Świece żarowe to element eksploatacyjny, stosowany w silnikach Diesla, który odpowiada za uruchomienie jednostki napędowej. W starszych Dieslach, takich jak opisywany na naszych łamach Opel Astra z silnikiem Isuzu, możliwa była samodzielna wymiana świec żarowych. Do tego same świece były trwałe i tanie. W nowych autach stosowane są zminiaturyzowane świece żarowe, które są dużo droższe i bardziej podatne na uszkodzenia. Do tego dostęp do nich jest mocno utrudniony.

Właściciele aut z silnikami benzynowymi wiedzą, że świece iskrowe powinno się wymieniać raz na 15 lub 30 tysięcy kilometrów (a czasami 70, przy świecach irydowych). W przypadku świec żarowych nie ma niestety możliwości określenia, co ile należy je wymieniać. W niektórych autach potrafią one wytrzymać nawet 100, w innych 150 tysięcy kilometrów, w pozostałych o połowę mniej. Dlaczego tak się dzieje? Żywotność świecy żarowej zależy przede wszystkim od ilości cykli, czyli rozgrzania się i ochłodzenia. Dlatego świece wytrzymują znacznie dłużej w autach, które są eksploatowane na długich trasach, a krócej w samochodach, które jeżdżą na krótkich trasach po mieście i są kilkanaście lub więcej razy w ciągu doby uruchamiane i wyłączane.

Poza tym na długość życia świec żarowych wpływ ma także jakość paliwa, jakość oleju silnikowego a także stan techniczny jednostki napędowej.

Jakie zadanie pełnią świece żarowe?

Świece żarowe podgrzewają wstępnie komorę spalania w zimnym silniku wysokoprężnym. Świece konwencjonalne potrzebują cztery sekundy na nagrzanie się do temperatury nawet 1000 stopni Celsjusza, świecom szybkiego startu wystarczają na to dwie sekundy. W podgrzanej przez świece żarowe komorze spalania dochodzi już do standardowej reakcji, charakterystycznej dla silników Diesla – do mocno sprężonego (i przez to bardzo gorącego) powietrza, wtryskiwane jest paliwo, co powoduje zapłon.

Świece żarowe konwencjonalne

Świece żarowe konwencjonalne

Co jaki czas powinno się kontrolować stan świec żarowych?

Specjaliści zalecają, aby stan świec żarowych kontrolować co dwa lata w specjalistycznym warsztacie
, który posiada tester do kontroli stanu świec żarowych. Poza kontrolą kondycji samych świec, sprawdza się także połączenie sterownika świec z przewodem masowym (pod kątem uszkodzeń, spowodowanych przez korozję) a ponadto kontroluje się płynność napięcia, jakim zasilane są świece (pod katem występowania przerw w zasilaniu świec).

W przypadku awarii jednej świecy, wymienia się wszystkie cztery

W przypadku wykrycia awarii świecy w czasie testu, albo zauważenia objawów, które są charakterystyczne dla awarii świec, należy wymienić wszystkie cztery. Dlaczego? Albowiem kiedy dojdzie do awarii jednej, można spodziewać się tego, że lada chwila zużyją się pozostałe.

Ile kosztują świece żarowe?

W starszych autachjedna nowa świeca żarowa kosztuje od 20 do 60 złotych za sztukę. W nowszych samochodach świece są droższe, a ich ceny mogą osiągnąć nawet 200 złotych za sztukę (np. w przypadku świec szybkiego startu). Najlepsze modele z piezoelektrycznym czujnikiem ciśnienia, stosowane w autach spełniających normy Euro 6, kosztują od 400 do nawet 700 złotych za sztukę.

Świece żarowe

Świece żarowe

Jak dobierać nowe świece żarowe?

Tylko zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Nowe świece muszą mieć takie same parametry, jak te, które zostały wymontowane z pojazdu.

Jakie są objawy zużytych świec żarowych w samochodzie?

O awarii świec powinna poinformować kontrolka „check engine” lub paląca się kontrolka świec żarowych (która powinna zgasnąć po uruchomieniu silnika). Nie zawsze jednak tak się dzieje. W nowszych jednostkach napędowych z układem Common Rail

typowym objawem zużycia świec żarowych jest kopcenie z rury wydechowej, a także wyczuwalne (ale nie zawsze silne) wibracje, stuki i nierówna praca silnika w pierwszych minutach po uruchomieniu. Do tego może dojść utrudniony rozruch, choć jednostka może także zapalać od razu. W przypadku starszych Diesli, pojawiają się dodatkowo problemy z uruchomieniem silnika już przy temperaturze niższej, niż 10 stopni Celsjusza.

Czy można jeździć z uszkodzoną świecą żarową?

Uszkodzoną świecę, a raczej cały komplet, powinno się wymienić jak najszybciej. Poza problemami z uruchomieniem i nierówną pracą silnika, uszkodzone świece żarowe powodują zwiększone spalanie a do tego przyspieszają zużycie wielu elementów, takich jak chociażby rozrusznik.

W najgorszym przypadku spalona świeca może wpaść do cylindra i zniszczyć silnik.

Jakie są rodzaje świec żarowych?

W samochodach spełniających normy Euro 1 – 4, stosowano świece konwencjonalne, standardowe (średnica 10-12mm) lub małogabarytowe (średnica 8mm), zasilane prądem o napięciu 11V.

Następnie wprowadzono do produkcji świece szybkiego startu, standardowe ze spiralą grzejną (osiągające temperaturę do 1030 stopni Celsjusza) lub bardziej wytrzymałe ceramiczne (mogące się rozgrzewać nawet do 1350 stopni Celsjusza). Świece tego typu zasilane są prądem o napięciu od 4.4 do 7 V.

W najnowszych modelach aut z silnikami Diesla, spełniających normy Euro 6, stosowane są świece żarowe z wbudowanym piezoelektrycznym czujnikiem ciśnienia. Zasilane są one prądem o napięciu 5.4V.

Świeca żarowa z wbudowanym czujnikiem ciśnienia

Świeca żarowa z wbudowanym czujnikiem ciśnienia

Czy można samodzielnie wymienić świece żarowe?

Tak, ale tylko w przypadku starszych aut, wyposażonych w świece konwencjonalne o normalnym rozmiarze (średnica 10 – 12mm). W takich samochodach nie ma problemu z uzyskaniem dostępu do świec, a poza tym świece o standardowym rozmiarze można wymienić, korzystając z klucza dynamometrycznego, przeznaczonego do świec żarowych. W czasie wymiany niezbędne będą także pasta lub spray ceramiczny do smarowania gwintu nowej świecy (zapobiega zapieczeniu), spray penetrujący, który pomoże odkręcić zapieczone świece oraz sprężone powietrze do usuwania zanieczyszczeń.

W przypadku aut, w których zastosowano świece żarowe o małych gabarytach (średnicy 8mm), istnieje poważne niebezpieczeństwo ukręcenia świecy podczas wymiany. Wtedy jedynym ratunkiem pozostanie odtransportowanie auta do warsztatu, gdzie za usunięcie resztek świecy trzeba będzie zapłacić kilkaset złotych. Może być jeszcze gorzej i dużo drożej – gdy do usunięcia resztek świecy potrzebny będzie demontaż głowicy.

W najnowszych jednostkach napędowych trzeba też liczyć się z utrudnionym dostępem do świec żarowych.

Photo credit: CarProductsTested via Foter.com / CC BY-NC

Photo credit: Kyral210 via Foter.com / CC BY-NC-SA

kup750x100

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Autofakty, Allegro.pl (dział poradniki) itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl