowy to piszczenie alternatora (piszczenie paska) po uruchomieniu zimnego silnika.
Przeczytaj: Pasek wieloklinowy (pasek osprzętu) – co ile wymieniać?
Najczęstsza przyczyna awarii rozrusznika – powodem jest sam kierowca
Czasami silnik samochodu zapala z trudem. Winnych może być wielu: uszkodzenie pompy paliwa, zapchany filtr paliwa, zepsuty układ wtryskowy, uszkodzony układ zapłonowy, awaria przewodów zapłonowych
w starszych samochodach, słaby akumulator i wiele innych. Co robi większość kierowców, kiedy auto nie chce odpalić? Kręci rozrusznikiem bez litości. Raz za razem. To powoduje przegrzanie silnika rozrusznika i jego uszkodzenie. Jeśli samochód nie chce zapalić, rozrusznikowi trzeba dać odpocząć, minimum kilkadziesiąt sekund. Wtedy może ostygnąć.