Zawory silnikowe to jedna z najważniejszych części mechanicznych silników benzynowych i wysokoprężnych. W jaki sposób rozpoznać awarię zaworów? Jakie są objawy? Ile kosztuje naprawa?

Zawory silnikowe produkowane są z bardzo wytrzymałej stali, odpornej na działanie temperatur, sięgających kilkuset stopni Celsjusza. Zawór silnikowy odlewany jest w całości. Widać w nim dwa elementy – pręt (trzonek zaworu) a także grzybek z okrągłym „łebkiem”. Na pręcie zaworu montuje się uszczelniacz zaworowy, chroniący cylinder przed dostawaniem się do niego oleju silnikowego.

Zawory dolotowe i zawory wylotowe – co to jest?

Zawory to element układu rozrządu, stosowany w silnikach benzynowych i wysokoprężnych.
Układ rozrządu pracuje w głowicy silnika. Za co odpowiada układ rozrządu?
• W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa (dieslach z listwą Common Rail a także silnikach benzynowych typu TCe, TwinAir, Ecoboost i innych) steruje dopływem świeżego powietrza do poszczególnych cylindrów, a także usuwaniem z cylindrów spalin.
• W silnikach z pośrednim wtryskiem paliwa (np. wielopunktowym MPI w silnikach benzynowych) steruje dopływem mieszanki paliwowo – powietrznej, a także usuwaniem z cylindrów spalin.

Współczesne silniki są górnozaworowe. Zatem głowica z układem rozrządu znajduje się nad blokiem silnika. Nad każdym cylindrem montowane są zawory. Stosuje się dwa rodzaje zaworów:
• Zawory dolotowe, zwane też ssącymi – sterują dopływem powietrza albo mieszanki paliwowo – powietrznej.
• Zawory wylotowe – po otwarciu umożliwiają opuszczenie komór spalania przez spaliny.
Zawory dolotowe mają większe grzybki. Z kolei wylotowe są bardziej odporne na działanie wysokich temperatur. Wylotowe w trakcie pracy nagrzewają się do temperatury 550 st. C, a wylotowe nawet do 700 st. C. Dolna część zaworów nagrzewa się od procesów spalania mieszanki paliwowo – powietrznej, zachodzących w cylindrach. Zawory wylotowe dodatkowo nagrzewają się od gorących spalin.

Zużycie zaworów w silniku - zawory silnikowe Michał Lisiak/ http://www. Motorewia.pl

Zużycie zaworów w silniku – zawory silnikowe Michał Lisiak/ http://www. Motorewia.pl

 

Jak pracują zawory dolotowe i wylotowe w silniku?

Praca układu rozrządu jest ściśle zsynchronizowana z pracą wału korbowego. O odpowiednią synchronizację dba napęd rozrządu. Może to być łańcuch albo pasek rozrządu, w zależności od zastosowanego rozwiązania. Pasek albo łańcuch napędza wałek rozrządu, albo dwa wałki rozrządu, które z kolei, poprzez krzywki albo popychacze, otwierają i zamykają zawory dolotowe i wylotowe na konkretnym cylindrze, przy ściśle określonym położeniu wału korbowego.
Czas i moment otwarcia zaworów jest również modyfikowany poprzez układy zmiennych faz rozrządu (mogą być sterowane ciśnieniem oleju silnikowego).
Nad jednym cylindrem mogą znajdować się trzy grzybki zaworów (dwa układu dolotowego i jeden wydechowego), cztery (dwa dolotowe i dwa wylotowe), albo pięć (trzy dolotowe i dwa wylotowe). Najpopularniejszy układ dwa plus dwa, przy czterocylindrowym silniku, posiada oznaczenie 16V (sixteen valves – szesnaście zaworów).

Awaria zaworów – dlaczego się psują?

Zawory zużywają się na skutek ciągłego działania bardzo wysokich temperatur. Na ich trwałość może mieć również wpływ jakość zastosowanych materiałów przy produkcji.
Zawory mogą ulec zużycia eksploatacyjnego, zniszczenia na skutek zerwania napędu rozrządu, osadzenia się na nich nagarów, albo na skutek zerwania napędu rozrządu. Spójrzmy na typowe uszkodzenia zaworów.


Wytarcie pręta (trzonka zaworu). Pojawia się przy dużych przebiegach (powyżej 250 tys. km) na skutek zużycia.
Objawy wytarcia pręta zaworu (zużycia trzonka zaworu): duże zużycie oleju silnikowego (silnik bierze olej), spalanie oleju silnikowego (zmiana koloru spalin), woń spalonego oleju silnikowego w spalinach, utrata mocy silnika.
Naprawa: wymiana zaworów na nowe.

Zużycie grzybka zaworu (a dokładnie przylgni zaworu), który powinien przylegać ściśle do otworu w głowicy silnika i szczelnie go zamykać.
Objawy zużytego grzybka zaworu: utrata mocy, problemy z uruchamianiem silnika.
Jak sprawdzić? Dokonać pomiaru kompresji na każdym cylindrze.
Naprawa: wymiana zaworów na nowe.

Osadzenie się nagaru na zaworach dolotowych, na skutek stosowania oleju silnikowego niskiej jakości, ciągłej jazdy na niskich obrotach (np. przy ecodrivingu), na skutek przegrzewana silnika itd. Przyspiesza zużycie zaworów.
Objawy: utrata dynamiki.
Naprawa: czyszczenie zaworów specjalnymi preparatami. Wymiana na nowe.

Pogięcie zaworów na skutek zerwania napędu rozrządu. To efekt pęknięcia paska rozrządu albo łańcucha rozrządu, utraty synchronizacji i zderzenia się tłoków z zaworami.
Objawy: jednostka nie pracuje, hałas, dym.
Naprawa: kompleksowy remont silnika, albo wymiana silnika na nowy.

Wymiana zaworów

Wymiana zaworów to czynność skomplikowana i droga.
Niezbędny jest demontaż głowicy silnika (wcześniej całego okablowania i układu zapłonowego w benzyniakach), napędu rozrządu i samego rozrządu (np. popychaczy). Trzeba zastosować nowe zawory, nowy napęd rozrządu (i elementy towarzyszące: pompę wody, koła pasowe i inne), uszczelkę pod głowicę, uszczelkę pod pokrywę zaworów, nowy olej silnikowy z filtrem i płyn chłodniczy.

 

Zużycie zaworów w silniku - zawory silnikowe Michał Lisiak/ http://www. Motorewia.pl

Zużycie zaworów w silniku – zawory silnikowe Michał Lisiak/ http://www. Motorewia.pl

MENU

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

jak poznać wypalone zawory w typowym samochodzie? Jak poznać uszkodzone zawory w silniku diesla? Jak poznać uszkodzone zawory w silniku? Jak to zrobić? Czym są luźne zawory? Objawy luźnych zaworów – jak je rozpoznać? Czym są wypalone zawory? Przyczyna wypalonych zaworów – gdzie tkwi? Dlaczego zawory ulegają wypaleniu? Dlaczego pojawia się taka awaria jak wypalony zawór ssący? Objawy wypalonego zaworu ssącego – po czym je rozpoznać? Jak sprawdzić czy zawór jest podparty? Jaki sprzęt jest do tego potrzebny? Nasz portal motoryzacyjny przedstawia poradniki motoryzacyjne, w których znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania.

Podziel się