Zawór rozprężny to kluczowa część układu klimatyzacji samochodowej. Jest niewielki i znajduje się pod maską auta. Awaria zaworu rozprężnego powoduje problemy z działaniem układu klimatyzacji. Niska wydajność klimatyzacji, słabe chłodzenie klimatyzacji albo brak chłodzenia – powodem może być zepsuty zawór rozprężny klimatyzacji.

Coraz więcej aut, poruszających się po drogach naszego kraju, ma na wyposażeniu układ klimatyzacji. Bardzo wysokie temperatury powietrza sprawiają, że kierowcy często uruchamiają klimatyzację w swoich autach. Jeśli klimatyzacja w ogóle nie chłodzi, albo chłodzi bardzo słabo – powodem awarii może być uszkodzony zawór rozprężny.
Uwaga! Słabe chłodzenie albo brak chłodzenia przez układ klimatyzacji może być spowodowane przez cały szereg innych przyczyn. Najczęstszym powodem słabego chłodzenia albo braku chłodzenia jest zbyt mała ilość czynnika chłodzącego w układzie, spowodowana przez nieszczelności.
Awaria zaworu rozprężnego jest jedną z awarii układu klimatyzacji, powodującą słabe chłodzenie, albo brak chłodzenia.

Zawór rozprężny klimatyzacji - zawór klimatyzacji - awaria zaworu klimatyzacji https://www.motorewia.pl

Zawór rozprężny klimatyzacji – zawór klimatyzacji – awaria zaworu klimatyzacji https://www.motorewia.pl

Co to jest zawór rozprężny i jaką pełni rolę w układzie klimatyzacji samochodowej?

Zawór rozprężny ma niewielkie rozmiary. To element wykonany z metalu, o kształcie wysokiego prostokąta. Ma kilka przyłączy, które muszą być szczelne. Sam zawór także musi być zamontowany w bezpieczny sposób, aby nie był narażony na drgania.

Jaką rolę pełni zawór rozprężny w układzie klimatyzacji samochodowej (stosuje się go też w klimatyzatorach domowych i biurowych)?
– Do zaworu trafia czynnik chłodniczy, sprężony przez kompresor układu klimatyzacji. W zaworze czynnik ulega rozprężeniu. Następnie trafia do parownika, gdzie pobiera ciepło z powietrza, pompowanego do wnętrza kabiny.
– Zawór rozprężny służy do sterowania dopływem czynnika chłodniczego do parownika. A zatem to praca zaworu rozprężnego pozwala na sterowanie siłą chłodzenia. Czyli na sterowanie temperaturą powietrza, jaka ma być kierowana do wnętrza samochodu.
– Zawór rozprężny dba o właściwy, optymalny obieg czynnika chłodniczego.
– Właściwy przepływ czynnika pozwala na smarowanie sprężarki klimatyzacji (wraz z gazem w układzie krąży niewielka ilość oleju mineralnego) oraz chroni ją przed dostaniem się do niej czynnika gazowego (czynnika chłodniczego) w stanie ciekłym.
Podsumowując, zawór rozprężny ma kluczowy wpływ na właściwe działanie i działanie w ogóle układu klimatyzacji samochodowej.

Zawór rozprężny klimatyzacji - zawór klimatyzacji - awaria zaworu klimatyzacji https://www.motorewia.pl

Zawór rozprężny klimatyzacji – zawór klimatyzacji – awaria zaworu klimatyzacji https://www.motorewia.pl

Awaria zaworu rozprężnego – objawy – zepsuty zawór rozprężny

Skoro zawór rozprężny ma kluczowy wpływ na działanie układu klimatyzacji samochodowej (i nie tylko samochodowej), to jego awaria powoduje całkowitą dezorganizację pracy układu klimatyzacji.

Jakie są objawy awarii zaworu rozprężnego klimatyzacji?
– słabe chłodzenie;
– niemożność zwiększenia chłodzenia, słaba reakcja na regulację układu chłodzenia;
– całkowity brak chłodzenia.
Awaria zaworu rozprężnego prowadzi do przyspieszonego zużycia sprężarki, może doprowadzić nawet do jej zatarcia.

Najczęściej powodem awarii zaworu rozprężnego jest jego zablokowanie w pozycji otwartej albo zamkniętej. Może też dojść do nieszczelności, które pojawiają się na przyłączach przewodów.
Zawór rozprężny należy wymienić na nowy (kosztuje od 150 zł). Nie można tego zrobić samodzielnie. Przez naprawą układu klimatyzacji trzeba sprawdzić jej szczelność, wcześniej odciągając czynnik chłodniczy.
Po zamontowaniu nowego zaworu układ należy przepłukać (aby zabezpieczyć sprężarkę klimatyzacji przed zniszczeniem), zamontować w nim nowy filtr osuszacz klimatyzacji i napełnić układ czynnikiem chłodzącym oraz olejem mineralnym.
Przykładowo, układ może wykorzystywać 600 g czynnika chłodzącego i 200ml oleju mineralnego.

Przeczytaj również:

– > Zasady eksploatacji klimatyzacji samochodowej

– > Jak skutecznie wyczyścić klimatyzację samochodową?

 

Zawór rozprężny klimatyzacji - zawór klimatyzacji - awaria zaworu klimatyzacji https://www.motorewia.pl

Zawór rozprężny klimatyzacji – zawór klimatyzacji – awaria zaworu klimatyzacji https://www.motorewia.pl

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się