Tym razem na łamach naszego portalu zagościł niewielki, ale za to bardzo oryginalny samochodzik, który nigdy nie był sprzedawany w Polsce (podobnie jak Daihatsu Terios, o którym też pisaliśmy). To Honda Logo, niewielkie auto miejskie, które było produkowane w latach 1996 – 2001.

Nasza trzydrzwiowa, czerwona bohaterka narodziła się w 2000 roku w Japonii. Pod maską Logo pracuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1343 ccm i mocy 65KM. To mały samochód z autosegmentu B, wielkością, wiekiem i rozwiązaniami podobne do opisywanego na naszych łamach Suzuki Swift II. Jednakże Logo przy Swifcie to jak gepard przy leniwym koniku.

Silnik naszej Hondy Logo zestrojono z trzybiegową, automatyczną (hydrauliczną) skrzynią biegów. Komora silnika jest bardzo czytelna i pozbawiona szeregu plastykowych osłon, dzięki czemu mechanik ma łatwy dostęp do każdego mechanizmu.

Honda Logo

Honda Logo

W przypadku Logo trzeba pamiętać o terminowej wymianie paska rozrządu. Poza tym silnik spisuje się świetnie. Wystarczy zmieniać świece, filtry, olej i jeździć. Może pojawić się konieczność wymiany przewodów wysokiego napięcia, cewki, kopułki i palca rozdzielacza, z racji zaawansowanego wieku auta.

Honda Logo

Honda Logo

Jak prezentuje się Honda Logo?

Pomimo tego, że ma już szesnaście lat, wygląda o wiele lepiej od większości aut miejskich, produkowanych w ostatnich latach. Pewnie dlatego, że nikt nie starał się jej na siłę ucharakteryzować na większą niż jest, ani nie wyposażał małego, miejskiego samochodu w agresywnie zaprojektowane światła czy ostre przetłoczenia. Honda Logo reprezentuje jeszcze dawną szkołę projektowania pojazdów, zgodnie z którą sylwetki aut były obłe i gładkie.

Pas przedni wyraźnie nawiązuje do wyglądu większej, kompaktowej Hondy Civic VI, produkowanej w tych samych latach co Logo.
Widać to na przykład po takiej samej atrapie chłodnicy, poza tym przednie reflektory w Logo są bardzo podobne, tylko wyższe niż w Civic. Auto jest dosyć wysokie i ma duże okna. Niewielka długość sprawia, że samochodzik łatwo jest ustawić na ciasnym parkingu. Tym bardziej, że autko zapewnia bardzo dobrą widoczność we wszystkie strony i posiada wspomaganie kierownicy, dzięki czemu można łatwo manewrować. W linii bocznej przydałaby się listwa ochronna, która byłaby kontynuacją czarnej listwy, znajdującej się na przednim i tylnym zderzaku. Zamiast tego, producent stworzył wypukłą, dolną część drzwi i tylnego boku. Samochodzik ma także delikatnie podkreślone nadkola.

Honda Logo

Honda Logo

Wnętrze Hondy Logo jest jak na dzisiejsze warunki dosyć spartańskie. Wszędzie króluje twardy plastik, ale… jest on bardzo wytrzymały i wystarczy go od czasu do czasu nabłyszczyć, aby wnętrze autka zyskało nieco atrakcyjności. Przednie fotele wyglądają na niewygodne, ale wcale tak nie jest, choć z pewnością trudno tu liczyć na wygodę, charakterystyczną nawet dla lepszego kompaktu.
Dzięki regulacji można odpowiednio ustawić siedzenia tak, aby zapewnić sobie w miarę wygodne miejsce do pracy. Jest wystarczająco dużo miejsca na nogi. Z tyłu za to nie jest już tak wesoło – po pierwsze ciężko dostać się na tylną kanapę, a po drugie, jest tam ciasno, przede wszystkim mało miejsca na nogi. Dlatego też Honda Logo sprawdzi się najlepiej jako auto dla jednej lub dwóch osób, które mają zamiar dojeżdżać nią do pracy albo przebijać się przez centrum na zakupy.

Nie brakuje schowków w dolnej części drzwi, choć one same mogłyby być nieco lepiej wykończone od wewnątrz. Są nawet wyprofilowane miejsca na napoje, jest też duży, zamykany schowek po stronie pasażera. Deska rozdzielna jest czytelna, a kokpit wyjątkowo prosty w obsłudze. Królują tu niezniszczalne pokrętła, znane z wielu innych japońskich aut, produkowanych w okolicach roku 2000.Wyposażenie naszej testowej Hondy obejmuje wspomaganie kierownicy, dwie przednie poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera), ABS i centralny zamek. Warto pamiętać, że produkowano także wersje, które miały na wyposażeniu klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie a także elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka. Czas na test.

