Awaria mechanizmu wycieraczek albo silnika wycieraczek może przydarzyć się każdemu kierowcy. Najgorzej, jeśli przytrafi się w trakcie deszczowego dnia, bo wówczas zostaje tylko przeczekanie. Zepsuć może się też mechanizm wycieraczek tylnej szyby, ale w tym przypadku problem nie jest już tak dokuczliwy i można bez problemu dojechać do domu.

Awaria mechanizmu wymiany wycieraczek jest uciążliwa i niebezpieczna, bo w przypadku opadów można doprowadzić do wypadku. Trzeba też pamiętać, że mandat za jazdę z niesprawnymi wycieraczkami wynosi 500 zł.


Mechanizm wycieraczek przedniej szyby albo silnik mechanizmu wycieraczek przedniej szyby może zepsuć nagle, ale najczęściej najpierw pojawiają się pewne problemy z działaniem układu, a potem awaria narasta.

Mechanizm przednich wycieraczek


Mechanizm wycieraczek przednich znajduje się w podszybiu, pomiędzy szybą przednią a komorą silnika. Jest tam metalowa rynienka.
Co wchodzi w skład mechanizmu wycieraczek?
• Sterownik wycieraczek;
• Przełącznik zespolony przy kolumnie kierownicy, do sterowania wycieraczkami i natężeniem ich pracy;
• Silnik elektryczny;
• Mechanizm, poruszający wycieraczkami. Dzięki niemu jeden silnik może napędzać dwie przednie wycieraczki.
Układ jest chroniony przed wilgocią, śniegiem czy zanieczyszczeniami przez górną osłonę z tworzywa sztucznego. Sam silnik i jego przyłącze do przewodu zasilająco – sterującego, są szczelnie obudowane. Dodatkowo w miejscu, przekazującym napęd na mechanizm wycieraczek, stosuje się gumową osłonę, zabezpieczającą silnik przed dostaniem się do niego wody.

Photo on Foter.com

Photo on Foter.com

 

Awaria mechanizmu wycieraczek i awaria silnika wycieraczek


Co się może zepsuć w trakcie eksploatacji? Części mechaniczne ulegają zużyciu. Elementy są narażone na wilgoć, wysoką temperaturę, a także na zanieczyszczenia, które zbierają się w podszybiu. Może dojść do wycieków smaru, co doprowadzi do zatarcia mechanizmu. Może dojść do zużycia silnika napędzającego wycieraczki. Czasami na skutek zwarcia wylatuje bezpiecznik, chroniący cały układ przed przepięciem (poza wymianą na nowy, trzeba sprawdzić, co jest powodem tego, że doszło do jego przepalenia – gdzieś pojawiło się zwarcie). Elementy metalowe mogą być podgryzane przez korozję. Uszkodzeniu może ulec przełącznik zespolony do sterowania wycieraczkami. Uszkodzeniu fizycznemu może ulec przewód zasilająco – sterujący, doprowadzony do silnika (przetrze się). Mogą też zaśniedzieć blaszki we wtyczce, którą montuje się w silniku.


Jakie są objawy awarii mechanizmu wycieraczek albo samego silnika? To przede wszystkim niemożność uruchomienia wycieraczek, niewłaściwa praca wycieraczek (przeskakiwanie na szybie, nierównomierny ruch), albo hałas podczas ich pracy (głośna praca silnika, mechaniczny zgrzyt). Może też pojawić się woń spalenizny w przypadku awarii silnika.

Awaria mechanizmu wycieraczek lub awaria silnika wycieraczek – zakup części


Opcje są dwie – albo kupujemy części nowe, albo używane, z demontażu.
Nowe są drogie – zaskakująco drogie! Niewielki silniczek do napędu wycieraczek może kosztować od 700 do 1000 zł, a sam mechanizm wycieraczek – od 200 do 400 zł.

Zestawy z demontażu są tańsze. W dobrych firmach można kupić kompletny zestaw w cenie od 100 do 200 zł. Kompletny zestaw czyli silnik z mechanizmem. Uwaga – warto kupować tylko tam, gdzie udzielana jest gwarancja rozruchowa. W przeciwnym razie można co najwyżej kupić złom, który nie będzie działał.

Jak dobrać nowy mechanizm wycieraczek i nowy silniczek napędu wycieraczek? Nie jest to łatwe. Sam model i marka nie wystarczą. Może się zdarzyć, że w różnych wersjach nadwozia tego samego modelu (np. hatchback i kombi) montowane były inne układy, o innym kształcie. Różnić może się też wtyczka.
Może być też tak, że jedna wersja nadwoziowa pojazdu powstawała w montowni, zlokalizowanej w jednym kraju, a druga w innym (jak np. w przypadku Toyoty Corolli E12, gdzie hatchback powstawał w Wielkiej Brytanii a kombi w Turcji). Każda z montowni miała innego poddostawcę części.

Czy opłaca się kupić sam silniczek albo sam mechanizm? Jeśli właściciel pojazdu chce kupić nowy silnik napędu wycieraczek, to powinien zdemontować z samochodu stary mechanizm i na miejscu, w punkcie sprzedaży sprawdzić, czy silnik pracuje do mechanizmu pod względem mocowania (miejsca montażu śrub) i przede wszystkim, wirnika, który napędza mechanizm wycieraczek. I odwrotnie. Jeśli silnik jest dobry, a właściciel chce kupić mechanizm, trzeba sprawdzić, czy jedno będzie pasować do drugiego.

Uwaga na tanie zamienniki! Do naszego testowego auta zakupiliśmy zamiennik w jednym ze sklepów online. Miał taką samą wielkość, pasował do mocowania, tylko… był skierowanyw przeciwną stroną, co silnik oryginalny, przez co nie mieścił się w podszybiu.


Jak wymienić samodzielnie mechanizm przednich wycieraczek i silnik wycieraczek? Pokażemy to w następnym artykule.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się