Kolektor wylotowy (kolektor wydechowy) to pierwsza część układu wydechowego, jaka jest zamontowana do silnika. Do czego służy kolektor wydechowy? Jakie są objawy awarii kolektora wydechowego? Kontynuujemy naszą serię o układzie wydechowym. Zaczynamy zatem od pierwszej części układu.

Kolektor wydechowy to podzespół, który zbiera spaliny (gazy wylotowe) ze wszystkich cylindrów silnika. Są one odprowadzane przez poszczególne przewody, a potem łączą się w jeden główny przewód – rurę wydechową.
Kolektor wydechowy produkowany jest z żeliwa, albo innych stopów metali, które są odporne na bardzo wysokie temperatury. Nic w tym dziwnego, skoro spaliny osiągają nawet 600 st. Celsjusza.
Co ciekawe, w nowszych autach stosuje się kolektory wydechowe z bardzo wytrzymałych tworzyw.
Pomiędzy silnikiem, a kolektorem wydechowym, montowana jest uszczelka. Ona również musi być odporna na działanie bardzo wysokich temperatur. Pomiędzy kolektorem, a rurą wydechową znajduje się kolejna, tym razem mała uszczelka, z jednym otworem centralnym i dwoma otworami na śruby montażowe (często określana jest jako kołnierz).

Sam kolektor wylotowy jest zamontowany do bloku silnika za pomocą śrub.
Co oczywiste, zarówno kolektor jak i jego uszczelki, muszą być szczelne. Gazy wylotowe muszą trafić do rury wydechowej i dalej, do podzespołów oczyszczających spaliny (katalizator, filtr cząstek stałych, układ SCR) oraz tłumiących hałas (tłumiki).

W nielicznych na szczęście samochodach, stosowano kiedyś skomplikowane rozwiązanie. W kolektorze wylotowym montowano katalizator albo dwa katalizatory (wkłady katalizatora trójdrożnego). Takie katalizatory były drogie, ich wymiana skomplikowana. Często trzeba było wymieniać też sam kolektor, przy wymianie katalizatora.

Kolektor wydechowy – objawy awarii

Czy podzespół o tak prostej konstrukcji, wykonany z bardzo odpornych materiałów, może się zepsuć? Tak.
Co wpływa na zużycie kolektora wydechowego? Korozja oraz wibracje.
Korozja atakuje kolektory w tych autach, które są narażone przede wszystkim na wilgoć.
A co z wibracjami? Wibracje pojawiają się w tych silnikach, które mają uszkodzony układ zapłonowy (benzyniaki), układ rozruchu (świece żarowe w dieslach), zużyte poduszki silnika i skrzyni biegów, albo jazda po dziurawych drogach.
Nadmierne wibracje są też charakterystyczne dla współczesnych silników małolitrażowych, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem.

Jakie są objawy awarii kolektora wydechowego?
– Metaliczne odgłosy silnika
– Woń spalin wyczuwalna przy komorze silnika (po otwarciu maski zwłaszcza), a także w kabinie auta. Albowiem pęd powietrza podczas jazdy będzie powodować przedostawanie się strumienia spalin w kierunku kabiny.
– Może być zauważalny spadek mocy jednostki napędowej na skutek zmian ciśnienia w kolektorze wydechowym.

Powodem może być nieszczelność kolektora, spowodowana przez korozję, uszkodzenie uszczelki przy silniku, albo uszkodzenie uszczelki (kołnierza) przy rurze wydechowej.

kolektor2

Naprawa kolektora wydechowego

Jak można naprawić kolektor wydechowy?
– > Szybka, awaryjna naprawa w przypadku nieszczelności w samym kolektorze – można do niej wykorzystać klej do spawania na zimno, jeśli jest odporny na wysoka temperaturę (powinien być).
– > Uszczelkę kolektora wydechowego i kołnierz kolektora wydechowego można bez problemu dokupić (zazwyczaj kosztuje kilkadziesiąt złotych) i wymienić w razie uszkodzenia.
– > W razie poważnych uszkodzeń trzeba wymienić cały kolektor wydechowy na nowy. Ile kosztuje? Przeciętnie od 200 do 500 złotych (nowy zamiennik). Części oryginalne kosztują w okolicach 1000 zł. W przypadku niektórych modeli trzeba zapłacić za kolektor nawet 3500 zł (Volvo itd.).
W niektórych autach, jeśli kolektor jest drogi, można spróbować naprawić go, wykorzystując metodę spawania.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się