Kolektor wylotowy (kolektor wydechowy) to pierwsza część układu wydechowego, jaka jest zamontowana do silnika. Do czego służy kolektor wydechowy? Jakie są objawy awarii kolektora wydechowego? Kontynuujemy naszą serię o układzie wydechowym. Zaczynamy zatem od pierwszej części układu.
Kolektor wydechowy to podzespół, który zbiera spaliny (gazy wylotowe) ze wszystkich cylindrów silnika. Są one odprowadzane przez poszczególne przewody, a potem łączą się w jeden główny przewód – rurę wydechową.
Kolektor wydechowy produkowany jest z żeliwa, albo innych stopów metali, które są odporne na bardzo wysokie temperatury. Nic w tym dziwnego, skoro spaliny osiągają nawet 600 st. Celsjusza.
Co ciekawe, w nowszych autach stosuje się kolektory wydechowe z bardzo wytrzymałych tworzyw.
Pomiędzy silnikiem, a kolektorem wydechowym, montowana jest uszczelka. Ona również musi być odporna na działanie bardzo wysokich temperatur. Pomiędzy kolektorem, a rurą wydechową znajduje się kolejna, tym razem mała uszczelka, z jednym otworem centralnym i dwoma otworami na śruby montażowe (często określana jest jako kołnierz).
Sam kolektor wylotowy jest zamontowany do bloku silnika za pomocą śrub.
Co oczywiste, zarówno kolektor jak i jego uszczelki, muszą być szczelne. Gazy wylotowe muszą trafić do rury wydechowej i dalej, do podzespołów oczyszczających spaliny (katalizator, filtr cząstek stałych, układ SCR) oraz tłumiących hałas (tłumiki).
W nielicznych na szczęście samochodach, stosowano kiedyś skomplikowane rozwiązanie. W kolektorze wylotowym montowano katalizator albo dwa katalizatory (wkłady katalizatora trójdrożnego). Takie katalizatory były drogie, ich wymiana skomplikowana. Często trzeba było wymieniać też sam kolektor, przy wymianie katalizatora.
Kolektor wydechowy – objawy awarii
Czy podzespół o tak prostej konstrukcji, wykonany z bardzo odpornych materiałów, może się zepsuć? Tak.
Co wpływa na zużycie kolektora wydechowego? Korozja oraz wibracje.
Korozja atakuje kolektory w tych autach, które są narażone przede wszystkim na wilgoć.
A co z wibracjami? Wibracje pojawiają się w tych silnikach, które mają uszkodzony układ zapłonowy (benzyniaki), układ rozruchu (świece żarowe w dieslach), zużyte poduszki silnika i skrzyni biegów, albo jazda po dziurawych drogach.
Nadmierne wibracje są też charakterystyczne dla współczesnych silników małolitrażowych, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem.
Jakie są objawy awarii kolektora wydechowego?
- Metaliczne odgłosy silnika
- Woń spalin wyczuwalna przy komorze silnika (po otwarciu maski zwłaszcza), a także w kabinie auta. Albowiem pęd powietrza podczas jazdy będzie powodować przedostawanie się strumienia spalin w kierunku kabiny.
- Może być zauważalny spadek mocy jednostki napędowej na skutek zmian ciśnienia w kolektorze wydechowym.
Powodem może być nieszczelność kolektora, spowodowana przez korozję, uszkodzenie uszczelki przy silniku, albo uszkodzenie uszczelki (kołnierza) przy rurze wydechowej.
Naprawa kolektora wydechowego
Jak można naprawić kolektor wydechowy?
- > Szybka, awaryjna naprawa w przypadku nieszczelności w samym kolektorze – można do niej wykorzystać klej do spawania na zimno, jeśli jest odporny na wysoka temperaturę (powinien być).
- > Uszczelkę kolektora wydechowego i kołnierz kolektora wydechowego można bez problemu dokupić (zazwyczaj kosztuje kilkadziesiąt złotych) i wymienić w razie uszkodzenia.
- > W razie poważnych uszkodzeń trzeba wymienić cały kolektor wydechowy na nowy. Ile kosztuje? Przeciętnie od 200 do 500 złotych (nowy zamiennik). Części oryginalne kosztują w okolicach 1000 zł. W przypadku niektórych modeli trzeba zapłacić za kolektor nawet 3500 zł (Volvo itd.).
W niektórych autach, jeśli kolektor jest drogi, można spróbować naprawić go, wykorzystując metodę spawania.