Jesteś kierowcą? Masz samochód? Jeśli na desce rozdzielczej Twojego auta albo na ekranie komputera wyświetlają się komunikaty o awariach albo świeci się check engine? Nie musisz jechać „na komputer” aby dowiedzieć się, co dolega Twojemu autu. Samodzielnie odczytasz kody błędów. Dzięki temu naprawa Twojego auta będzie tańsza. Samodzielna diagnostyka samochodu jest jak najbardziej możliwa.

Każdy współczesny samochód jest wyposażony w sterownik silnika, który w większości aut pełni rolę centralnego komputera. Jest połączony z szeregiem czujników, które wpływają na właściwą pracę jednostki napędowej i na odpowiedni dobór mieszanki paliwowo- powietrznej. Do tego dochodzi drugi komputer, sterownik SRS, który steruje pracą poduszek powietrznych i pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa. Osobny sterownik mają aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS, ASR i ESP. A w najnowszych autach i starszych samochodach premium stosowano jeszcze więcej sterowników, takich jak osobny komputer komfortu czy też osobny komputer centralny samochodu.
Jednym z zadań sterowników jest stała kontrola poprawnej pracy podległych im podzespołów. Takich, jak chociażby czujniki, elementy wykonawcze (np. silnik, otwierający przepustnicę na podstawie sygnałów z czujnika położenia pedału gazu). Wszystkie anomalie są odnotowywane i zapisywane w pamięci każdego sterownika. Jeśli nawet dojdzie do ustąpienia błędu, jest on nadal zapisany w pamięci jako tzw. zamrożone ramki.
W razie wystąpienia błędów i anomalii, na desce rozdzielczej wyświetla się check engine albo dodatkowy komunikat ostrzegawczy. Czasami pojawia się sam komunikat ostrzegawczy, np. dotyczący błędu systemów bezpieczeństwa. Wszystko zależy od tego, czy dane auto ma komputer pokładowy, czy prostą deskę rozdzielczą.

Jak odczytać taki błąd? Do tego potrzebna jest właśnie diagnostyka.

Samodzielna diagnostyka samochodu – OBD2 ELM327

Szybka naprawa samochodu – koniec z niepotrzebnymi wydatkami

Diagnostyka komputerowa samochodu (samodzielna diagnostyka samochodu) pozwala w większości przypadków odkryć właściwą przyczynę uszkodzenia pojazdu. Wystarczy odczytać błąd, zapisany w pamięci sterownika. A następnie sprawdzić, jakie jest jego znaczenie.

Warto wiedzieć, że i tak potrzebna jest podstawowa wiedza z techniki motoryzacyjnej. Albo pomoc ze strony mechanika. Dlaczego? Przykładowo błąd dotyczący wypadania zapłonu może oznaczać w samochodzie z silnikiem benzynowym uszkodzenie świecy zapłonowej, cewki zapłonowej, sterownika świec zapłonowych, wtryskiwacza benzyny albo wtryskiwacza gazu LPG, jeśli auto jest zasilane gazem.
Błąd opisujący niską wydajność sondy lambda wcale nie oznacza, że trzeba wymieniać sondy lambda. Problem może dotyczyć zapchanego katalizatora trójdrożnego.
Błąd, opisujący awarię systemu ESP może oznaczać, że zepsuł się czujnik prędkości obrotowej systemu ABS.
Przykłady można mnożyć.

Ale przeprowadzenie diagnostyki naprowadza (czasami od razu bardzo precyzyjnie) na przyczynę awarii auta.

Kiedyś działały (niekiedy nadal działają) warsztaty, w których mechanicy nie korzystali z diagnostyki. Coś się zepsuło? Wymienili jedną część. Nadal nie działa? Wymienili kolejną. W ten sposób mogli wymienić połowę samochodu, aż w końcu wpadli na przyczynę awarii.
Diagnostyka komputerowa eliminuje takie problemy.

face_dts_fb

Co jest potrzebne, aby móc samodzielnie odczytywać kody błędów?

Podstawą jest urządzenie ELM327, które można kupić już za ok. 20 złotych. Najlepsze jest bezprzewodowe, z Bluetooth. Zawsze można je mieć przy sobie.
Wyświetla się check engine w trakcie podróży? Nie musisz się stresować i szukać mechanika. Zatrzymujesz się i sprawdzasz, czy możesz jechać dalej, czy jednak potrzebujesz pomocy specjalisty.

Do tego niezbędny jest Ci smartfon z systemem Android. Też zawsze masz go ze sobą. Czyli masz już wszystkie urządzenia.
To jeszcze nie wszystko. Potrzebne jest oprogramowanie do obsługi OBD2.
Skąd je wziąć? Ze sklepu Google Play. Znajdziesz tu programy darmowe i płatne. Darmowe mają ograniczone funkcje, ale bez problemu odczytasz błędy i podstawowe informacje o aucie. Programy płatne też nie zrujnują Ci finansów, bo dobry program (np. Torque) można kupić za ok. 70 złotych. A wtedy paleta możliwości znacząco wzrasta.

Podłączenie ELM327 do OBD2

Jak samodzielnie odczytać błędy w samochodzie? Np. check engine?

Po pierwsze musisz znaleźć gniazdko OBD2. W większości aut jest ono pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy. Czasami trzeba zdemontować osłonę. Sprawdź w instrukcji auta.
W niektórych samochodach gniazdko OBD2 może być ukryte w środkowym tunelu, np. wewnątrz schowka.

Jak samodzielnie diagnozować samochód? Jak odczytać błąd?
Wyłącz silnik, ale pozostaw kluczyk w stacyjce (także elektroniczny). Kluczyk standardowy musisz przekręcić na pierwszą pozycję.
Podłącz ELM327 do gniazdka OBD2. Rób to zawsze bardzo ostrożnie, żeby niczego nie uszkodzić.
Kiedy ELM327 jest podłączony, zaświeci się w nim czerwona lampka. To znak, że działa i instalacja elektryczna auta go zasila. Co dalej?
Uruchom Bluetooth na telefonie. Uruchom program diagnostyczny.
Połącz oprogramowanie z ELM327. Może to chwilę potrwać.
Uruchom skanowanie błędów. Czekaj, aż oprogramowanie odczyta wszystkie błędy z pamięci. Następnie zapisz kody błędów, jeśli takowe występują.
Sprawdź także zamrożone ramki i odczytaj kody błędów, jeśli są tam zapisane. Co dalej?
Znajdź znaczenie kodów błędów. W Google Play znajdziesz aplikacje, które pomogą Ci odkodować kod błędu. Znajdziesz także bez problemu strony w internecie, gdzie znajdują się opisy każdego kodu błędu. Czasami są tam także sugestie, co może dany błąd powodować.

Samodzielna diagnostyka samochodu może sprawić, że bezbłędnie określisz przyczynę awarii, kupisz np. nowy czujnik i pojedziesz do mechanika ze zleceniem jego wymiany. Wszystko odbędzie się prosto i szybko.
Pamiętaj, żeby po zakończonej naprawie wykasować błąd z pamięci sterownika – zrobisz to także dzięki swojemu ELM327.

Odczytywanie błędów za pomocą ELM327 diagnostyka samochodu

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.