Awaria uszczelki pod głowicą: czy olej silnikowy trafia do układu chłodzenia i miesza się z płynem chłodzącym? Czy płyn chłodzący trafia do układu smarowania i miesza się z olejem silnikowym? A może jeden i drugi płyn może trafiać do drugiego układu?

Teoretycznie układ smarowania pracuje pod większym ciśnieniem, niż układ chłodzenia. Dlatego w przypadku awarii uszczelki pod głowicą prędzej olej silnikowy powinien dostać się do układu chłodzenia, niż płyn chłodniczy do oleju.
• Przedostawanie się oleju silnikowego do układu chłodzenia powoduje powstawanie tłustych zanieczyszczeń w płynie chłodniczym. Zanieczyszczony płyn chłodzenia sprawia, że układ chłodzenia pracuje z mniejszą mocą. Może to doprowadzić do przegrzania silnika. Poza tym olej w płynie chłodzenia może spowodować uszkodzenia gumowych uszczelnień (np. przy pompie cieczy chłodzącej) i w ogóle gum w układzie chłodzenia.
• Przedostawanie się płynu chłodniczego do układu chłodzenia powoduje powstawanie tzw. majonezu (tłustej mazi) pod korkiem oleju silnikowego. Ta awaria jest bardziej groźna dla silnika. Dlaczego? Olej silnikowy, rozmieszany z płynem chłodzącym, traci swoje właściwości smarujące i ochronne. Przez to dochodzi do przyspieszonego zużycia silnika i może dojść do jego zatarcia.

Teoria teorią. Tymczasem w praktyce dzieje się różnie – olej trafia do układu chłodzenia, płyn chłodniczy do oleju, albo… równocześnie olej do płynu, a płyn do oleju. Wszystko zależy od tego, gdzie doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Uszkodzeń mogło być kilka – i w kilku miejscach dochodzi do przecieków.

Na koniec prztyczek w nos kierowców.

To nieprawda, że producenci samochodów robią słabe samochody (używają słabych części do produkcji) i przez to dochodzi do awarii uszczelki pod głowicą. W większości przypadków, awaria uszczelki pod głowicą to wina samego kierowcy. Dlaczego? Bo jeździł autem jak wariat, powodując przegrzewanie silnika, nie dbał o układ chłodzenia (awaria termostatu, niedobory płynu, woda zamiast płynu, niesprawna chłodnica, niesprawny wentylator), nie utrzymywał odpowiedniego poziomu oleju silnikowego (który nie tylko smaruje, ale i chłodzi silnik). I tak doszło do wzrostu temperatury i wypalenia uszczelki pod głowicą.

Treść powyższego artykułu była konsultowana z dwoma mechanikami.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się