Dlaczego w jednym silniku trzeba stosować olej silnikowy o specyfikacji 5W30, a w innym o specyfikacji 5W40 albo 0W20? Kto decyduje o tym, jaki parametry oleju silnikowego należy zastosować w danej jednostce napędowej?

Jaki olej silnikowy zastosować w danym silniku? O tym zawsze informuje producent auta, w instrukcji obsługi pojazdu. Na przykład zaleca stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji 5W40 (zgodnie z normą SAE). Producent auta może zalecać też określoną markę oleju, ale tutaj nie trzeba już się do tego stosować. Wystarczy sprawdzać, czy dany olej silnikowy ma rekomendację danego producenta samochodu i czy spełnia jego normy. Wszystko to można znaleźć na opakowaniu. I warto pamiętać, że nawet tani olej silnikowy, produkowany w naszym kraju, może mieć rekomendacje wielu znanych producentów aut. Dlatego nie trzeba płacić 150 zł za olej, gdy można kupić dobry olej silnikowy za 80 zł / 4l.

Jaki olej lejecie do swojego… (tu wstaw dowolne auto)?

W sieci, zwłaszcza na forach motoryzacyjnych, znaleźć można mnóstwo tego typu pytań. Nie wiadomo, dlaczego kierowcy je zadają. Może szukają potwierdzenia, że do silnika można nalać najtańszego oleju z beczki, np. mineralnego? Doradców nigdy nie brakuje. Jeśli ktoś jest anonimowy, może doradzać we wszystkim – i tak nie poniesie za to żadnych konsekwencji.

Niewłaściwy olej silnikowy – jakie konsekwencje?

Nie każdy kierowca wie, że niewłaściwy olej silnikowy (olej o innej specyfikacji, niż zalecana przez producenta samochodu) może spowodować całe mnóstwo szkód. Jakich?
Bardzo kosztownych. Uszkodzenie popychaczy zaworowych, przyspieszone zużycie układu korbowo – tłokowego, zatarcie panewek, zatarcie turbosprężarki, uszkodzenie koła zmiany faz rozrządu, przyspieszone zużycie łańcucha rozrządu.
Co ciekawe, wiele razy silnik od razu daje znać, że dany olej jest dla niego zły. Popychacze zaworowe stukają, panewki zaczynają stukać, łańcuch rozrządu dzwoni. W większości przypadków wystarczy zmiana oleju silnikowego na właściwy, aby wszystko wróciło do normy.

Niewłaściwa lepkość oleju silnikowego-skutki

Wiele razy na łamach naszego portalu motoryzacyjnego pisaliśmy, że olej silnikowy to płynna część jednostki napędowej. To prawda. Dlatego jego specyfikacja jest tak ważna dla właściwej pracy silnika.

Parametry oleju dla określonego silnika dobierane są do wydajności pompy oleju, charakterystyki pracy zaworu przelewowego a także do luzów montażowych jednostki napędowej.
Jeśli kierowca zastosuje olej o mniejszej lepkości, niż zalecana, to będzie to prowadzić do problemów z zapewnieniem właściwego filmu olejowego na pracujących częściach silnika (filmu czyli ochronnej warstwy olejowej). A to wpłynie negatywnie na ochronę pracujących części mechanicznych i będzie powodować ich uszkodzenia mechaniczne, przegrzewanie itd.
Jeśli kierowca zastosuje olej o większej lepkości, niż zalecana, to będzie to prowadzić do problemów z filtracją oleju (usuwaniem zanieczyszczeń) i zwiększonym spalaniem oleju silnikowego. Olej silnikowy o zbyt dużej lepkości będzie przenikać do komory spalania, bo pierścienie tłokowe mogą nie nadążyć z jego zgarnianiem.
Olej silnikowy musi w określonym czasie trafić do wszystkich punktów smarowania we wnętrzu jednostki napędowej.

Co jeszcze wpływa na ustalenie specyfikacji i parametrów oleju silnikowego?

Olej silnikowy musi zawierać szereg dodatków. Muszą one chronić silnik przed korozją, rozpuszczać zanieczyszczenia nisko i wysoko temperaturowe, a także utrzymywać odpowiednią konsystencję oleju silnikowego i chronić go przed starzeniem się.
Specjalną specyfikację mają oleje do aut z filtrami cząstek stałych (zawierają mniej dodatków przeciwko zużyciu, które są odpowiedzialne za powstawanie popiołów siarczanowych podczas spalania oleju). W przypadku olejów do LPG stosuje się dodatkowe substancje smarujące. W olejach przeznaczonych do aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa także stosuje się dodatkowe substancje, które między innymi chronią olej przez rozrzedzeniem.

Dvortygirl, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Złota zasada dotycząca oleju silnikowego – jak dobierać olej i kiedy wymieniać olej w silniku?

Stosuj się do złotej zasady.
Stosuj zawsze olej silnikowy o specyfikacji określonej przez producenta auta – nieważna marka, ważna specyfikacja. Olej powinien mieć rekomendację producenta pojazdu. Informację znajdziesz na opakowaniu oleju.
Wymieniaj olej co 15 tys. kilometrów przebiegu.
Jeśli jeździsz tylko lub przede wszystkim w mieście, jeśli Twoje auto ma zamontowaną instalację LPG – wymieniaj olej co 10 tys. kilometrów przebiegu. I to wszystko.
Moim zdaniem przed każdą wymianą oleju warto dodatkowo stosować płukankę do silnika – ale to już osobista sprawa każdego kierowcy.
Przeczytaj: Płukanka do silnika – ja używam, choć nawet mechanicy twierdzą, że to zły pomysł

Płukanka do silnika – ja używam, choć nawet mechanicy twierdzą, że to zły pomysł

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.