Honda Logo

Honda Logo

Honda Logo – zimowy test

Auto jest niewielkie, silnik również, moc 65 KM teoretycznie nie powinna nikogo porażać, ale… samochodzik jest bardzo zrywny. Można powiedzieć, że to mały, czerwony diabełek, który pokazuje swoją rogata duszę w czasie jazdy po mieście. W czasie jazdy po wielopasmowej, miejskiej trasie, można bardzo dynamicznie zmieniać pasy – maleństwo z radością rwie do przodu, a kierowca świetnie widzi swoje otoczenie. Wysoka pozycja za kierownicą (po odpowiednim wykręceniu fotela w górę) sprawia, że reflektory innych aut nie świecą prosto w oczy, co jest typową wadą wielu „maluchów”.

Po wjeździe do ciasnego centrum, w którym co chwilę trzeba się zatrzymywać i ruszać, można docenić zalety automatycznej skrzyni biegów. Chociaż… kierowcy przyzwyczajonemu do auta z „manualem” przez pierwsze kilometry wyraźnie brakuje jednego z pedałów. Potem jest już w porządku. Drążek automatycznej skrzyni biegów ma optymalną wysokość, pasuje jak ulał.

Wady? W kabinie jest głośno. Do tego ogrzewanie auta (w dniu testowania auta temperatura oscylowała wokół 2 stopni powyżej zera) nie działa ze zbyt dużą mocą. Auto ma twarde zawieszenie i nieduże koła, jednakże Logo dobrze trzyma się drogi. Ładnie też wchodzi w zakręty. Test na miejskiej, wielopasmowej trasie i w ciasnym centrum zaliczony.

Honda Logo

Honda Logo

Czas na nasze ulubione parkowanie w ciasnym centrum Łodzi. Z jednego miejsca rezygnujemy, bo para strażników miejskich patrzy z uwagą na nasze Logo, uśmiecha się radośnie i wyciąga już z kieszeni jakieś druczki. Logo ucieka z tego nieprzyjemnego terenu i parkuje na kolejnej, ciasnej uliczce. Potem jeszcze próba wciśnięcia malucha na mały, dziki parking, niedaleko dużego hotelu. W obu przypadkach udaje się. Doskonałą widoczność, dzięki dużym szybom, wygodna pozycja za kierownicą, mały promień skrętu i wspomaganie, a przede wszystkim niewielkie wymiary auta (zwłaszcza długość), pozwalają parkować bez problemu. Honda Logo jest stworzona do miasta.

A jak spisuje się poza miastem? Tym razem trasa na północ, w stronę Gdańska. Najpierw droga powiatowa, na której o tej porze jest dość pusto, a potem trasa szybkiego ruchu. Jak już pisaliśmy wcześniej, Honda Logo jest bardzo zrywna, ale z osiągnięciem 100 km/h ma spore problemy. Trzeba ponad 16 sekund, aby autko dobiło do setki. W środku robi się bardzo głośno, poza tym wysoki mikrus na małych kołach nie wydaje się być stworzony do jazdy po autostradzie. Jego terenem jest miasto.

Jak wygląda zużycie paliwa w Hondzie Logo? W mieście samochód zużywa ok. 7,5 l/100km, po trasie ok. 6 l/100km.

Honda Logo

Honda Logo

Honda Logo – odrobina informacji na koniec

Honda Logo ma 3785mm długości, 1645 mm szerokości i 1525mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2360mm. Autko ma 40 litrowy brzuszek. Napęd przekazywany jest na przednią oś.

Użytkownicy tego samochodu nie narzekają na brak części ani dostęp do serwisów. Także ceny części zamiennych nie są wysokie. Problem może być tylko w przypadku części blacharskich, te mogą być drogie. Samochodzik oryginalnie produkowany w Japonii jest bardzo trwały i mało awaryjny. Z racji wieku trzeba liczyć się z atakami korozji na nadkolach, zużyciem zawieszenia czy elementów układu zapłonowego. Zużyty może być także katalizator.

Honda Logo

Honda Logo

Podziękowania dla Marka za udostępnienie samochodu!

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

Podziel się